George J. Folsey
![genomineerd Oscars ® 1935 voor Camerawerk (Operator 13) genomineerd Oscars ® 1935](/sites/default/files/inline-images/AAnom.jpg)
![genomineerd Oscars ® 1937 voor Camerawerk (The Gorgeous Hussy) genomineerd Oscars ® 1937](/sites/default/files/inline-images/AAnom.jpg)
![genomineerd Oscars ® 1944 voor Camerawerk (Thousands Cheer) genomineerd Oscars ® 1944](/sites/default/files/inline-images/AAnom.jpg)
![genomineerd Oscars ® 1945 voor Camerawerk (The White Cliffs of Dover) genomineerd Oscars ® 1945](/sites/default/files/inline-images/AAnom.jpg)
![genomineerd Oscars ® 1945 voor Camerawerk (Meet Me in St. Louis) genomineerd Oscars ® 1945](/sites/default/files/inline-images/AAnom.jpg)
![genomineerd Oscars ® 1947 voor Camerawerk (The Green Years) genomineerd Oscars ® 1947](/sites/default/files/inline-images/AAnom.jpg)
![genomineerd Oscars ® 1948 voor Camerawerk (Green Dolphin Street) genomineerd Oscars ® 1948](/sites/default/files/inline-images/AAnom.jpg)
![genomineerd Oscars ® 1934 voor Camerawerk (Reunion in Vienna) genomineerd Oscars ® 1934](/sites/default/files/inline-images/AAnom.jpg)
![genomineerd Oscars ® 1953 voor Camerawerk (Million Dollar Mermaid) genomineerd Oscars ® 1953](/sites/default/files/inline-images/AAnom.jpg)
![genomineerd Oscars ® 1954 voor Camerawerk (All the Brothers Were Valiant) genomineerd Oscars ® 1954](/sites/default/files/inline-images/AAnom.jpg)
![genomineerd Oscars ® 1955 voor Camerawerk (Executive Suite) genomineerd Oscars ® 1955](/sites/default/files/inline-images/AAnom.jpg)
![genomineerd Oscars ® 1955 voor Camerawerk (Seven Brides for Seven Brothers) genomineerd Oscars ® 1955](/sites/default/files/inline-images/AAnom.jpg)
![genomineerd Oscars ® 1964 voor Camerawerk (The Balcony) genomineerd Oscars ® 1964](/sites/default/files/inline-images/AAnom.jpg)
George J. Folsey begon zijn filmcarrière anno 1919 weliswaar als crew member die verantwoordelijk was voor de belichting maar hij had daarvoor vanaf zijn veertiende (!) ook al een tijdje gewerkt als kantoorbediende bij de Lasky Feature Play Company in New York. Hierna werkte hij zich op tot assistent- en hierna tweede cameraman (hij was nog maar 15 dan !), tot hij werkelijk eindverantwoordelijke werd voor de beeldopnames van films, Director of photography dus. Zo was hij verantwoordelijk voor het opmerkelijke camerawerk van Applause (1929)
Hij heeft een groot deel van zijn carrière gewerkt voor MGM (vanaf de jaren '30 tot in de jaren '50) en scoort bijzonder hoog als je het aantal jaren in actieve dienst in Hollywood als criterium neemt. Zelfs rond de leeftijd van 80 (!) was hij nog aanwezig op de set... Zijn samenwerking met Frank Borzage wat zwartwit-films betreft resulteerde in bijzondere resultaten op het witte doek. Toen hij zich wat meer oriënteerde naar musicals en het camerawerk verzorgde voor ondermeer Vincente MInelli leverde dit top-cinema op zoals bijvoorbeeld Meet Me in St. Louis.
George Folsey koos in zijn films eerder voor een zachte belichting dan voor scherpe contrasten.
Hij wordt soms ook vermeld als George Folsey.
Zijn zoon George Folsey Jr. (°17/01/1939) werd beeldmonteur en filmproducent.
Oscars ® 1964 | Genomineerd | Camerawerkzwart-wit | The Balcony |
Oscars ® 1955 | Genomineerd | Camerawerkzwart-wit | Executive Suite |
Genomineerd | Camerawerkkleur | Seven Brides for Seven Brothers | |
Oscars ® 1954 | Genomineerd | Camerawerkkleur | All the Brothers Were Valiant |
Oscars ® 1953 | Genomineerd | Camerawerkkleur | Million Dollar Mermaid |
Oscars ® 1948 | Genomineerd | Camerawerkzwart-wit | Green Dolphin Street |
Oscars ® 1947 | Genomineerd | Camerawerkzwart-wit | The Green Years |
Oscars ® 1945 | Genomineerd | Camerawerkzwart-wit | The White Cliffs of Dover |
Genomineerd | Camerawerkkleur | Meet Me in St. Louis | |
Oscars ® 1944 | Genomineerd | Camerawerkkleur | Thousands Cheer |
Oscars ® 1937 | Genomineerd | Camerawerk | The Gorgeous Hussy |
Oscars ® 1935 | Genomineerd | Camerawerk | Operator 13 |
Oscars ® 1934 | Genomineerd | Camerawerk | Reunion in Vienna |