Hal Pereira

Hal Pereira
° 29-04-1905
Chicago
Verenigde Staten
+ 17-12-1983
✞ Leeftijd bij overlijden: 78

winnaar
1 keer een Oscar gewonnen

genomineerd Oscars ® 1953
genomineerd Oscars ® 1954
genomineerd Oscars ® 1955
genomineerd Oscars ® 1955
genomineerd Oscars ® 1955
genomineerd Oscars ® 1956
genomineerd Oscars ® 1957
genomineerd Oscars ® 1957
genomineerd Oscars ® 1958
genomineerd Oscars ® 1959
genomineerd Oscars ® 1960
genomineerd Oscars ® 1961
genomineerd Oscars ® 1961
genomineerd Oscars ® 1962
genomineerd Oscars ® 1962
genomineerd Oscars ® 1963
genomineerd Oscars ® 1964
genomineerd Oscars ® 1964
genomineerd Oscars ® 1964
genomineerd Oscars ® 1966
genomineerd Oscars ® 1966
genomineerd Oscars ® 1967
22 keer genomineerd voor een Oscar

Hal Pereira mag dan wel gestudeerd hebben aan de Universiteiten van Illinois en Californië, hij heeft het belangrijkste van de stiel toch geleerd in het theater. Nadat hij ook een tijd als podiumontwerper had gewerkt in Chicago had hij in 1942 het geluk om bij Paramount aan de slag te kunnen als unit art director. Daar werkte hij nauw samen met Hans Dreier. Een betere leermeester dan Dreier kon hij zich niet inbeelden. Die was immers verantwoordelijk voor de luxueuze, imposante interieurs die de studio zo kenmerkten en waarbij voor de realisatie ervan nooit kosten noch moeite werden gespaard.

In 1947 kreeg Pereira een leidinggevende functie in het hoofdkantoor van de Studio. Vanaf 1950 werd Pereira van zodra Dreier niet langer in deze functie actief was zélf de verantwoordelijke art director voor alle projecten van Paramount (!). Een waardige opvolger voor Dreier want Pereira’s ontworpen decors werden gekenmerkt door een enorme diversiteit.  De omvang ervan in Shane bijvoorbeeld over de drukkende claustrofobische sfeer die werd gecreëerd door de art direction van Double Indemnity tot het speelse, vrolijke van The Odd Couple. Pereira kon en deed het allemaal.

Pereira leverde ook zijn bijdrage aan grote, epische films als The Ten Commandments bijvoorbeeld en westerns (The Sons of Katie Elder) maar hij hield er bovenal van om imposante, monumentale grootsteden als Rome (Roman Holiday), Parijs (Funny Face) en New York (Rear Window en Breakfast at Tiffany’s) op een indrukwekkende, fantastische manier voor te stellen.

Pereira verleende zijn medewerking aan meer dan 150 films.

Hierna zei hij de filmwereld vaarwel en ging als design consultant aan de slag in het bedrijf van zijn broer William L Pereira.

Oscars ® 1967 Genomineerd Art direction
kleur
The Oscar
Oscars ® 1966 Genomineerd Art direction
zwart-wit
The Slender Thread
Genomineerd Art direction
zwart-wit
The Spy Who Came in From the Cold
Oscars ® 1964 Genomineerd Art direction
zwart-wit
Love with the Proper Stranger
Genomineerd Art direction
kleur
Come Blow Your Horn
Genomineerd Art direction
zwart-wit
Hud
Oscars ® 1963 Genomineerd Art direction
zwart-wit
The Pigeon That Took Rome
Oscars ® 1962 Genomineerd Art direction
kleur
Breakfast at Tiffany's
Genomineerd Art direction
kleur
Summer and Smoke
Oscars ® 1961 Genomineerd Art direction
kleur
It Started in Naples
Genomineerd Art direction
zwart-wit
Visit to a Small Planet
Oscars ® 1960 Genomineerd Art direction
zwart-wit
Career
Oscars ® 1959 Genomineerd Art direction Vertigo
Oscars ® 1958 Genomineerd Art direction Funny Face
Oscars ® 1957 Genomineerd Art direction
zwart-wit
The Proud and the Profane
Genomineerd Art direction
kleur
The Ten Commandments
Oscars ® 1956 Genomineerd Art direction
kleur
To Catch a Thief
Gewonnen Art direction
zwart-wit
The Rose Tattoo
Oscars ® 1955 Genomineerd Art direction
zwart-wit
The Country Girl
Genomineerd Art direction
kleur
Red Garters
Genomineerd Art direction
zwart-wit
Sabrina
Oscars ® 1954 Genomineerd Art direction
zwart-wit
Roman Holiday
Oscars ® 1953 Genomineerd Art direction
zwart-wit
Carrie
Beelden prijsuitreiking(en)
1956 : Uitreiking Academy Award/Oscar in de categorie Beste art direction voor The Rose Tattoo.