Hal Pereira
artdirector
(46)
Hal Pereira mag dan wel gestudeerd hebben aan de Universiteiten van Illinois en Californië, hij heeft het belangrijkste van de stiel toch geleerd in het theater. Nadat hij ook een tijd als podiumontwerper had gewerkt in Chicago had hij in 1942 het geluk om bij Paramount aan de slag te kunnen als unit art director. Daar werkte hij nauw samen met Hans Dreier. Een betere leermeester dan Dreier kon hij zich niet inbeelden. Die was immers verantwoordelijk voor de luxueuze, imposante interieurs die de studio zo kenmerkten en waarbij voor de realisatie ervan nooit kosten noch moeite werden gespaard.
In 1947 kreeg Pereira een leidinggevende functie in het hoofdkantoor van de Studio. Vanaf 1950 werd Pereira van zodra Dreier niet langer in deze functie actief was zélf de verantwoordelijke art director voor alle projecten van Paramount (!). Een waardige opvolger voor Dreier want Pereira’s ontworpen decors werden gekenmerkt door een enorme diversiteit. De omvang ervan in Shane bijvoorbeeld over de drukkende claustrofobische sfeer die werd gecreëerd door de art direction van Double Indemnity tot het speelse, vrolijke van The Odd Couple. Pereira kon en deed het allemaal.
Pereira leverde ook zijn bijdrage aan grote, epische films als The Ten Commandments bijvoorbeeld en westerns (The Sons of Katie Elder) maar hij hield er bovenal van om imposante, monumentale grootsteden als Rome (Roman Holiday), Parijs (Funny Face) en New York (Rear Window en Breakfast at Tiffany’s) op een indrukwekkende, fantastische manier voor te stellen.
Pereira verleende zijn medewerking aan meer dan 150 films.
Hierna zei hij de filmwereld vaarwel en ging als design consultant aan de slag in het bedrijf van zijn broer William L Pereira.
Oscars ® 1967 | Genomineerd | Art directionkleur | The Oscar |
Oscars ® 1966 | Genomineerd | Art directionzwart-wit | The Slender Thread |
Genomineerd | Art directionzwart-wit | The Spy Who Came in From the Cold | |
Oscars ® 1964 | Genomineerd | Art directionzwart-wit | Love with the Proper Stranger |
Genomineerd | Art directionkleur | Come Blow Your Horn | |
Genomineerd | Art directionzwart-wit | Hud | |
Oscars ® 1963 | Genomineerd | Art directionzwart-wit | The Pigeon That Took Rome |
Oscars ® 1962 | Genomineerd | Art directionkleur | Breakfast at Tiffany's |
Genomineerd | Art directionkleur | Summer and Smoke | |
Oscars ® 1961 | Genomineerd | Art directionkleur | It Started in Naples |
Genomineerd | Art directionzwart-wit | Visit to a Small Planet | |
Oscars ® 1960 | Genomineerd | Art directionzwart-wit | Career |
Oscars ® 1959 | Genomineerd | Art direction | Vertigo |
Oscars ® 1958 | Genomineerd | Art direction | Funny Face |
Oscars ® 1957 | Genomineerd | Art directionzwart-wit | The Proud and the Profane |
Genomineerd | Art directionkleur | The Ten Commandments | |
Oscars ® 1956 | Genomineerd | Art directionkleur | To Catch a Thief |
Gewonnen | Art directionzwart-wit | The Rose Tattoo | |
Oscars ® 1955 | Genomineerd | Art directionzwart-wit | The Country Girl |
Genomineerd | Art directionkleur | Red Garters | |
Genomineerd | Art directionzwart-wit | Sabrina | |
Oscars ® 1954 | Genomineerd | Art directionzwart-wit | Roman Holiday |
Oscars ® 1953 | Genomineerd | Art directionzwart-wit | Carrie |