Dusan Vukotic

° 07-02-1927
Bileca
Bosnië-Herzegovina
+ 08-07-1998
✞ Leeftijd bij overlijden: 71


genomineerd Oscars ® 1964
1 keer genomineerd voor een Oscar

Dosan Vukotic studeerde architectuur aan de universiteit van Zagreb. Eind de jaren ’40 leverde hij op regelmatige basis als striptekenaar een bijdrage voor het satirische blad Kerempuh. In 1951 kreeg hij de leiding over de animatieafdeling bij Duzafilm waardoor hij ook zijn eerste film kon maken : Kako si Ridio Kico. In 1953 hield Duzafilm er mee op ondanks het feit dat Vukotic en zijn team ervoor hadden gezorgd dat de Joegoslavische animatiefilms een zekere reputatie op internationaal vlak hadden verworven. Daardoor moesten zowel Vukotic als zijn collega’s een andere uitdaging zoeken en die vonden ze in het maken van reclamespotjes bij Zagreb Film. Daar startten ze na een tijdje een animatiestudio op.

Vukotic was verantwoordelijk voor een aantal bijzondere satires op filmgenres zoals Cowboy Jimmy en Koncert za Masinsku Pusiku. In 1961 werd het daarnet vermelde Zagreb Film bekroond met de Oscar voor de Beste animatiefilm voor Surogat/Ersatz/The Substitute. Mocht Vukotic de Oscar officieel gewonnen hebben (volgen de Academy werd hij gewonnen door Zagreb Film), dan zou hij de eerste niet-Amerikaan geweest zijn die een Academy Award won in de vermelde categorie maar zou hij ook de eerste Joegoslaaf geweest zijn die er één won. Niet dus. Net niet. Alhoewel Ersatz toch de geschiedenis in ging als de eerste niet-Amerikaanse animatiefilm die een Oscar won. Los daarvan is het wel zo dat de animatiefilms van Vukotic meermaals in de prijzen vielen op filmfestivals.

Vukotic heeft ook een volwaardige animatie-langspeelfilm gemaakt : The Seventh Continent, een Joegoslavisch-Tsjechische co-productie.

In 1963 hield Vukotic het voor bekeken bij de animatieschool van Zagreb en koos voor het maken van gewone speelfilms zoals Siedma Pevnina, een kinderfilm.

Vukotic heeft door zijn aanpak de klassieke Disney-achtige stijl die de wereld van de animatiefilm beheerste toch enigszins doorbroken. Hij introduceerde elementen als volwassenheid, zwarte humor en surrealisme. Snel zou blijken dat dit blijvers zouden worden in het genre.

Oscars ® 1964 Genomineerd Beste animatie kortfilm Igra (The Game)