Ava

Slecht
Ava
Mogelijk schadelijk tot 16 jaar
Geweld
Grof taalgebruik
29/07/2020
2020
langspeelfilm
85 minuten
Actie
Drama
Thriller

Verdeler

Belga FilmsBelga Films

acteur/actrice (7)

Geena DavisGeena Davis
Jessica Chastain → Ava
Colin Farrell
Common
Ioan Gruffudd
Joan Chen

regisseur (1)

Tate Taylor

producent (4)

Nicholas Chartier
Dominic Rustam
Jessica Chastain
Kelly Carmichael

director of photography (1)

Stephen Goldblatt

uitvoerend producent (4)

Jonathan Deckter
William A. Earon
Erika Hampson
John Norris

beeldmonteur (1)

Zach Staenberg

productieontwerper (1)

Molly Hughes

kostuumontwerper (1)

Megan Coates
Ava

Vrouwen die hun mannetje (proberen) staan in actievol cinematografisch vertier … wie wil kan zo stilaan een gewestweg met de deernen aanleggen. Zelfs Judi Dench en Helen Mirren treden graag op in films waarin de finesses van zowel het morsloos inschenken van een kopje thee als het feilloos fileren van een tegenstander met een vlindermes op het programma staan. Nu Charlize Theron zich als opperactiebabe heeft opgeworpen en ook de comicverses opvallend vrouwelijk gekleurd zijn, lijkt het hek helemaal van de dam. Jessica Chastain schijnt te denken wat Charlize kan, kan ik ook. Het gevolg: Ava, een film over een huurmoordenaar die kampt met een gewetenscrisis en daardoor zelf op de dodenlijst komt te staan omdat haar eigen organisatie haar van kant wil maken. Meer plot is er niet nodig om Chastain te laten rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en doorgaan. Al was ze eigenlijk na de eerste mep beter gewoon blijven liggen: het had haar een pijnlijk tegenvallende film bespaard.

Zoals bij wel meer meh-films is het scenario de boosdoener. Matthew Newton doet opvallend zijn best om het verleden van Chastain gewicht in de schaal te laten werpen. Ruim de helft van de verhaaldraad gaat immers over haar persoonlijke demonen. Bravo, zou je denken. Ware het niet dat het aanvoelt dat die omkadering er vooral lijkt te zijn om Ava naar de 90 minutenfinishlijn te kunnen loodsen. Er is zelfs nog een nevenverhaal met Joan Chen als onderwereldfiguur die met Chastain af te rekenen krijgt: ook hier het gevoel dat deze zijlijn er enkel is om een kwartier te vullen.

Ava

John Malkovich en Colin Farrell komen er beter vanaf, maar ook zij moeten het doen met schetsmatige karakters die ze ook met hun ogen dicht kunnen vertolken. Wat niet wegneemt dat de confrontatie tussen beide heren eigenlijk zowat de enige scène is waarin Ava even tot leven lijkt te komen. Wel leuk om Geena Davis nog eens terug te zien op het witte doek: haar verschijningen als de volwassen Regan in de Fox-adaptatie van The Exorcist en als entertainmentmadam Sandy Devereaux St. Clair in het derde seizoen van de uitstekende Netlixreeks Glow brachten haar blijkbaar terug op de radar van castingfirma’s.

Opvallend is ook de controverse waarin Ava het levenslicht zag. Scenarist/acteur/regisseur Newton lag tijdens de productie immers zwaar onder de vuur na ettelijke aanklachten en rechtszaken tegen partner- en ander geweld. Dat Chastain er als fervente voorvechtster van #metoo geen graten in zag om met de man samen te werken, werd haar niet door iedereen in dank afgenomen. Uiteindelijk gaf Newton toch de regie uit handen en werd Tate Taylor (The Help, The Girl On The Train) ingehuurd om actie, cut en wakker worden te roepen op de set.

Ava

Actiefans die lak hebben aan het verroeste scenario of de mislukte melodramatiek krijgen gelukkig nog waar voor hun geld daar de talrijke actiescènes werden gechoreografeerd door de inmiddels 65-jarige Jeff Imada. Die debuteerde als stuntman op de set van Blade Runner en kreeg zijn eerste credit als stuntcoördinator voor John Carpenters Prince Of Darkness. Een veteraan dus, die ook de vinger aan de pols houdt door met de knokpartijen aansluiting te vinden bij de John Wick- en Atomic Blonde-school van David Leitch en Chad Stahelski. Iets wat de film als geheel helaas nooit weet te doen.

Alex De Rouck

Synopsis

Ava werkt als huurmoordenaar voor een geheime organisatie. Haar specialiteit: overal ter wereld hooggeplaatste doelwitten uitschakelen. Wanneer ze de verkeerde informatie doorgespeeld krijgt, loopt een van haar opdrachten fout af. Ze wordt op non-actief gezet, en besluit haar familie op te zoeken in de hoop hun stukgelopen relatie te kunnen redden. Maar de mislukte opdracht blijft haar achtervolgen. De organisatie beslist dat het beter is om alle sporen te wissen... waardoor Ava het doelwit wordt, en niet alleen zichzelf maar ook haar familie in leven moet houden.