Karl Struss
![Karl Struss Karl Struss](/sites/default/files/Medewerkers/karlstrussbio.jpg)
![winnaar Oscars ® 1929 voor Camerawerk (Sunrise) winnaar](/sites/default/files/inline-images/AAwin.jpg)
![genomineerd Oscars ® 1933 voor Camerawerk (Dr. Jekyll and Mr. Hyde) genomineerd Oscars ® 1933](/sites/default/files/inline-images/AAnom.jpg)
![genomineerd Oscars ® 1942 voor Camerawerk (Aloma of the South Seas) genomineerd Oscars ® 1942](/sites/default/files/inline-images/AAnom.jpg)
![genomineerd Oscars ® 1934 voor Camerawerk (The Sign of the Cross) genomineerd Oscars ® 1934](/sites/default/files/inline-images/AAnom.jpg)
Karl Struss begon op jonge leeftijd als freelance cameraman in zijn eigen studio in Manhattan.
In 1919 trok hij naar Californië en kon onmiddellijk aan de slag bij Cecil D. DeMille die op dat ogenblik al heel goed wist wat een talent hij met Struss in huis had.
Karl Struss werkte mee aan grote filmproducties als Ben Hur en Sunrise, een heus meesterwerk dat hij samen met Charles Rosher had gefilmd en waarvoor hij de (eerste !) Oscar voor (het sublieme) camerawerk ontving.
De jaren '30 was Struss aan het werk bij Paramount waar hij nog een Oscar-nominatie ontving voor Dr. Jekyll and Mr. Hyde en The Sign of the Cross van DeMille.
Hierna ging het op kwalitatief bergaf voor de cameraman. Zijn talent kon hij nog maar zelden tonen in de films die nog volgden.
Oscars ® 1942 | Genomineerd | Camerawerkkleur | Aloma of the South Seas |
Oscars ® 1934 | Genomineerd | Camerawerk | The Sign of the Cross |
Oscars ® 1933 | Genomineerd | Camerawerk | Dr. Jekyll and Mr. Hyde |
Oscars ® 1929 | Gewonnen | Camerawerk | Sunrise |