Knock at the Cabin

Matig
Knock at the Cabin
2023
01/02/2023
langspeelfilm
99 minuten
thriller
drama

verdeler

Sony Pictures Releasing Sony Pictures Releasing

acteur/actrice (8)

Dave Bautista Dave Bautista → Leonard
Jonathan Groff → Andrew
Ben Aldridge → Eric
Nikki Amuka-Bird → Sabrina
Kristen Cui → Wen
Abby Quinn → Adrianne
Rupert Grint → Redmond
Kristen Cui → Wen

regisseur (1)

M. Night Shyamalan M. Night Shyamalan

producent (3)

M. Night Shyamalan M. Night Shyamalan
Marc Bienstock
Ashwin Rajan

uitvoerend producent (3)

Steven Schneider
Christos V. Konstantakopoulos
Ashley Fox

scenarist (3)

M. Night Shyamalan M. Night Shyamalan
Steve Desmond
Michael Sherman
Knock at the Cabin

Die dekselse M. Night Shyamalan toch. Schijnbaar als geen ander beheerst hij de kunst om films af te leveren die steevast in grote getale tegelijkertijd zowel worden verguisd als opgehemeld.

Op de hielen van zijn doorbraakfilm The Sixth Sense uit 1999 werd hij onthaald als een nieuw talent binnen de grotepubliekshorror. Hoe meer films hij maakte hoe meer zijn ster ging tanen en hoe meer vitriool hij te slikken kreeg. Opvallend is dat Shyamalan zich daardoor niet tot persona non grata maakte. Niet-fans zullen de zweepslagen na de uitschuivers The Last Airbender en After Earth weliswaar op groot applaus hebben onthaald, maar dat weerhield de cineast er niet van zijn ding te blijven doen. Laaggebudgetteerde film met een persoonlijke insteek draaien voor een A-studio – in dit geval Universal – die zich vervolgens mag verheugen op een aanzienlijke boxoffice want zelfs de man zijn meest neergesabelde films brengen geld in het laatje. Ook bij Knock at the Cabin is het opnieuw prijs: voor de een nauwelijks te doorwaden drab, voor de ander intelligente gewetenscinema van de bovenste plank. Te nemen of te laten dus, en net dat maakt het oeuvre van Shyamalan interessant. Hoe je het ook draait of keert.

Knock at the Cabin

Knock at the Cabin is gebaseerd op de door de Horror Writer’s Association gelauwerde en in 2018 verschenen roman The Cabin at the End of the World van Paul Tremblay. Een boek dat ook op de goedkeuring van Stephen King kon rekenen en handelt over een homokoppel dat met hun geadopteerd dochtertje de vakantie doorbrengt in een afgelegen blokhut in de ongerepte natuur. Zij het niet ongerept genoeg, daar er op een dag vier vreemdelingen voor hun deur staan met de vraag om wafels en gladiolen te kopen om hun zomerkamp te financieren … excuus, met de niet zo blijde boodschap dat de wereld afstevent op een totale vernietiging die enkel maar kan worden afgewend als de drie bereid zijn een van hen op te offeren. En of ze dus zelf een van hun gezellige drietjes kunnen vermoorden voor het grotere goed, not so pretty please.

Shyamalan kwam aan boord van het project toen er al een scenario was geschreven en een van de eerste dingen die hij deed toen hij zich als producent-regisseur aan boord hees was het script herschrijven. De opvallendste verandering: hij gooide de afloop van het boek overboord, hertekende het lot van een paar personages en veranderde zo ook de teneur van het ‘wat zou jij doen’-dilemma. Al is Knock at the Cabin niet pertinent spannend genoeg en bovenal te prekerig ongeloofwaardig uitgewerkt om er een echt dilemma van te maken. In die optiek was Indecent Proposal destijds geloofwaardiger. Misschien was het beter Robert Redford die op de deur had geklopt in plaats van Dave Bautista, edoch dit terzijde.

Knock at the Cabin

Hoe dan ook, wat diep onder het kippenvel zou moeten snijden, doet dit nauwelijks. Of zelfs niet. In een wereld waarin elke dag wel een natuurramp het nieuws haalt, een virus de kop opsteekt of een realityprogramma met beevees of wannabees hersencellen verpulvert is het ietwat moeilijk om nog te geloven in een algemene instant Bijbelse Apocalyps … dus daar loopt het narratief eigenlijk al mank. Opvallend is ook dat het een homoman is die hier de keuze krijgt om de wereld al dan niet te redden. Op zich een mooie regenboogtoevoeging die eigenlijk niet opvallend zou mogen zijn. Wat het niet zou geweest zijn indien het gewoon als factueel feit was gebracht. Maar door van homofobie een extra benadrukte aparte verhaallijn te maken ontkrachten Shyamalan en Tremblay net de subtiele menselijke finesse en roepen ze nog eens extra vragen op die geen gekaderd antwoord krijgen.

Shyamalan is ditmaal eerder sjamaan dan verhalenverteller met aposteliaanse en logge dialogen die elke vorm van gerichte spanning in de weg staan en geenszins de overdaad aan plotgaten dichtrijden. Jammer eigenlijk dat dit maffe uitgangspunt niet naar een strakke horrorthriller of een laconieke komedie zoals Shyamalans vorige Old heeft geleid.

Knock at the Cabin mist genrelogica, is te zwaar op de hand, nauwelijks serieus te nemen en slaat naast zijn eigen deur ook zijn eigen ruiten in. Een film met veel vraagtekens, maar ook zonder punt. En daardoor dus een mindere Shyamalan. Al mogen beminde en minder beminde gelovigen die dit een viersterrenworp vinden dit uiteraard tegenspreken. Edoch enkel met beleefde mate.

Alex De Rouck
Weekend Box Office VS
03-02-2023 Plaats 1 $ 14.127.170
10-02-2023 Plaats 6 $ 5.425.680
17-02-2023 Plaats 5 $ 3.973.085
24-02-2023 Plaats 8 $ 1.870.895


Synopsis

Tijdens een vakantie in een afgelegen hut worden een jong meisje en haar ouders gegijzeld door vier gewapende vreemdelingen, die het einde van de wereld aankondigen en eisen dat de familie een ondenkbare keuze maakt om dit te voorkomen. Met beperkte toegang tot de buitenwereld, moet het gezin beslissen waarin ze geloven voordat alles verloren is.