Breakfast on Pluto (DVD)

Middelmatig
Breakfast on Pluto (DVD)
2005
14/12/2006
dvd
124 minuten
drama
1.85

acteur/actrice (15)

Cillian Murphy Cillian Murphy →  Patrick
Liam Neeson Liam Neeson →  Priester Bernard
Stephen Rea Stephen Rea →  Bertie
Brendan Gleeson Brendan Gleeson →  Nonkel
Ian Hart Ian Hart →  PC Wallis
Ruth Negga →  Charlie
Laurence Kinlan →  Irwin
Conor McEvoy →  Patrick (10 jaar)
Gavin Friday →  Billy Hatchet
Eva Birthistle →  Elly Bergin
Ruth McCabe
Steven Waddington
Mark Doherty
Sid Young
Ciaran Nolan

regisseur (1)

Neil Jordan Neil Jordan

producent (3)

Neil Jordan Neil Jordan
Alan Moloney
Stephen Woolley

En een rondje Guinness voor iedereen. Breakfast On Pluto is een allround Ierse film met zowat de bekendste Ierse regisseur aan het roer (Neil Jordan) en met rollen voor de crème de la crème van het Ierse acteurscollectief: Cillian Murphy, Liam Neeson, Stephen Rea, Brendan Gleeson, ... En ook het verhaal, gebaseerd op de roman van Patrick McCabe, heeft Ierse wortels.

We krijgen in zesendertig hoofdstukken (netjes onderverdeeld met tussentitels) het leven te zien van Patrick Braden, oftewel 'Saint Kitten'. Nog maar pas geboren, of hij wordt al door zijn moeder te vondeling gelegd op de trappen van de plaatselijke pastorij, waarna de priester (Liam Neeson) hem aan een nogal strikte pleegmoeder 'schenkt'. Patrick blijkt geen gewone jongen te zijn: reeds voor zijn tiende ontwikkelt hij een aanleg voor het dragen van vrouwenkleren, als het kan het liefst in het openbaar. Wat Patrick weet, maar wat de wereld rondom hem niet ziet, is dat hij het 'crossdressen' vooral gebruikt om te ontsnappen uit een wereld die hem niet ligt, zij het met één helder doel voor ogen: zijn echte moeder vinden in Londen. Dat hij niet exact weet hoe ze eruit ziet (het enige dat hij weet is dat ze op de musicalster Mitzi Gaynor lijkt) mag geen struikelblok vormen.

Tijdens zijn speurtocht zoekt de volwassen Patrick (Cillian Murphy) zijn weg door een wereld die alles behalve eenvoudig is: hij komt in contact met motorbendes, agressieve agenten, IRA-terroristen en andere 'kleurrijke personages', maar 'Saint Kitten' rekent op zijn ongebreideld excentriek optimisme om zich overal doorheen te slaan. En dat is nodig, want hij wordt in 'swinging Londen' (de film speelt zich af eind jaren zestig - begin jaren zeventig) onder meer zanger in een rockband, een goochelaarsassistent, een verdachte van een IRA-bomaanslag en een straatprostituée. Of hoe de speurtocht van 'Kitten' een heleboel verborgen subculturen blootlegt die doorheen de op het eerste zicht normale maatschappij woekeren en kronkelen...

Je hebt het misschien al afgeleid uit de synopsis: Breakfast On Pluto is niet echt een conventionele film, en waarschijnlijk niet echt geschikt voor een groot publiek. Het vraagt immers inspanning om je in te leven in de levensloop van een transvestiet, hoe optimistisch, naïef en dagdromerig die ook mag zijn. Al zijn er sommigen die de film (en het boek) beschouwen als een moderne variant op de romans van Charles Dickens: een underdog op zoek naar waarheid en erkenning die in de onderbuik van de Britse/Londense maatschappij in contact komt met een heleboel lotgenoten, snoodaards of excentrieke figuren. Ook de door Dickens vaak gebruikte grens tussen (melo)drama en humor is omnipresent in Breakfast On Pluto.

Wat meteen het meest negatieve aspect van de film naar voor brengt: Breakfast On Pluto is veel te fragmentarisch om een sluitend geheel te vormen, een euvel dat nogal vaker episodische films te beurt valt. De film is amper tien minuten bezig, of we zien al hoe een volwassen Patrick in de biechtstoel aan Liam Neeson zijn speurtocht naar zijn moeder aankondigt. Met andere woorden: de kinder- en puberjaren van het hoofdpersonage zijn er op tien minuten doorgejaagd. Minder zelfs, want dit is een flashback-structuur en we krijgen op die korte tijd ook nog een minuut kwetterende (en ondertitelde!) overduidelijk met CGI- gemanipuleerde roodborstjes te verwerken. De veelheid aan personages en gebeurtenissen zorgt voor een wisselvallige mix: sommige fragmenten werken, andere niet, of gaan zelfs totaal de mist in. De lijm van het verhaal is niet zozeer de fantasierijke en kleurrijke aanpak van regisseur Jordan, maar wel de vertolking van Cillian Murphy, die echt wel een stevige carrière aan het uitbouwen is (28 Days Later, Cold Mountain, Girl With A Pearl Earring, Batman Begins, Red Eye, The Wind That Shakes The Barley). Grotendeels een 'take it or leave it'-affaire met andere woorden, maar ondanks alle inzinkingen is dit anti-heldsprookje zeker een kijkbeurt waard.

De extra's zijn schaars. Als je zin hebt om naar de commentaartrack te luisteren zijn ze dan weer ietwat informatief te noemen. Het feit dat het audiocommentaar niet ondertiteld is en dat Jordan en een af en toe opduikende Cillian Murphy hun onderonsje met een Ierse tongval houden vraagt wel een serieuze inspanning. Jordan belicht heel wat van zijn keuzes, heeft het uiteraard ook over de totstandkoming van de film en zijn samenwerking met auteur Patrick McCabe voor het scenario. Jordan verfilmde met The Butcher Boy trouwens al eerder een roman van McCabe. Aansluitend is er nog een kort interview met Cillian Murphy, dat ergens op een pressjunket werd afgenomen.

Alex De Rouck
Extra informatie

Extra's

  • Commentaartrack van Neil Jordan en Cillian Murphy
  • Featurette: interview met Cillian Murphy (9'30)