Robert Wise

Robert Wise

°

10-09-1914

+

14-09-2005
genomineerd Oscars ® 1942

Biografie

Aanvankelijk leek het er op dat Robert Wise alle kansen zou krijgen toen hij studeerde aan de Universiteit maar de armoede waarin zijn familie leefde en de moeilijke periode van de 'Depressie' deden hem de spreekwoordelijke das om waardoor hij dus vroegtijdig zijn studies moest stopzetten.  Zijn broer werkte als boekhouder bij RKO en kon hem op die manier aan werk helpen.  Robert kwam terecht op de afdeling 'geluidseffecten' als assistent-monteur en kon al snel doorstromen naar de functie van montage-assistent en zelfs montageleider. Zo verzorgde hij samen met William Hamilton de montages voor films als The Story of Vernon and Irene Castle en The Hunchback of Notre Dame.  Begin de jaren '40 werkte hij aan Citizen Kane en The Magnificent Seven van Orson Welles maar ook All That Money Can Buy en The Fallen Sparrow dienen zeker vermeld te worden.

Zijn verantwoordelijkheid voor The Magnificent Seven was bijzonder want toen Orson Welles vertrok met een oorlogsopdracht bleef de film onafgewerkt achter en was het aan Robert Wise om er zijn ding mee te doen.  Niet iedereen is het er over eens dat Wise ondanks alles knap werk afleverde wat zijn bijdrage aan de film betreft, maar de waardering die hij kreeg (Oscar-nominatie !) moe(s)t de criticasters toch wel de mond snoeren.  Wise deed zelfs meer dan van hem verwacht werd voor de scène in de film waarin de oude Majoor sterft - de regie ervan - wat niet alleen leidde tot een hoogtepunt in de film maar ook zorgde voor zijn aanstelling als regisseur alhoewel het feit dat Gunther von Fritsch zich voor de horrorprent Curse of the Cat People niet aan het vooropgestelde schema kon houden hem ook wat hielp.  Wise nam het van hem over en blikte de film in slechts tien dagen in (!).  Hij maakte hierna ook twee korte films, Mademoiselle Fifi en The Body Snatcher.  Er waren ook nog wat mindere (B-)succesjes bij RKO (o.m. born to Kill) terwijl The Set-Up uit deze periode van zijn carrière voor velen één van de beste boksdrama's ooit was.  Het was dan ook geen verrassing dat de film de 'Critics Prize' won op het Filmfestival van Cannes.  Robert Wise hield het voor bekeken bij de Studio toen Howard Hughes de leiding bij RKO overnam.

In de jaren '50 volgden ondermeer nog The Day the Eart Stood Still, Executive Suite, Sombody Up There Likes Me, I Want to Live en Odds Against Tomorrow.

Oscars ® 1942 Genomineerd Beste beeldmontage Citizen Kane