Sweet Country

Bijna zeer goed
Sweet Country
2017
18/07/2018
langspeelfilm
112 minuten
actie
drama

verdeler

Cherry Pickers Cherry Pickers

acteur/actrice (10)

Sam Neill Sam Neill →  Fred Smith
Bryan Brown Bryan Brown →  Fletcher
Hamilton Morris →  Sam
Thomas M. Wright
Ewen Leslie
Natassia Gorey-Furber
John Matt Day
Anni Finsterer
Tremayne Doolan
Trevon Doolan

regisseur (1)

Warwick Thornton

producent (2)

Greer Simpkin
David Jowsey

director of photography (1)

Warwick Thornton

uitvoerend producent (7)

Craig Deeker
Christina Kennedy
Trevor Kennedy
Andrew Mackie
Richard Payten
Oliver Lawrance
Scott Otto Anderson

scenarist (2)

David Tranter
Steven McGregor

beeldmonteur (1)

Nick Meyers

productieontwerper (1)

Tony Cronin

kostuumontwerper (1)

Heather Wallace
Sweet Country

Veel redenen om “Sweet Country” aan het filmhart te drukken. Sam Neill en Bryan Brown – twee epigonen van de Australische cinema – nog eens samen gensters zien slaan in het bioscoopscherm is er een van. Maar niet de enige: een sterk script gedrenkt in een poëtische beeldentaal die gebruik maakt van Egoyaneske tijdlijnfracturen vormt de echte kroon op het werk.

“Sweet Country” is een outbackwestern die de kijker met de neus op historische feiten drukt: de Australische veroveraars waren racisten en de Aboriginals werden tijdens de pioniersjaren in Australië onheus behandeld. Zie ook: de cowboys en de Indianen in de VS van A. Zelfde pot nat. Of later: de blanken en de Afro-Amerikanen. Ook die pot.

Sweet Country

Regisseur Warwick Thornton is zelf een afstammeling van de Aboriginals en vond het hoog tijd om de huidige generatie Australiërs – en bij uitbreiding iedereen die momenteel tweetend door de wereld sleft – nog eens aan die feiten te herinneren. Dat doet hij niet door te preken of te vingerwijzen, maar door een stevige kan westernkoffie te brouwen waarin hij een deels op ware feiten gebaseerd verhaal extrapoleert naar het verhaal van een volledige natie.

 

Sweet Country

Australië in de jaren twintig van de vorige eeuw. Blanke boeren en kolonisten likken hun oorlogswonden na hun strijd aan het WO I-front en proberen zich te settelen als boer, tuinder of diender. De zwarte bevolking wordt er bekeken als ‘blackstock’ en zijn er enkel om bevelen uit te voeren en klappen te incasseren. Zij het niet bij iedereen: de in christenleer gedrenkte boer Fred Smith (Neill) heeft een goede verstandhouding met zijn werknemer Sam (Hamilton Morris) die samen met zijn vrouw op Freds bescheiden ranch woont. De komst van een nieuwe buurman – gedesillusioneerd door de oorlog, dronken, racistisch en agressief  – zorgt voor een dramatische ommekeer. Terwijl Fred afwezig is, schiet Sam de man in wettige zelfverdediging neer, waarop hij op de vlucht slaat omdat hij weet wat de repercussies zijn voor een zwarte man die een blanke heeft neergeschoten. Onder leiding van sergeant Fletcher (Brown) vormt zich een posse die vastbesloten is om Sam in te rekenen. Smith trekt mee om er op toe te zien dat Sam – eens gearresteerd – een faire kans krijgt.

Thornton ontvouwt zijn plot binnen de krijtlijnen van een western die zo uit Hollywoods gouden jaren zou kunnen komen. De in zinderende beelden georkestreerde natuurpracht - opgenomen nabij de regio van Alice Springs waar de cineast zelf opgroeide - vormt een personage op zich en het schaarse geweld schuwt de yuk-factor niet wanneer het genadeloos toeslaat. Thornton gaat ook de humor niet uit de weg: Neills middernachtelijke hymne waarmee hij de leden van de posse een sarcastische veeg uit de pan heeft is een pure parel. En die zangstonde is lang niet het enige kippenvelmoment binnen de contouren van deze brok relevante, beklemmende en cinematografisch alerte cinema.   

Alex De Rouck


Synopsis

Sweet Country speelt zich af in Australië eind jaren 1920 en is gebaseerd op waargebeurde feiten. De Aboriginal Sam werkt op het veld bij de goedhartige predikant Fred Smith. Hij wordt uitgeleend aan de opvliegende en verbitterde ex-militair Harry March, die hulp nodig heeft om zijn buitenpost te renoveren. De relatie tussen Sam en Harry verslechtert, en escaleert uiteindelijk in een schietpartij, waarbij Sam Harry uit zelfverdediging doodschiet.
 
Omdat hij weinig vertrouwen heeft in een eerlijk proces, vlucht Sam met zijn zwangere vrouw Lizzie de uitgestrekte, levensgevaarlijke Australische wildernis in. Een meedogenloze klopjacht wordt opgezet onder leiding van sergeant Fletcher.