Mad Dog And Glory

Gewoon
Mad Dog And Glory
03/06/1993
1992
Langspeelfilm
Drama

Acteur/Actrice (7)

Robert De Niro Robert De Niro →  Wayne Dobie
Uma Thurman Uma Thurman →  Glory
Bill MurrayBill Murray →  Fran Milo
Kathy Baker →  Lee
David Caruso →  Mike
J.J. Johnston →  Shanlon
Mike Starr →  Harold

Regisseur (1)

John McNaughton

Er was een tijd dat Robert De Niro uitsluitend geassocieerd werd met onbetwiste meesterwerken, vaak van epische makelijk, zoals “The Deer Hunter”, “Once Upon a Time in America” & “The Untouchables”. De laatste jaren draait De Niro ook aan volle snelheid mee in kleinere producties die soms maar een beperkt publiek bereiken (“Jacknife”, “Mistress”) en die door De Niro’s talent een fikse duw op de waarderingsmeter krijgen toebedeeld. Uiteraard blijft de man nog altijd het best te appreciëren in hogervermeld episch werk of in zijn nu al zevenvoudige samenwerking met Martin Scorsese, docht het blijft leuk om een klasseacteur zoals De Niro aan het werk te zien in kleinschaliger projecten. Scorsese is hier trouwens niet veraf, daar hij één van de producenten is van “Mad Dog and Glory”, een grimmig verhaal van Richard Price, geregisseerd door John MacNaughton, maker van het obscure “Henry, Portrait of a Serial Killer”.

Scenarist Price (“The Wanderers”, “The Color of Money”, “Sea of Love”) concentreert zich andermaal op een eenzaat met een goedaardige inborst die zich doorheen de hedendaagse wereld tracht te worstelen. En net zoals in het krachtige “Sea of Love” is die eer andermaal voor een politierechercheur weggelegd. De Niro is Wayne Dobie, alias Mad Dog, die artistieke ambities koestert, maar voorlopig niet verder is gekomen dan het fotograferen van meestal bloederig verminkte slachtoffers. Wayne glijdt traag doorheen elke dag, met het hart op de juiste plaats, doch zonder datgene te bereiken wat hij werkelijk zou willen. Totdat hij in contact komt met de maffiaslijmjurk Frank Milo (Bill Murray) wiens leven hij toevallig redt tijdens een winkeloverval. Als bedankingspresentje stuurt Milo hem het barmeisje Glroy (Uma Thurman) als partner voor een week.

Al vlug blijkt dat dergelijke klusjes niets nieuw zijn voor Glory, die door Milo is opgeëist toen haar broer zijn schulden niet kon afbetalen. Wayne heeft meteen genoeg van Milo’s schandalige gangsterpraktijken en Glory raakt gecharmeerd door het gewetensvolle karakter van de agent. Mad Dog & Glory ontwikkelen echte gevoelens voor elkaar, en dan staat Milo terug op de stoep om zijn ‘eigendom’ terug op te halen…

Heel opvallend in MacNaughtons eerste commerciële film is de grote hoeveelheid cynisme en zwarte humor die uit de situaties voortvloeit. Vaak krijgt het verhaal een bijna tastbaar on-Hollywoodiaans sfeerbeeld mee. Dit werkterrein resulteert in een duidelijk samenwerkingsveld tussen Scorsese en Price, die al jaren op zoek waren naar een geschikte regisseur om het scenario in goede filmische banen te leiden. Het voortdurend en meestal gelijktijdig overschakelen van komedie naar drama tegen een lichte thrillerachtergrond is echter niet zo bevorderlijk voor het eindresultaat, waardoor het vooral De Niro is die de blikvanger blijkt van deze hobbelige “Mad Dog and Glory”.

Alex De Rouck
Weekend Box Office VS
05-03-1993 Plaats: 5 $ 3.815.555
12-03-1993 Plaats: 8 $ 2.012.405
Totale weekend omzet VS: $ 5.827.960

Synopsis

De bedeesde Wayne Dobie (Robert De Niro), bijgenaamd ‘Mad Dog’, is lid van het politiekorps van Chicago. Op zekere dag voorkomt de schuchtere politieman een overval op een winkel uit zijn buurt. Door zijn optreden redt hij toevallig het leven van Fran Milo (Bill Murray) , een plaatselijke gangster en woekeraar, die hem meteen uitroept tot zijn boezemvriend.
De dankbare boef nodigt Dobie uit in zijn nightclub en stelt hem voor aan één van zijn barmeisjes, Glory (Uma Thurman). Hij kondigt hem aan dat hij haar een week lang van hem cadeau krijgt. Dobie wil aanvankelijk niet van dit 'geschenk', maar wordt spoedig verliefd op Glroy. Het komt tot een krachtmeting met Milo...