Gaetano Gaudio

Gaetano Antonio Gaudio
Gaetano Gaudio

°

20-11-1883

+

10-08-1951
winnaar
genomineerd Oscars ® 1931
genomineerd Oscars ® 1944
genomineerd Oscars ® 1946
genomineerd Oscars ® 1941

Biografie

Gaetano Gaudio komt uit een familie van mensen die met fotografie en camerawerk bezig waren.  Zowel zijn vader als broer waren portretfotograaf dus verrassend is het niet dat Gaetano die in heel wat films vermeld staat als Tony Gaudio, eens hij afgestudeerd was aan de Kunstacademie bij hen al wat ervaring ging opdoen als assistent.

Vanaf 1903 had hij al honderden korte, stille films gemaakt.  Drie jaar later trok hij met zijn broer Eugene naar Amerika.  Daar kon hij aan de slag bij de Vitagraph-laboratoria in New York waarna hij de verantwoordelijkheid kreeg op een afdeling van de laboratoria van Carl Laemmle waar hij na een tijd werd gepromoveerd tot Chef-cameraman en zelfs Studio-leider.

In 1911 volgde logischerwijze Hollywood waar hij bij Universal een flinke reorganisatie doorvoerde.  Daar leek zijn werk op een gegeven moment af en dus trok Gaudio naar Warner Bros waarvoor hij ondermeer Kid Galahad, Little Caesar en Anthony Adverse maakte.  Voor de laatst vermelde film werd hij zelfs bekroond met een Oscar.

Tony Gaudio was één van de eerste filmmakers die een stap verder ging dan de praktische omstandigheden hem toelieten.  Zo introduceerde hij het gebruik van speciale filters die hem bijvoorbeeld in staat stelden om nachtopnamen te gaan maken overdag of althans de illusie te gaan wekken dat het nacht was op klaarlichte dag.

In 1949 stopte hij met zijn filmwerk na een bijzonder actieve carrière : sommige bronnen spreken zelfs van om en bij de 1.000 films waar hij op één of andere manier zijn medewerking had aan verleend...

Oscars ® 1946 Genomineerd Beste camerawerk
(Color)
A Song to Remember
Oscars ® 1944 Genomineerd Beste camerawerk
(Black-and-White)
Corvette K-225
Oscars ® 1941 Genomineerd Beste camerawerk
(Black-and-White)
The Letter
Oscars ® 1937 Gewonnen Beste camerawerk Anthony Adverse
Oscars ® 1931 Genomineerd Beste camerawerk Hell’s Angels