The Menu

Gewoon
The Menu
2022
23/11/2022
langspeelfilm
107 minuten
thriller
komedie
horror

verdeler

Walt Disney Studios Motion Pictures Walt Disney Studios Motion Pictures

acteur/actrice (13)

John Leguizamo John Leguizamo → filmster
Ralph Fiennes Ralph Fiennes → chef Julian Slowik
Nicholas Hoult Nicholas Hoult → Tyler
Anya Taylor-Joy → Margot
Rob Yang → Bryce
Arturo Castro → Soren
Mark St. Cyr → Dave
Paul Adelstein → Ted
Hong Chau → Elsa
Janet McTeer → Lillian Bloom
Judith Light → Anne
Reed Birney → Richard
Aimee Carrero → Felicity

regisseur (1)

Mark Mylod

producent (3)

Adam McKay Adam McKay
Will Ferrell Will Ferrell
Betsy Koch

director of photography (1)

Peter Deming

uitvoerend producent (3)

Michael Sledd
Seth Reiss
Will Tracy

scenarist (2)

Seth Reiss
Will Tracy

beeldmonteur (2)

Christopher Tellefsen
Christopher Tellefsen

productieontwerper (1)

Ethan Tobman

kostuumontwerper (1)

Amy Westcott

componist (1)

Colin Stetson
The Menu

Couverturegewijs rammelt er nogal wat in de p(l)ot van The Menu. Een van opzet sardonische zwarte thrillerkomedie die de culinaire elite te kijk zet, zowel degenen die in de keuken staan als degenen die ettelijke duizenden euro’s veil hebben voor een avondje extravagant smaakpapillengenot. Filmisch laat het zich bekijken als een mengelmoes tussen And Then There Were None, Theatre Of Blood, Charlie and the Chocolate Factory en Society. Een op zijn zachtst gezegd excentriek gezelschap.

Excentriek is ook chef Julian Slowik (Ralph Fiennes) die vanuit een gerenommeerd restaurant op een privaat eiland zijn klanten laat kennismaken met nogal wat rabiate en curieuze smaakexplosies. Net als in de keukenpan botert het ook niet meer al te goed in de hersenpan van Slowik: hij voelt zich misprezen, heeft het gehad met de holle gedragingen van zijn rijk cliënteel en is het beu om nog langer perfectionische paarlen aan de zwansende zwijnen te voederen. Waarop hij besluit om er op een rabiate manier komaf mee te maken: een finaal etentje organiseren met als genodigden enkel maar oelewappers die het in zijn ogen verdienen om een kopje kleiner te worden gemaakt. Zoals daar zijn: een betweterige wijsneus die zich laat vergezellen door een dame van lichte zeden, een restaurantcriticus, een verlopen acteur, een paar corrumperende boekhouders en een koppel vaste klanten dat enkel maar voor de schone schijn komt en niet voor de smaakbeleving.

The Menu

Een wis idee met waarachtig potentieel, maar de uitwerking van het scenario roept nogal wat vragen op. Niet van de ‘hoe hebben ze dat zo fijn kunnen bedenken’-soort, maar eerder van de ‘hoe hebben ze niet gezien dat het allemaal weinig steek houdt’-variante. Want echt waterdicht kan je Fiennes’ plan niet noemen. Uiteraard slaat de predator in een kat-en-muisspel pas toe nadat die zich eens goed vilein heeft kunnen uitleven, maar dan nog … scenaristen Seth Reiss en Will Tracy – beiden hebben een verleden als sketchschrijvers – hebben zichtbaar moeite om de vork in de steel te houden. Met als gevolg een paar opvallende valse spanningsscènes met een hoog huh-gehalte, plotgaten die groot genoeg zijn om de voltallige kippenvloot van de Zweedse kok door te jagen, een schimmige climax en een acteerduel tussen Fiennes en Anya Taylor-Joy – die de plaats innam van de oorspronkelijk gecaste Emma Stone – dat bijlange na niet zo scherp is als het kon geweest zijn. Slordigheden waardoor The Menu zich uiteindelijk in het modderige middenveld vastrijdt. Minder gefermenteerd hooi op de riek had ook geholpen: de nogal geforceerde #MeToo-pose in het midden bijvoorbeeld is een van de verhaalkronkels die geen steek houdt.

The Menu

Al is het niet allemaal kommer en kwel: Fiennes scoort sowieso goede punten met zijn Vincent Price-eerbetoon en regisseur Mark Mylod – die aan boord kwam na het vertrek van Alexander Payne en die een paar vroegere onbeduidende langspelers op zijn cv inmiddels wist door te spoelen met gelauwerd televisiewerk als Entourage en Succession – weet binnen de contouren wat zijn koel-Scandinavischogende set te intrigeren tot op het moment dat de drilpudding finaal in elkaar zakt.

Geestig is ook het integreren van de gerechten en ingrediënten als pancartes op het scherm. Gerechten die trouwens niet zomaar door de filmmakers werden bedacht, maar werden gesuperviseerd door de Franse chef Dominique Crenn die in San Francisco een driesterrenrestaurant uitbaat. Wie zich eens wil onderwerpen aan broodloos brood of de tong wil laten sudderen op een rotsbedje van geroosterd zeewier, babyalgen en een Sint-Jacobsschelp kan daar altijd eens gaan aankloppen.

Alex De Rouck
Weekend Box Office VS
18-11-2022 Plaats 2 $ 9.004.957
25-11-2022 Plaats 5 $ 5.478.956
02-12-2022 Plaats 4 $ 3.471.324
09-12-2022 Plaats 4 $ 2.767.824
16-12-2022 Plaats 5 $ 1.627.823
23-12-2022 Plaats 9 $ 678.252
30-12-2022 Plaats 9 $ 1.100.047
06-01-2023 Plaats 10 $ 685.557


Synopsis

Een koppel, Margot en Tyler, reist naar een kusteiland in de Pacific Northwest om te dineren in het exclusieve restaurant Hawthorn. Daar heeft de teruggetrokken, wereldberoemde chef-kok Julian Slowik een uitgebreid tasting menu bereid voor een groep speciaal geselecteerde gasten. Naast het koppel zijn drie jonge, al beschonken tech-bros, Bryce, Soren en Dave, een ouder rijk echtpaar en terugkerende klanten, Anne en Richard, gerenommeerd restaurantcriticus Lillian Bloom en haar tijdschriftredacteur Ted en een beroemde filmster van middelbare leeftijd met zijn assistent Felicity ook aanwezig in het restaurant. Begeleid door het onberispelijk geklede personeel onder leiding van generaal Elsa wordt de avond alsmaar spannender, door geheimen van de gasten die aan de oppervlakte komen en onverwachte gangen die worden geserveerd. Het wordt de dinerende gasten steeds duidelijker dat het uitgebreide menu van Slowik werd ontworpen voor een avond vol schokkende verrassingen.