Elysium (Blu Ray)

Goed
Elysium (Blu Ray)
2012
13/12/2013
Blu-ray
109 minuten
sciencefiction
2.40

acteur/actrice (13)

Matt Damon Matt Damon →  Max
Jodie Foster Jodie Foster →  Delacourt
Diego Luna Diego Luna →  Julio
William Fichtner William Fichtner →  John Carlyle
Wagner Moura →  Spider
Sharlto Copley →  Kruger
Alice Braga →  Frey
Brandon Auret →  Drake
Josh Blacker →  Crowe
Emma Tremblay →  Matilda
Jose Pablo Cantillo
Maxwell Perry Cotton
Faran Tahir

regisseur (1)

Neill Blomkamp

producent (3)

Bill Block Bill Block
Simon Kinberg Simon Kinberg
Neill Blomkamp
Elysium

Speculanten aller landen zetten graag grof geld in op het verdwijnen van fysieke informatiedragers. Binnen tien jaar wordt alles digitaal opgeslagen, zijn er geen cd’s, dvd’s of blu-rays meer … Dat er minder zullen zijn, spreekt voor zich, maar volledig verdwenen … sta ons toe sceptisch te zijn. Elke beweging ontlokt immers een tegenbeweging (kijk naar de remonte van vinylplaten) en er zullen altijd verzamelaars zijn die met liefde en intens genot hun collectie afstoffen en alfabetisch schikken. Zeker als er nog steeds films worden uitgebracht die omkaderd zijn met extra’s en kwalitatieve zorg. “Elysium” is zo’n uitgave. Of je de film nu goed vond op het grote scherm en wil herzien of je hem in de bioscoop hebt gemist en hem in de thuisbioscoop een première wil gunnen … je zal merken dat dit meer is dan zomaar een vlug op het schijfje geflanste release.

In glorieus UltraHD wordt gefocust op het jaar 2154. Moeder aarde zit nog meer dan vandaag in zak en as en is zelfs zo goed als compleet naar de verdoemenis. Oorlogen, overpopulatie, klimaatgrillen … het deed onze blauwe bol geen goed. De Bold And The Beautiful en de Rich And The Famous hebben hier echter geen last van, daar die onbekommerd op het ruimtestation Elysium leven en toegang hebben tot gesofisticeerde gezondheidszorg die elke kwaal ongedaan kan maken waardoor ze eigenlijk zo goed als het eeuwig leven bezitten. De aardbol biedt enkel nog onderdak aan de onfortuinlijke plebejers en armoezaaiers die als werkmieren worden uitgebuit en gecontroleerd in een Orwelliaanse nachtmerrie.

Elysium

Wie de synopsis leest denkt misschien dat Zuid-Afrikaan Neil Blomkamp (die met zijn door Peter Jackson geproduceerd debuut “District 9” de apartheidsthematiek in een sf-allegorie goot) een chic sciencefictiondrama rond immigratie en klassenverschillen heeft afgeleverd. Wie de film bekijkt zal echter al snel inzien dat Elysium eigenlijk vooral een veredelde B-prent en zeker geen “2001: A Space Odyssey”- of “THX 1138”-epigoon is. Zo moesten wij bij het zien van “Elysium” veelvuldig terugdenken aan de teneur van de postapocalyptische Italiaanse flodderklassiekers uit de jaren tachtig. Zoals bijvoorbeeld “2019: After The Fall Of New York” waarin de aarde niet langer leefbaar is na een atoomramp en de pan-Amerikaanse federale regering een nieuwe wereld probeert op te bouwen met de hulp van een huurling die in desolaat en door schooiers en fascistisch gespuis geteisterd New York de laatste vruchtbare vrouw op aarde moet zien op te sporen. Grootste verschil met dat subgenre is het overduidelijke talent van Blomkamp en het A-budget dat hij ter beschikking had. Bordkartonnen decors zal je hier niet vinden in een film die uitpuilt van majestueuze digitale en levensgrote effecten, uitgevoerd door een amalgaam van effectenstudio’s, waaronder WETA en ILM.

Het is verstaanbaar dat je met een dergelijk budget en visueel snoepgoed denkt een knaller van een filmische trip te krijgen, maar dat is dus niet helemaal waar. Zo haalt “Elysium” nergens het niveau van “District 9”, al komt wie zijn verwachtingen wat bijspijkert met dit popcornalternatief zeker niet van een kale sf-kermis thuis. En nogmaals: voeling met B-pulp helpt om deze prent naar waarde te schatten. Zeker als je weet dat Matt Damon hier een soort gepimpte “RoboRefugee” vertolkt die een rebootprogramma in zijn hoofd krijgt waarmee hij iedereen op aarde toegang kan geven tot Elysium. En dat een loonbriefgraaiende Jodie Foster zonder schroom mag overacteren als defensieminister die al die illegalen die Elysium willen bereiken het liefst eigenhandig de nek zou omdraaien. De koopwaar is echter Sharlto Copley (“District 9”, “The A-Team”) als ongeleid koeterwaals spuiend projectiel dat jacht maakt op Damon en daarbij meer dan een Z-filmbarrière doorbreekt. Wie in de stemming is voor pulp met een budget van 115 miljoen dollar en plotgaten van vijf cent en een half zit meer dan goed met “Elysium” of moeten we zeggen “B-lysium”. Wie kickt op intelligente 'je ne sais quoi' haalt daarentegen beter Tarkovski nog eens van onder het sterrenstof.

Elysium

En dan zijn er de extra’s. Om te beginnen is deze uitgave gemastered in 4K. In lekentaal: een nieuwe technologie die vier keer meer pixels bevat dan gewone HD. Nog een haarscherpere beeldkwaliteit dus. Later dit (voor)jaar verschijnen daarvoor de nieuwe generatie blu-rayspelers die meteen ook ‘gewone’ Blu-rays in 4K Ultra HD afspeelt. Scherper dan scherp en kleuren die helderder zijn dan nooit tevoren … eat your heart out, streamers.

Ook de kwantiteit van de “Elysium”-extra’s is om te snoepen. Nagenoeg elk aspect van de productie (het ontwerp, het ontstaan van het verhaal, de cast, de effecten, het design, de opnames …) komt aan bod in de uitgebreide making of dan wel in een aparte featurette. De enige extra die wat interactieve vaardigheid vereist is “Visions Of 2154” waarin je op eigen houtje kan navigeren tussen en grasduinen in ontwerpschetsen, storyboards, modellen etc. Alle extra’s samen zijn goed voor zo’n anderhalfuur achtergrondinformatie bij deze visueel oogverblindende titel. Sinterklaas valt vroeg dit jaar.

Alex De Rouck


Extra's
Visions Of 2154: interactieve ontdekking doorheen Elysium
The Journey To Elysium (45’49”)
Collaboration: Crafting The Performance Of Elysium (13’18”)
The Technology Of 2154 (10’13”)
In Support Of Story: The Visual Effects Of Elysium (10’34”)
Engineering Utopia: Creating A Society In The Sky (11’43”)
Extended scene: Kruger Wakes Up (1’45”)