Avatar

Goed
Avatar
2009
16/12/2009
langspeelfilm
161 minuten
sciencefiction

verdeler

20th Century Fox 20th Century Fox

acteur/actrice (10)

Sam Worthington Sam Worthington → Jake Skully
Sigourney Weaver Sigourney Weaver → Dr. Grace Augustine
Michelle Rodriguez Michelle Rodriguez → Trudy Chacon
Stephen Lang Stephen Lang → kolonel Miles Quaritch
Zoë Saldana Zoë Saldana → Neytiri
Giovanni Ribisi Giovanni Ribisi → Carter Selfridge
CCH Pounder CCH Pounder → Mo'at
Wes Studi Wes Studi → Eytukan
Joel David Moore → Norm
Laz Alonso → Tsu 'Tey

regisseur (1)

James Cameron James Cameron

producent (2)

James Cameron James Cameron
Jon Landau

productieontwerper (1)

Robert Stromberg

componist (1)

James Horner
Avatar

De tijd dat men in Hollywood rekende op een naar het scherm vliegende jojo om een cool 3D-effect te creëren (voor de niet-geïnitieerden: zie “House Of Wax” uit 1953) is definitief voorbij. Beeldenstormer James Cameron nam ruim twaalf jaar de tijd om zijn (volgens eigen zeggen) geschiedenisschrijvende 3D-sf-epos “Avatar” op de mensheid los te laten. Dat Camerons evenwichtsoefening tussen live action, CGI-wezens en computerachtergronden mag gezien worden, staat buiten kijf. “Avatar” werd door Cameron gefilmd met zelf ontworpen miniatuur 3D-camera’s en gemixt met motion capturing die fijn genoeg is om zelfs Robert Zemeckis’ kin over de grond te laten schrapen.

Visueel zit alles spreekwoordelijk snor, en “Avatar” maakt veel kans uit te groeien tot een 3D-trendsetter, net zoals Cameron destijds het CGI-pad effende met zijn liquide trucjes uit “Terminator 2: Judgment Day” en “The Abyss”. Cameron schreef in 1994 al een eerste draft van het scenario. Een jaar voordat “Titanic” in de zalen kwam, verkondigde hij dat het zijn volgende film zou worden. Hij was toen al van plan om het verhaal te filmen met ‘synthetische acteurs’, maar hij merkte al gauw dat de technologie die hij nodig had nog niet op punt stond. Cameron moest aanvaarden dat hij zijn trendsettend sf-epos niet meer voor de eeuwwisseling in de zalen zou krijgen.

Avatar

Het was pas toen Cameron zag wat er allemaal mogelijk was met ‘motion capturing’ (de films van Zemeckis, Peter Jacksons Gollum en “King Kong”) dat hij zijn film terug op de sporen kreeg. Cameron had in de tussentijd zelf ook niet stilgezeten: de geavanceerde 3D-minicamera’s die hij had ontworpen voor zijn onderwaterdocumentaires (het ‘Reality Camera System’) waren inmiddels zo geperfectioneerd dat hij ze kon gebruiken voor een live-actionfilm. Gewapend met zijn eigen technologisch vernuft en met de hulp van gerenommeerde effectenstudio’s als Weta Digital en Stan Winston Studios waren er geen struikelstenen meer op weg naar zijn visie zoals hij die al in 1994 had geënvisioneerd.

Als technologische trekhaak kan “Avatar” dus tellen. Het ziet er nogal ‘wowerig’ uit, zeker in 3D. Cameron moet zich niet bezighouden met het bedenken van gadgets en gimmicks om zoveel mogelijk dingen naar het publiek te werpen. Integendeel, de derde dimensie maakt integraal deel uit van “Avatar”. Of het nu gaat om een opwindende actiescène of een simpele dialoogscène, Camerons nagenoeg perfect getunede dieptebeeld zorgt voor een extra meerwaarde. Jammer dat het scenario te simplistisch en oeverloos voorspelbaar is. Cameron pakt in zijn ecologische toekomstfabel uit met de planeet Pandora, bevolkt door de blauwe Na’Vi. Deze biotoop ligt in het vizier van vunzige aardbewoners (macho militairen en politici uiteraard, gestalte gegeven door respectievelijk Stephen Lang en Giovanni Ribissi) die er een energiebron vinden die onze in energienood verkerende aarde terug op de planetaire kaart kan zetten. Sam Worthington is Jake Sully, een kreupele militair die akkoord gaat om deel te nemen aan het wetenschappelijk avatarproject van Grace Augustine (Sigourney Weaver). Zij ontwikkelde een manier die het voor mensen mogelijk maakt om in de huid te kruipen van een Na’Vi, in de hoop zo een vriendschappelijk verdrag te kunnen sluiten. Wat Grace niet weet is dat Jake ook spioneert voor de militairen. Die hopen vooral dat Jake het vertrouwen van de Na’Vi kan winnen en zo de zwakke plekken in hun verdediging kan blootleggen. Halverwege wordt Sully echter verliefd op een Na’Vieense schone (Zoe Saldanha) en verandert hij van kamp in de hoop zo Pandora van de algehele vernietiging te redden…

Avatar

“Dances with Na’Vis” of “Pandora Pocahontas”, meer heeft het verhaal niet om het lijf. En dat is jammer. Cameron mag dan wel robuuste 3D-beelden op het scherm projecteren (de regenwouddinosaurussen zien er prima uit), het weinig spetterende verhaal zorgt af en toe toch voor een domper op het wow-effect. Het lijkt wel alsof Cameron alle tijd heeft gestopt in het uitvlooien van zijn visionair kunnen, en scenariomatig genoegen nam met opgewarmde kliekjes. Hoe baanbrekend de omkadering ook mag zijn, inhoudelijk hebben we het helaas allemaal al eerder (en zelfs beter) gezien. Desalniettemin, als je wil meepraten over Camerons nieuwste hightechboreling: gaat dat zien, gaat dat zien.

Alex De Rouck
Weekend Box Office VS
18-12-2009 Plaats 1 $ 77.025.481
25-12-2009 Plaats 1 $ 75.617.133
01-01-2010 Plaats 1 $ 68.490.688
08-01-2010 Plaats 1 $ 50.306.217
15-01-2010 Plaats 1 $ 42.785.612
22-01-2010 Plaats 1 $ 34.944.081
29-01-2010 Plaats 1 $ 31.280.029
05-02-2010 Plaats 2 $ 22.850.881
12-02-2010 Plaats 4 $ 23.611.625
19-02-2010 Plaats 3 $ 16.240.857
26-02-2010 Plaats 4 $ 13.655.274
05-03-2010 Plaats 5 $ 8.118.102
12-03-2010 Plaats 7 $ 6.526.421
19-03-2010 Plaats 8 $ 4.027.005
23-09-2022 Plaats 3 $ 10.529.576
30-09-2022 Plaats 4 $ 5.011.989
07-10-2022 Plaats 6 $ 2.731.476


Synopsis

We betreden de buitenaardse wereld via de ogen van Jake Sully, een ex-marinier die aan een rolstoel gekluisterd is. Ondanks zijn gebroken lichaam is Jake nog steeds een soldaat in hart en nieren en wordt hij uitverkoren. Hij moet lichtjaren reizen naar een menselijke buitenpost op de planeet Pandora, waar een zeldzaam mineraal gedolven wordt. Dit mineraal is de sleutel tot de oplossing van de energiecrisis die op Aarde heerst. Omdat de atmosfeer van Pandora giftig is, werd het Avatar-programma ontwikkeld. Hierin werd het bewustzijn van menselijke ‘bestuurders’ gekoppeld aan een avatar, een op afstand bediend biologisch lichaam dat in deze dodelijke atmosfeer kan overleven. Deze avatars zijn genetisch gemanipuleerde hybriden van menselijk DNA die gemengd worden met het DNA van inboorlingen van Pandora: de Na’vi.

Herboren in zijn avatarvorm kan Jake weer lopen. Hij krijgt de opdracht te infiltreren bij de Na’vi’s, die een obstakel vormen bij het delven van de waardevolle grondstoffen. Wanneer de mooie vrouwelijke Na’vi, Neytiri, Jake’s leven redt, verandert echter alles. Jake wordt liefdevol door Neytiri’s stam opgenomen en leert hoe hij echt één van hen kan worden. Hiervoor moet hij echter vele proeven en avonturen doorstaan. Terwijl de relatie van Jake met zijn onwillige mentor Neytiri hechter wordt, leert hij de levenswijze van de Na’vi te respecteren en voegt hij zich uiteindelijk bij hen. Het duurt niet lang voordat hij de ultieme uitdaging zal aangaan wanneer hij hen in een epische strijd leidt, waarin niets minder dan het lot van een hele wereld beklonken zal worden.