Van pool tot evenaar

Van pool tot evenaar
07/10/2009

(Update 7 oktober) Een van de secties op het filmfestival van Gent is nu al een aantal jaar het +Parcours. We zouden het oneerbiedig kunnen omschrijven als ‘oudezakkencinema’ (wat we uiteraard niet doen), maar uiteraard gaat het om films met een thematiek die vooral maar zeker niet uitsluitend een ouder publiek aanspreekt. De films in het parcours zijn divers: van Alain Resnais’ bizarre liefdessprookjes “Les Herbes Folles” over het commerciële “Julie & Julia” tot de Darwinfilm “Creation”. Op “Les Herbes Folles” beten wij alvast onze tanden stuk. Wat aanvankelijk begint als een intrigerend kijkstuk (André Dussolier is een vaak geheimzinnig reagerende man die een portefeuille vindt en de dame aan wie het kleinood toebehoort (Sabine Azéma) begint te volgen), evolueert gaandeweg naar een bizarre kruising tussen “Jeunet light” en “grand cru Almodovar”. “Les Herbes Folles” is niettemin de (te) gekke bokkensprongen en het gezapig tempo een aanrader voor de liefhebber van de Franse cinema, al was het maar omdat regisseur Alain Resnais een echte eminence grise is. Zevenentachtig is de man inmiddels, en op zijn palmares prijken klassiekers als “Hiroshima Mon Amour” (1959), “L’Année Derrière à Marienbad” (1961) en “Mon Oncle D’Amérique” (1980). Fans van deze waardig ouder worden-parabel kunnen zich naar het filmfestival reppen op 8, 9 en 11 oktober, telkens in Kinepolis Gent.

Het door Jon Amiel (“Sommersby”, “Entrapment”) geregisseerde “Evolution” speelt slim in op de Darwin-hype, maar vertelt maar weinig over de man. Zijn avonturen op de Beagle komen maar eventjes aan bod, het zwaartepunt ligt op zijn familieleven en de dood van zijn dochtertje. Ook het hoe en waarom van zijn evolutietheorie “The Origin Of Species” wordt eerder als vaststaand feit getoond, dan als een spannend jongensverhaal uit de doeken gedaan. Bovendien gaan de makers de hetze creationisme vs. de evolutieleer netjes uit de weg, kwestie van toch zeker niemand tegen de borst te stuiten. Verwacht je dus geenszins aan een spannende historische ontdekkingstocht, maar eerder aan een familiedrama met licht geschiedkundige inslag. Wat niet wegneemt dat Amiel dit staaltje klassiekogende cinema vakkundig in beeld brengt met een paar mooie travellingshots, en dat Paul Bettany uitstekend acteert als de getormenteerde protagonist. Darwin laat maar liefst vier keer in zijn evolutiekaarten kijken: op 10, 13, 14 en 15 oktober, telkens in Kinepolis Gent.

Info over tickets en andere praktische zaken is te vinden op www.filmfestival.be.