House of Gucci (Blu-ray)

Goed
House of Gucci (Blu-ray)
2020
06/04/2022
langspeelfilm
157 minuten
speelfilm
drama
2.39:1

Blu-ray-/dvd-verdeler/streamingdienst (1)

Universal Pictures Home Entertainment Universal Pictures Home Entertainment

acteur/actrice (8)

Adam Driver Adam Driver → Maurizio Gucci
Jared Leto Jared Leto → Paolo Gucci
Jeremy Irons Jeremy Irons → Rodolfo Gucci
Al Pacino Al Pacino → Aldo Gucci
Salma Hayek Salma Hayek → Pina Auriemma
Jack Huston Jack Huston → Domenico De Sole
Lady Gaga → Patrizia Reggiani
Camille Cottin → Paola Franchi

regisseur (1)

producent (4)

Giannina Scott
Kevin J. Walsh
Mark Huffam

director of photography (1)

Dariusz Wolski

uitvoerend producent (6)

Megan Ellison Megan Ellison
Jason Cloth Jason Cloth
Aaron L. Gilbert Aaron L. Gilbert
Kevin Ulrich
Aidan Elliott
Marco Valerio Pugini

scenarist (2)

Becky Johnston
Roberto Bentivegna

beeldmonteur (1)

Claire Simpson

productieontwerper (1)

Arthur Max

kostuumontwerper (1)

Janty Yates

componist (1)

Harry Gregson-Williams
House of Gucci

Nadat onder meer Steven Spielbergs West Side Story vorig jaar onder de commerciële verwachtingen bleef, werd de theorie geopperd dat er in de cinemazalen steeds minder plaats zal zijn voor klassieke cinema die zich op een breed en eerder volwassen publiek richt. En dat nadat eerder Ridley Scott een nog grotere commerciële flop afleverde met de #MeToo-ridderfilm The Last Duel. Al haalt Scott de niet zo hoopgevende stelling onderuit door met House Of Gucci een film af te leveren die het wel goed deed aan de kassa’s. Het onder invloed van corona iets sneller gewijzigd releasepatroon zit dus nog duidelijk in een kraak- en maakfase. Vast staat dat de tijd dat grote Hollywoodproducties enkel in de zalen te zien zijn definitief verleden tijd is met digitale releases die vaak al enkele weken na de bioscooppremière volgen.

Maar House Of Gucci deed het dus lang niet slecht tijdens zijn bioscooprelease en was (mwuhaha) niet meteen foetsjie. En wat een huis is het. Ooit een gerespecteerd familiaal gedreven modebedrijf maar nadat de familie aan interne kuiperijen ten onder ging is het modehuis inmiddels volledig vercorporatiseerd. En het zijn die kuiperijen die centraal staan in een tijdsspanne van pakweg twintig jaar die Ridley Scott uit Sara Gay Fordens in 2001 gepubliceerde non-fictieboek haalt.

House of Gucci

Opvallend is dat Scott zichzelf hier zo goed als volledig wegcijfert. Waar hij in het verleden al een aantal keer de kritiek kreeg te overregisseren, doet hij nu aan onderregisseren. Geen flitsende camerastanden of vernieuwende filmtaal, maar een verrassend sobere en heel klassiek ogende mise-en-scène die volledig in dienst staat van het script, de rijke en gevarieerde decors en vooral de cast. Ja, de Italiaanse accenten werken veelal (bewust) op de lachspieren, maar het schenkt de acteurs die ze uitspreken wel de kans om zich zichtbaar te amuseren voor de camera – en dat zonder de geschifte essentie van het verhaal uit het oog te verliezen.

De Gucci’s openbaren zich op het scherm in de jaren zeventig. De broers Rodolfo en Aldo Gucci zijn afstammelingen uit een lange rij handtassen en mode-goeroes die beiden ongeveer de helft van het imperium in handen hebben. Rodolfo’s zoon Maurizio wil advocaat worden en is op het eerste zicht niet geïnteresseerd in het familiebedrijf. Aldo’s zoon Paolo wil dan weer wel opklimmen op de bedrijfsladder maar heeft er de visie of het talent niet voor. Het is in dit kegelspel dat Patrizia Reggiani voor nog wat meer chaos en wanorde komt zorgen. Tegen de zin van Rodolfo huwt de Noord-Italiaanse furie met Maurizio en zij wil de naam Gucci wel degelijk voluit dragen, aangelokt door de bling bling en tjing tjing. Of zoals ze ooit zei: ‘Ik ben liever verdrietig in een Rolls-Royce dan gelukkig op een fiets’.

House of Gucci

Zoals veel andere epen hapt House Of Gucci af en toe even naar adem waardoor essentiële scènes/gebeurtenissen dreigen te verzuipen in de overvloed. Maar Scott is vakman genoeg om als winnaar over de finishlijn te schrijden. Hoe langer House Of Gucci duurt, hoe beter het wordt. Lees: eens alle pionnen op het schaakbord staat, is het meer dan fijn om het geschuif van de speelstukken gade te slaan. Met dank aan de eclatante cast dus. Adam Drivers grootste verdienste – naast het feit dat hij hier geen houten dochter heeft – is dat hij zich als Maurizio niet van het scherm laat spelen door een alles gevende Lady Gaga die als de middelpuntvliedende kracht uitdagende harpij Patrizia een nieuwe betekenis geeft aan de term jetsetvenijn. En dat terwijl een onherkenbare Jared Leto er hilarisch op los schmierend vorm geeft aan Paolo, daarbij schuilgaand achter ettelijke kilo’s make-up. En deze recensie zou niet compleet zijn zonder twee dikke duimen hemelwaarts voor een heerlijke Al Pacino als Aldo. De man haalt het in het najaar van zijn carrière niet echt bij het voorjaar en de zomer, maar hij bewijst hier – net als in Martin Scorsese The Irishman twee jaar terug – dat de acteervulkaan nog wel degelijk vurige lava kan spuwen, alle konnichawa’s nog aan toe.

Waar House Of Gucci zich nestelt in het omvangrijke oeuvre van Scott is moeilijk te zeggen en eigenlijk zelfs naast de kwestie. Het lijkt wel alsof Scott tijdens twee uur en een half alle clichés van Dallas, Dynasty en Falcon Crest op een hoop gooit, maar met zo’n cast en gedrevenheid mag en kan dat. Mocht Maximus Decimus Meridius ook hier komen vragen of we geëntertaind zijn, het antwoord zou wis en waarachtig ‘jawel’ zijn.

Een gevoel dat we niet krijgen bij de extra’s. Waar releases van films van Ridley Scott vroeger wel eens meer dan vijf uur extra materiaal hadden, moeten we het nu doen met drie onbeduidende electronic press kit featurettes. Of zouden we binnen enkele jaren alsnog een langere special edition krijgen? Een ding is zeker: van een korte making of plus een extra focus op de acteerprestatie van Lady Gaga en een inkijk op de make-up, kostuums en juwelen ga je niet echt achterover vallen. Belangrijke opmerking voor wie graag het juiste geluid uit zijn sub of andere woofers laat schallen: in tegenstelling tot wat er staat aangekondigd bevat House Of Gucci geen Dolby Atmos klankspoor. In de plaats krijg je een DTS-HD Natural 1x. Het is maar dat je het weet.

Alex De Rouck

Extra's

  • The Rise Of The House Of Gucci (10’14”)
  • The Lady Of The House (5’35”)
  • Styling House Of Gucci (5’26”)