The Village

Middelmatig
The Village
2004
25/08/2004
langspeelfilm
107 minuten
thriller

verdeler

Buena Vista Buena Vista

acteur/actrice (15)

Bryce Dallas Howard Bryce Dallas Howard → Ivy Walker
Joaquin Phoenix Joaquin Phoenix → Lucius Hunt
Adrien Brody Adrien Brody → Noah Percy
William Hurt William Hurt → Edward Walker
Sigourney Weaver Sigourney Weaver → Alice Hunt
Brendan Gleeson Brendan Gleeson → August Nicholson
Cherry Jones Cherry Jones → mevrouw Clack
Judy Greer Judy Greer → Kitty Walker
Michael Pitt Michael Pitt
Jesse Eisenberg Jesse Eisenberg
Jayne Atkinson → Tabitha Walker
Fran Kranz → Christop Crane
Celia Weston
John Christopher Jones
Frank Collison

regisseur (1)

M. Night Shyamalan M. Night Shyamalan

producent (3)

M. Night Shyamalan M. Night Shyamalan
Scott Rudin Scott Rudin
Sam Mercer
The Village

Een man treurt. Iemand die hem dierbaar was is van hem heengegaan. Naast hem op het veld staat een houten doodskist, met onmiddellijk daarnaast de put die al gemaakt is voor de overledene en zijn laatste rustplaats wordt. Er zijn nog meer aanwezigen, een rij mensen is er getuige van hoe August Nicholson (Brendan Gleeson uit Troy en Cold Mountain) op zijn manier afscheid neemt. Het zijn allemaal inwoners van het dorp/the village die met hun aanwezigheid hun steun betuigen aan de nabestaande(n). Afgaand op de kledij lijkt het zich allemaal af te spelen eind de negentiende eeuw. Hierna volgt een ingetogen rouwmaaltijd, zoals dit past bij dit soort zaken is het een teken van solidariteit, een samenzijn met weinig woorden. Tot in de verte een gekend en voor iedereen bijzonder angstaanjagend geluid weerklinkt. Het komt uit de bossen en vele gelaatsuitdrukkingen schakelen ongekend snel van verdriet naar angst. Met uitzondering van Noah Percy. Zijn ongeremde en vrolijke manier van reageren is er één die getuigt van een gestoorde geest, noem hem de dorpsgek van the village... De inwoners van the village zijn in zekere zin geïsoleerd. Door de dreiging van buitenaf en het onheil die de hen omringende bossen uitstralen. Wanneer er gesproken wordt over het gevaar dat het dorp omgeeft, heeft men het over "Those we don't speak of". Soms spelen jongeren 's avonds aan de rand van het bos een spelletje wie het langst op een achtergebleven stompje van een afgekapte boom kan blijven staan wanneer het gekende geluid uit de bossen weergalmt, terwijl zijn concurrenten vanop een veilige afstand volgen hoe lang het duurt voor hij het doodsbenauwd op een lopen zet richting dorp, achternagezeten door zijn vrienden...

Aan het hoofd van het dorp staat een groep oudere inwoners die fungeren als een soort raad der wijzen. Edward Walker is de belangrijkste man in het gezelschap, hij is de woordvoerder, de burgemeester als het ware... Tijdens één van hun samenkomsten komt Lucius Hunt (Oscar-winnaar Joaquin Poenix) binnen. Hij leest wat bedeesd een brief voor die hij heeft meegebracht. Het is zijn persoonlijk verzoek om ondanks de gebeurtenissen van vroeger en alle onheil die het dorp al te beurt viel, toch de bossen in te trekken. Lucius krijgt van Walker geen toelating om zijn wens in daden om te zetten en ook geen steun van zijn moeder Alice Hunt Sigourney Weaver. Maar hij is niet van plan zich aan het verbod te houden. De angst voor Those we don't speak of blijft bestaan in het dorp en kent een nieuw hoogtepunt wanneer die avond de alarmbel wordt geluid als waarschuwing voor wat komen gaat. De morgen die erop volgt zijn alle voordeuren van de huizen van the village gemarkeerd met een schuine rode streep. Men zoekt naar een verklaring voor deze unieke gebeurtenis die alle inwoners van the village nog banger maakt dan voorheen en hen lijkt te waarschuwen voor iets...

The Village

M. Night Shyamalan heeft veel inspanningen geleverd om de cast van zijn nieuwste film naar een zo hoog mogelijk 'community'-gevoel te tillen. Wie wou meedoen in de film moest drie weken op een soort 'trainingskamp' waar men in zekere zin geïsoleerd was en enkel op elkaar was aangewezen. Aangevuld met een kennismaking met de gebruiken en vaardigheden van die tijd was dit Shyamalan's manier om de cast klaar te stomen voor zijn film. Ondertussen was men begonnen aan het optrekken van een twintigtal gebouwen - het uitzicht ervan gebaseerd op wat oude Amerikaanse schilderijen en tekeningen lieten zien. De bouwwerken leidden uiteindelijk tot the village en namen maar liefst twee maanden in beslag. De trailers van Shyamalan-films hebben één gemeenschappelijk kenmerk: ze intrigeren. Ze fascineren door hun geheimzinnigheid. Voor een aantal kijkers is de pret tijdens of na het zien van de integrale film beperkt, een andere groep is wél tevreden met het eindresultaat. Het einde van Signs is Shyamalan door velen echter niet in dank afgenomen. Dat men met The Village opnieuw heel gericht mikt op verwachtingen die in de richting van het bovennatuurlijke liggen is duidelijk maar de vraag was in hoeverre The Village een 'alien' of een 'creature' film zou worden, of geen van beide. Shyamalan heeft de verstandigste beslissing genomen. Maar hij heeft zich teveel gefocust op de boodschap die hij (ook nu weer) wou brengen. Hij kon zelfs niet weerstaan aan de verleiding om de enige keer dat hij ook nu weer in beeld komt, met zijn neus te wijzen in de richting van waar het hem eigenlijk onder andere om te doen is. Enkel door kop en staart ervan luidop voor te dragen kon hij nog directer geweest zijn.

Door alle aandacht toe te spitsen op de boodschap verliest Shyamalan de omkadering uit het oog. We zien een mega-feestmaaltijd na een huwelijk en een gigantische brok vlees die als het ware geofferd wordt tijdens een scène maar we missen toch nog teveel de 'way of life'. En daar maken de koeien, de geiten, de schapen in zekere zin dus ook deel van uit. Het is maar één voorbeeld. Daar staat tegenover dat de film nogal wat wendingen kent die de nietsvermoedende en onwetende kijker dan weer zal plezieren. De blindheid van één van de personages heeft zijn belang in het scenario en wordt niet alleen ten volle benut maar ook overtuigend gespeeld door Bryce Dallas Howard in haar langspeelfilm-debuut (straks gevolgd door een rol als Grace in Manderlay van Lars von Trier, het vervolg op Dogville). Bryce Dallas Howard bewijst met haar rol van Evy dat de appel niet ver van de boom valt en ook zij over het soort talent beschikt waarvoor in filmland vele miljoenen Dollars worden opgehoest. Of voor haar zullen worden opgehoest in de toekomst.

The Village

Ook de 'score' is, net als in Signs ook nu weer een belangrijk gegeven. De muziek van James Newton Howard (al vijf keer genomineerd voor een Oscar en twee keer voor een Grammy) deed ons heel even zelfs aan Philip Glass denken en dat staat gelijk met een zeer hoge onderscheiding. Het camerawerk van Roger Deakins (A Beautiful Mind), al vijf keer genomineerd voor een Oscar - is naar Shyamalan-gewoonte terug kwaliteitsvol en zorgt voor enkele fraaie shots (Phoenix met zijn toekomstige op de trappen van de veranda bijvoorbeeld). The Village is niet de nagelbijtende thriller geworden die velen ervan verwachten maar heeft toch de gepaste ingrediënten om ook nu weer de massa naar de zalen te krijgen.

Koenraad Adams
Weekend Box Office VS
30-07-2004 Plaats 1 $ 50.746.142
06-08-2004 Plaats 2 $ 16.468.564
13-08-2004 Plaats 6 $ 7.157.635
20-08-2004 Plaats 9 $ 3.722.806