Star Wars Episode VII: The Force Awakens

Bijna zeer goed
Star Wars Episode VII : The Force Awakens
2015
18/12/2015
langspeelfilm
135 minuten
sciencefiction

verdeler

Walt Disney Studios Motion Pictures Walt Disney Studios Motion Pictures

acteur/actrice (15)

Harrison Ford Harrison Ford → Han Solo
Mark Hamill Mark Hamill → Luke Skywalker
Oscar Isaac Oscar Isaac → Poe Dameron
Domhnall Gleeson Domhnall Gleeson → generaal Hux
Carrie Fisher Carrie Fisher → prinses Leia
Adam Driver Adam Driver → Kylo Ken
Daisy Ridley Daisy Ridley → Rey
Andy Serkis Andy Serkis
Max von Sydow Max von Sydow
Gwendoline Christie → kapitein Phasma
John Boyega → Finn
Lupita Nyong'o → Maz Kanata
Anthony Daniels
Peter Mayhew
Kenny Baker

regisseur (1)

J.J. Abrams J.J. Abrams

producent (1)

Kathleen Kennedy Kathleen Kennedy
Star Wars Episode VII : The Force Awakens

To avoid fainting, keep repeating it’s only a movie”. Een marketingzin die in de jaren zeventig vaak werd gebruikt om de gruwel van horrorfilms genre “The Last House On The Left” te benadrukken. Een waarschuwing die volk moest lokken, als het ware. En die eigenlijk perfect van toepassing is om de anticipatie rond “Star Wars Episode VII: The Force Awakens” te counteren. Want die is torenhoog – zeker bij iedereen die de originele trilogie destijds in de bioscoop zag, al dan niet tijdens een re-release. Tweeëndertig jaar na het slotakkoord van George Lucas’ eerste “Star Wars”-drieluik uitpakken met een opvolgende trilogie waarin het gros van de oorspronkelijke cast terug van de partij is: het zou wel eens het beste idee kunnen zijn dat ooit in de wandelgangen van de Disneystudio’s is ontsproten. Naast de spaghettisliert uit “Lady And The Tramp” uiteraard.

In alle voorafgaande communicatie trokken nieuwe eigenaar Disney, producente Kathleen Kennedy en regisseur J.J. Abrams openlijk de nostalgiekaart: een troef van jewelste. Niet alleen Harrison Ford, Carrie Fisher en Mark Hamill tekenen present, er werd gehamerd op de keuze om de visuele effecten zoveel mogelijk old school in te blikken op echte locaties en openlijk flirten met de serialstructuur van episodes vier tot en met zes was gemeengoed. Met andere woorden: er werd met geen woord gerept over George Lucas’ minder goed ontvangen overgedigitaliseerde episodes een tot en met drie. Dit om te vermijden dat er een iemand zou durven om episode zeven links te laten liggen uit vrees dat “The Force Awakens” een kat in een zak zou zijn. Zowel jong als oud werden netjes geconditioneerd om van “Star Wars Episode VII” hét popfilmcultuurevenement van dit decennium te maken. Net daarom werd heel duidelijk gemaakt dat de tot persona non grata gebombardeerde Lucas helemaal niets te maken had met de nieuwe trilogie – en de komende spin-offs.

Star Wars Episode VII : The Force Awakens

“The Force Awakens”  is wel degelijk een fijne film die perfect aansluit bij “A New Hope”, “The Empire Strikes Back” en “Return Of The Jedi”. Meer zelfs: een beetje pezewever zou kunnen besluiten dat “The Force Awakens” een nauwelijks verholen remake is van “A New Hope” en daar zelfs elementen uit “Empire” en “Jedi” aan toevoegt. Al is eerbetoon een betere term. Hoe dan ook: “The Force Awakens” schopt grotendeels gat. De bekende personages mixen mooi met de kopstukken van de nieuwe generatie en Abrams weet iedereen die is opgegroeid met de originele trilogie meermaals in hart en ziel te raken. Wie de mantel der liefde aan de kapstok laat zal zeker mindere zaken opmerken: zowel binnen de contouren van de plot als de regie verloopt niet alles feilloos, maar dat was bij “A New Hope” en “The Empire Strikes Back” eigenlijk ook niet het geval.

Deel zeven speelt zich tweeëndertig jaar na de gebeurtenissen in “Return Of The Jedi” af. Uit de apegapenrestanten van wat eens het keizerrijk was, is the First Order ontstaan. Die maken net als hun voorgangers jacht op de rebellen, nu bekend als The Resistance. Luke Skywalker, het boegbeeld van de rebellen, is al ettelijke jaren spoorloos. The First Order wil hem kost wat lokaliseren, en ontdekt dat de coördinaten van zijn locatie verborgen zitten in een boodschap die Resistancepiloot Poe Dameron (Oscar Isaac) in de droïde BB-8 heeft verstopt. BB-8 komt op de planeet Jakku in bezit van woestijnjutster Rey (Daisy Ridley). Die kranige dame wordt eveneens opgemerkt door Finn (John Boyega), een afvallige stormtrooper die het door duistere Jedi Kylo Ren (Adam Driver) gecommandeerde bloedvergieten niet ziet zitten. Rey, Finn en BB-8 worden opgejaagd door de troepen van Ren, en komen tijdens hun vlucht in contact met twee oude bekenden die hen in contact brengen met het verzet in de hoop zo te ontdekken waar Luke zich ophoudt. Vraag is natuurlijk waarom Skywalker zich uit het openbaar leven heeft teruggetrokken en waarom hij weigert om tussen te komen in de strijd tussen The Resistance en The First Order. Het antwoord hierop wordt vrij snel in de film gegeven, maar gaan wij natuurlijk niet in deze spoilervrije recensie gooien.

Star Wars Episode VII : The Force Awakens

Dus ja, de gelijkenissen met “A New Hope” zijn af en toe opvallend: opnieuw een boodschap in een droïde, opnieuw een lange passage op een woestijnplaneet, alweer een superwapen dat volledige planeten kan vernietigen, een slechterik die uit hetzelfde vaatje tapt als Darth Vader … je kan dat inderdaad gemakzuchtig vinden, voordeel is wel dat alles netjes aansluit bij de eerste trilogie. En dat zorgt uiteindelijk voor mooi vertier, dat – hoe groot de marketing- en commerciële agenda ook mag zijn – toch met liefde en respect voor het bronmateriaal en de fanbasis is gemaakt. Nadeel is dan weer dat de anticipatie en verwondering vrij snel plaats inruimt voor gewenning, hetgeen de magie toch een beetje doet verdampen.

Los daarvan doet “The Force Awakens” netjes wat werd beloofd. Luke Skywalker, Han Solo, Princess Leia, Chewbacca, R2-D2, C-3PO en de Millennium Falcon zijn terug – de een al wat meer dan de ander – en vormen in de eerste plaats sparringpartners voor de volgende generatie – netjes klaargestoomd voor Episodes VIII en IX. “The Force Awakens” voedt de herinnering aan de onbekommerde kindertijd en zit daarnaast knap genoeg in elkaar om de magie te introduceren voor en bij een nieuwe generatie. Niets mis met op die manier de Amerikaanse blockbusterhegemonie in stand te houden – dit is entertainment met een hele grote E. Popcornmanna voor de zaligen van geest, als het ware. En ja … het is maar een film: flauwvallen hoef je niet te doen, ervan genieten des te meer.

Alex De Rouck
Weekend Box Office VS
18-12-2015 Plaats 1 $ 247.966.675
25-12-2015 Plaats 1 $ 153.522.000
01-01-2016 Plaats 1 $ 90.241.673
08-01-2016 Plaats 1 $ 42.353.785
15-01-2016 Plaats 3 $ 26.342.117
22-01-2016 Plaats 2 $ 14.078.648
29-01-2016 Plaats 3 $ 11.116.684
05-02-2016 Plaats 3 $ 6.973.316
12-02-2016 Plaats 7 $ 6.159.276
19-02-2016 Plaats 8 $ 3.907.295