The Sentinel
verdeler
acteur/actrice (15)
regisseur (1)
Pete Garrison is goed gekend bij de 'Secret Service'. Meer nog, zijn naam is een begrip voor iedereen die ook maar iets te maken heeft met de 'Geheime Dienst' waarvan de PPD (Presidential Protective Division) instaat voor de beveiliging van de Amerikaanse President. Weinigen kunnen zoals Garrison zeggen dat ze in het verleden een kogel hebben opgevangen die voor de machtigste man ter wereld bestemd was. Het mag dan misschien wel twintig jaar geleden zijn, dit soort van zaken raakt niet vergeten.
In het beperkte, gesloten wereldje van de organisatie die de klok rond moet zorgen voor de veiligheid van President John Ballentine is het niet makkelijk informatie met elkaar uit te wisselen zonder dat een camera, microfoon of ander big brother instrument de informatie heeft gecapteerd. Het beste is om elkaar 'na het werk' nog eens te spreken. De afspraak maken hiervoor kan wél binnen de muren van het Witte Huis en het is precies dit wat Charlie Merriweather (regisseur Clark Johnson !) doet. Hij heeft het over 'een theorie' waar hij Garrison eens wil over spreken. Meer informatie ontbreekt en dat blijft ook zo nadat de Geheim Agent bij zijn thuiskomst wordt neergekogeld door een kerel met een geluidsdemper.
De Politie komt ter plaatse maar in vergelijking met de Geheim Agenten David Breckinridge (Kiefer Sutherland) en Jill Marin (Eva Longoria) die naar de 'crime scene' komen afgestapt is er bij de rechercheurs van enige competentie totaal geen sprake. Resultaat : de moord wordt niet volgens de standaardprocedure afgehandeld want na het woordje uitleg van Breckinridge en Co is bewezen dat die manier van werken ondermeer sporenblindheid inhoudt. Geen klassieker dus voor de plaatselijke Politie - een roofmoord - maar iets wat veel, veel verder gaat...
Garrison is de ontbrekende link om deze moord in verband te brengen met 'de theorie' waarvan eerder sprake en wanneer uitgerekend hij wordt gecontacteerd door iemand die beweert meer te weten is het actie-treintje van The Sentinel pas goed vertrokken. De drie staan voor een crisis zoals die zich in het 141-jarig bestaan van de 'Geheime Dienst' nog nooit heeft voorgedaan wanneer blijkt dat zich onder de 'Geheime Dienst' een 'mol' bevindt...
De druk is groot en de tijd dringt dus beslist men dat iedereen een test met de leugendetector moet ondergaan. Niet toevallig een probleem voor Peter Garrison want die heeft ondanks alles toch wel iets te verbergen, terwijl men hem in deze fase van het onderzoek ook met bijzonder compromitterende foto's gaat chanteren...
Om het allemaal zo realistisch als mogelijk over te brengen in de film deden de makers een beroep op een aantal bijzonder competente mensen die het beter wisten dan eender wie, elk voor hun eigen vakgebied. Gerald A. Cavis, een Geheim Agent op rust bleek de beste keuze voor wat de gebruikte technieken in de film betreft. Hij was verantwoordelijk voor de Presidentiële veiligheid onder Clinton van 1994 tot 1997 en eindverantwoordelijke voor belangrijke evenementen zoals de 50e verjaardag van de Nato in Washington, het bezoek van Paus Jean-Paul II in St. Louis, de G8-Top in Georgia, de Olympische Spelen in Athene... Cavis nam zijn taak bijzonder ernstig en selecteerde zelfs de gepaste schoenen, zonnebrillen, oortjes en mouwmicrofoontjes voor de film en dat was nog maar een deel van zijn werk. Via Cavis kon men ook een beroep doen op zijn gepensioneerde collega Kevin Billings, iemand met maar liefst 20 jaar ervaring in de stiel.
Twee mensen die dus een perfecte aanvulling betekenden voor de kennis die Gerald Petrievich, schrijver van het boek The Sentinel en tevens gewezen Geheim Agent, ook al uitstraalt in zijn werk. Het was George Nolfi die uit de roman The Sentinel een goed filmscenario distilleerde.
Samen met wapenspecialist Charles Taylor leerde Cavis dan weer om Michael Douglas, Kiefer Sutherland en Eva Longoria met echte wapens om te gaan en dus te schieten zoals Geheim Agenten getraind worden te doen met hun 9mm Sig Sauers. Zelfs voor Kiefer Sutherland even aanpassen want in tegenstelling tot '24' ging het deze keer om échte wapens...
Authenticiteit stond ook centraal bij de andere gebruikte technieken bij het spreken met en identificeren van een verdachte, het vormen van formaties bij de begeleiding van de President en zijn echtgenote, uitstappen uit auto's, verlaten van gebouwen, enz...
Cavis was vooral onder de indruk van Eva Longoria die geen 'slechte gewoontes' had en zelfs een goede kans zou maken om bij de Geheime Dienst te kunnen werken aldus Cavis nog. Niet verwonderlijk dat mooie Eva haar 'mannetje' kon staan onder de mannen op de set (en schietstand...) want Eva groeide in het echte leven op op een ranch en vuurde op pas zesjarige leeftijd al met een vuurwapen haar eerste patroon af !
Regisseur Clark Johnson die destijds al verantwoordelijk was voor de pilootaflevering van 'The Service' typeert The Sentinel als een film met 'kinetische energie'. Vroeger werkte hij al samen met cameraman Gabriel Beristain voor de (bijzonder zwakke) actie-thriller S.W.A.T. Zo probeert men in The Sentinel de gebruikte camera(-techniek) aan te passen aan de specifieke actie/sfeer van de film op dat ogenblik. In het begin van de film enkel elegante en klassieke camera-bewegingen, wanneer het allemaal wat dreigender en voor sommigen zelfs een nachtmerrie wordt, vertaalt men dit door camerawerk wat een stuk hectischer is in zijn bewegingen.
Met The Sentinel is bewezen dat een regisseur die een paar jaar wacht voor hij zijn tweede film maakt een zegen kan zijn voor het eindresultaat. Want met deze actie-thriller bewijst Clark Johnson na S.W.A.T. dat hij het wél kan en geleerd heeft van zijn volledig foute start bij zijn bioscoopfilm-regiedebuut van eind 2003. Ook nu weer is de film bijzonder high tech maar is de omkadering completer. Het overheersende gevoel van ontevredenheid die we hadden bij S.W.A.T. staat in schril contrast met de satisfactie die The Sentinel biedt. Als gewone burger lijken de hoogtechnologische apparatuur, de ingezette middelen en het onuitputtelijke assortiment aan 'hig tech' mogelijkheden in The Sentinel wat bij de haren getrokken maar weinigen weten door wat voor een show en protegerende organisatie de nummer één van de wereld dagelijks wel omringd wordt. Dus moéten we het allemaal wel slikken en we doen het graag bij een geslaagde actie-thriller als The Sentinel.
21-04-2006 | Plaats 3 | $ 14.367.854 |
28-04-2006 | Plaats 6 | $ 2.787.208 |