On The Road

Matig
On The Road

verdeler

Cinéart
2012
06/06/2012
langspeelfilm
140 minuten
drama

acteur/actrice (10)

Garrett Hedlund Garrett Hedlund →  Dean Moriarty
Kristen Stewart Kristen Stewart →  Marylou
Amy Adams Amy Adams
Viggo Mortensen Viggo Mortensen
Sam Riley →  Sal Paradise
Tom Sturridge
Danny Morgan
Alice Braga

regisseur (1)

Walter Salles Walter Salles
On The Road

Je zal ons hier bij Filmfreak geen slecht woord horen zeggen over Jack Kerouacs literaire klassieker “On The Road”. Ook geen goed trouwens, daar we de roman niet hebben gelezen. En dat zal waarschijnlijk zo blijven: Walter Salles’ adaptatie van het als onverfilmbaar beschouwde boek is – op zijn zachtst gezegd en ongenuanceerd samengevat – ronduit saai en nou niet meteen een uitnodiging om naar de K-afdeling in de boekenwinkel te snorren.

De van Canadese origine zijnde Kerouac was een schrijver en dichter die samen met William S. Burroughs (“Fear And Loathing In Las Vegas”) en Allen Ginsberg (“Howl”) als een van de grondleggers van de zogenaamde 'Beat Generation' wordt beschouwd. Zijn proza en poëzie maakten hem heel populair en hij wordt samen met zijn kompanen zowat aanzien als de voorloper/inspiratiebron van de hippiebeweging. Een hele generatie jongeren vereenzelvigde zich met de ideeën van de “Beat Generation” en misschien wel de meest iconische roman uit die periode is “On The Road”, Kerouacs in 1957 verschenen relaas over zijn omzwervingen door het Amerika van eind jaren veertig, toen hij en zijn kornuiten hun dagen vulden met het zoeken naar het ventiel in hun bestaan, seksen, snuiven en zuipen (vaak alles op hetzelfde moment).

On The Road

Kerouac zag het destijds trouwens wel zitten om zijn roman te vertalen voor het witte doek en zichzelf te vertolken. Hij schreef een brief naar Marlon Brando om mee te stappen in het project, maar een antwoord heeft Kerouac nooit ontvangen. Toen Kerouacs agent de rechten van het boek vervolgens (te) duur wou verkopen, was het meteen duidelijk dat er geen verfilming zou komen. In 1979 kocht Francis Ford Coppola de rechten, en hij huurde verschillende scenaristen in om het boek in filmtaal te gieten. Onder meer Michael Herr (die meeschreef aan “Apocalypse Now” en “Full Metal Jacket”) en Barry Gifford (“Wild At Heart”) passeerden de revue, en Coppola waagde zich samen met zijn zoon Roman zelf eveneens aan een poging.

Midden jaren negentig vatte Coppola het plan op om “On The Road” in zwart-wit te verfilmen, maar het ontbeerde de cineast aan gravitas om dat plan door te drukken (zijn hoogdagen lagen toen al een hele tijd achter hem). Coppola liet het project echter niet los (onder meer Ethan Hawke en Brad Pitt werden genoemd als mogelijke acteurs) en toen hij in 2004 “The Motorcycle Diaries” zag, contacteerde Coppola Walter Salles met de vraag of hij de regie op zich wou nemen. Wat prompt gebeurde, en acht jaar later was de verfilming van Kerouacs roman eindelijk een feit, met Coppola die aan boord was gebleven als een van de “executive producers”. Het alter ego van Kerouac in “On The Road” is dat van Sal Paradise (Sam Riley, nog steeds het bekendst van zijn rol als Ian Curtis in Anton Corbijns “Control”). Een twintiger die na de dood van zijn vader de zin in zijn leven begint te zoeken en via gemeenschappelijke vrienden in contact komt met de vrijbuiter Dean Moriarty (het alter ego van Neal Cassady, nog een befaamd lid van de 'Beat Generation'). Moriarty (Garrett Hedlund, bekend uit “Troy” en vooral uit “Tron: Legacy”) maakt er geen geheim van dat hij vind dat het hele leven draait om kicks: hij heeft meerdere vriendinnen tegelijkertijd, en leeft schijnbaar voor en van seks, drank, drugs, snel rijden en muziek. Dean en een paar vrienden verlaten New York voor Denver en nodigen Sal uit. Waarop hij vervolgens al liftend en rijdend gans Amerika doortrekt en een volwassenwording beleeft die niet alleen zijn leven verandert, maar – via zijn boeken – ook de inspiratie vormt voor een hele generatie, en misschien zelfs meer dan één.
 

On The Road

De verfilming van dit fragmentarische boek blijft ergens in het luchtledige zwerven. En dat is jammer. De cast is immers interessant: vooral Hedlund en Kristen Stewart (als Marylou, Deans grote zij het niet erg standvastige liefde) acteren zich in de kijker naast o.a. Kirsten Dunst, Amy Adams, Viggo Mortensen, Elisabeth Moss, Alice Braga en Steve Buscemi, die allemaal veredelde cameo’s neerzetten. De fotografie van Eric Gaultier is bij tijd en wijlen impressionant en sommige scènes raken wel degelijk doel. Probleem is dat veel scènes dat ook niét doen: sommige delen leiden nergens heen, zijn warrig, missen focus en zorgen er vooral voor dat “On The Road” langer en nietszeggender wordt. En dat is, zelfs in een prent die niet drijft op het verhaal en vooral sfeer wil scheppen, nefast voor de feestvreugde. Waardoor Salles’ adaptatie uiteindelijk met vier lekke banden en zonder reservewiel op de pechstrook belandt, en de fragmentarische opeenvolging van repetitieve scènes, personages die na verloop van tijd serieus beginnen te irriteren en een te zichtbaar gebrek aan adrenaline alle goede bedoelingen versmachten. Of hoe deze roadmovie eindigt als een – dixit Chubby Checker zaliger - banale trip 'with no particular place to go'.

Alex De Rouck