The Old Man & the Gun (DVD)
acteur/actrice (11)
regisseur (1)
producent (8)
director of photography (1)
uitvoerend producent (6)
scenarist (1)
beeldmonteur (1)
productieontwerper (1)
artdirector (1)
kostuumontwerper (1)
componist (1)
Rentenieren, dat gaat hij doen, de Robert. Het weze hem gegund: ruim vijftig jaar een gezegende Hollywoodheld zijn … niet iedereen laat een dergelijke imposante erfenis na. Vorig jaar ging de gerimpeld-blonde oppergod Robert Redford officieel met acteerpensioen op de gezegende leeftijd van 82 jaar. Wat meteen betekent dat David Lowery’s “The Old Man & The Gun” als Redfords acteertestament staat geboekstaafd. Goed, hij dook cameogewijs nog op in “Avengers: Endgame”, maar dat is niet echt een ‘terugkeer naar het acteren’. Voor zover het al geen outtake betrof uit “Captain America: The Winter Soldier” …
Toeval kan deze testamentfilm welhaast niet zijn: de film lijkt wel een eigentijdse variante op de schelmenstreken uit “Butch Cassidy And The Sundance Kid”, en er komt zelfs een collage voorbij waarbij Redford van jong naar oud mag schuiven, inclusief een fragment uit het uit 1966 stammende “The Chase”. Ja, de grote Robert zwaaide vaarwel met de backcatalogus stevig onder de arm gesnoerd.
“The Old Man & The Gun” is grotendeels gebaseerd op ware feiten, staat vertaald te lezen op de titelkaart. En dat klopt zowaar nog ook: zo zijn de door Sissy Spacek en Casey Affleck vertolkte personages eveneens gemodelleerd naar echt bestaande personen. Redford kruipt in de huid van Forrest Tucker, een onverbeterlijke (bank)overvaller die meer binnen dan buiten de gevangenis zat. Hij verzeilde op zijn vijftiende voor de eerste maal in de cel, en zou gedurende zijn leven in totaal achttien keer uit de gevangenis ontsnappen. Een keer zelfs op een spectaculaire manier, door samen met twee medegevangenen een kajak te bouwen en er mee weg te varen uit San Quentin.
De film zoomt in op Tuckers criminele carrière anno 1981, toen hij als kloeke zestiger samen met twee handlangers annex medeplanners heel wat banken overviel: steeds met de glimlach, en een schot werd er door de ‘Over The Hill Gang’ nooit gelost. Eigenlijk was de overvaller een heel lieve man, dixit bankdirecteurs en loketbedienden die met hem oog in oog stonden. In datzelfde jaar begint Tucker ook een romance met een weduwe (Spacek) die zijn derde echtgenote zou worden en hem trouw zou blijven tot aan zijn dood in 2004.
Lowery - met wie Redford al samenwerkte in de Disneyproductie “Pete’s Dragon” - gaat voluit voor de poëzie. Overdadig vet is nergens te bespeuren: alles klokt netjes af na anderhalfuur en de volledige narratie zweeft schijnbaar zorgeloos tussen de overvallen naar de romance van Redford en Spacek en het kat-en-muisspel tussen Redford en Affleck. Mooi om te zien trouwens hoe Affleck - na “Ain’t Them Bodies Saints” en “A Ghost Story” is dit zijn derde samenwerking met Lowery - heel wat momenten krijgt om zichzelf onderkoeld en met een seventiesvibe in de kijker te spelen als inspecteur John Hunt, die vaak met de handen in het haar moest toezien hoe Tucker hem lange tijd te slim af was.
“The Old Man &: The Gun” klokt af als een dartele vanilleode aan het leven van een opmerkelijk man - of toch minstens aan een passage uit dat leven. Lowery gaat ongegeneerd voor de glimlach en vond in Redford het perfecte glijmiddel voor zijn brokje zonnig retrovertier. Het mag dan allemaal weinig episch zijn of zich nergens profileren als grootse cinema, dit stukje kijkvoer is wel degelijk een mooie zwanenzang voor een van Hollywoods legendarische klasbakken.
Extra’s bevat deze uitgave niet: waarschijnlijk ging Redford er op een onbewaakt moment mee aan de haal.