Mother’s Day

Gewoon
Mother’s Day
2015
27/04/2016
langspeelfilm
100 minuten
komedie

verdeler

K.F.D. K.F.D.

acteur/actrice (9)

Jennifer Aniston Jennifer Aniston →  Sandy
Kate Hudson Kate Hudson →  Jesse
Julia Roberts Julia Roberts →  Miranda
Jason Sudeikis Jason Sudeikis →  Bradley
Timothy Olyphant Timothy Olyphant →  Henry
Hector Elizondo Hector Elizondo →  Lance
Britt Robertson →  Kristin
Jack Whitehall →  Zack
Shay Mitchell →  Tina

regisseur (1)

producent (6)

MIke Karz
Wayne Rice
Daniel Diamond
Brandt Andersen
Howard Burd
Mark Disdale

director of photography (1)

Charles Minsky

uitvoerend producent (12)

Kevin Frakes
Ankur Rungta
Matthew Hooper
Jared D. Underwood
Danny Mandel
Rodger May
Fred Grimm
Bill Heavener
Scott Lipsky
Leon Corcos
Deborah E. Chaussé
William Bindley

scenarist (3)

Anya Kochoff Romano
Matt Walker
Tom Hines

productieontwerper (1)

Missy Stewart

componist (1)

John Debney
Mother’s Day

Stel.  Je wil een film maken over moederdag.  Wat zou dan zeker moeten deel uitmaken van het scenario ?  Moeders natuurlijk.  Verschillende soorten moeders.  Want die heb je wel de dag van vandaag.  Gelukkige moeders, ongelukkige moeders, aanstaande moeders, gescheiden moeders, weduwe-moeders, baarmoeders, hetero-moeders, gay-moeders.  Ok ok…, volstaat al hoor ik je zeggen ?  Dat zou misschien ook ons idee zijn, zij het toch met numerieke beperking qua aantal moedersoorten, maar daar hebben de makers van “Mother’s Day” toch wel even anders over beslist.  Als je het eindresultaat van Gary Marshall’s nieuwste film bekijkt dan kan het moeilijk anders of men heeft op een dag een autobus (zo’n hele grote) met alle zitjes bezet weliswaar, uitgenodigd en met zijn allen een onwaarschijnlijke brainstorming gehouden over het scenario van een moederdag-film in wording.  En waarbij de regel of belofte was : alle ideeën stoppen we lekker in de film, niemand krijgt een neen…

Daar moet het dan ongeveer zo gegaan zijn : “zouden we ook niet voorzien dat een meisje op zoek gaat naar haar moeder met wie ze al heel lang geen contact meer heeft gehad ?”  Check.  “Kunnen we ook de rivaliteit tussen een gescheiden moeder en de nieuwe ‘stiefmoeder’ van de kids niet even onder de aandacht brengen ?”  Ok, doen we.  “Zou het geen goed idee zijn om ook twee lesbische moeders in het script te verwerken ?”  O ja!  “En eh… dat ze een kind hebben geadopteerd via een sperma-donor of zo ?”  Yes, goed idee !  “Enne… we kunnen toch even tonen hoe het is als de moeder van het gezin is overleden of zo, en de papa/weduwnaar het nu eigenlijk allemaal moet doen (zo tonen we wel hoe belangrijk een moeder is hé !) enne… dat hij dan verliefd wordt op een andere, alleenstaande of gescheiden moeder.  Die elkaar toevallig ontmoeten en zo en”..  Ja ja, voegen we ook toe aan het scenario !  “En kunnen we ook niet voorzien dat eh… een ouder paar hun dochter al lang niet meer heeft gezien en dat ze eigenlijk niet weten dat ze getrouwd is met iemand die ze eigenlijk niet willen als schoonzoon en ze al een kind heeft en… ja, hey, dat ze plots op het onverwachts op bezoek komen en dan…  Jaaaaaaaaaaaaaaa, doen we ook, we proppen er dat ook nog bij in het verhaal !!

Mother’s Day

Tot zover ons vermoeden van het sfeerbeeld van die fameuze scenario-brainstorm-sessie lang voordat men begon aan de volgende stap in het filmproces van “Mother’s Day”.  Waarmee we enkel maar bedoelen dat “Mother’s Day” ongetwijfeld vol goede bedoelingen zit maar zo overladen werd met ideeën en personages dat het niet meer schoon is of nog te overzien is.

Het blijft allemaal wel heel luchtig, dat wel, kan moeilijk anders want dit is een film van Garry Marshall (“Pretty Woman”, “Runaway Bride”, “The Princess Diaries”,…).  En dat staat gelijk met een aantrekkelijke cast en maar weinig supergoeie grappen.  Het is wachten tot oma en opa met hun kampeerwagen plots en onverwacht in levende lijve aanwezig zijn in plaats van de klassieke Skype-babbel om te zien hoe alles heel even toch op een voorbeeldige, aangename manier in de komedie-plooien valt.  Er waren genoeg verhaaltjes in het verhaal (het woord plot past hier niet) om meer van dit soort momenten te genereren.  Maar het blijft dus bij deze ene opflakkering van het verwachte komedie-vuur en dat is wel jammer.

Aan potentieel natuurlijk absoluut geen gebrek in “Mother’s Day”.  Regisseur Gary Marshall is een aimabel man en dus kreeg hij al snel een “ja” van iemand als Julia Roberts die overigens voor de vierde keer te zien is in een prent van hem.  En toch eigenlijk een beetje een superster werd dankzij Marshall’s “Pretty Woman”…  Roberts hapte logischerwijze onmiddellijk toe toen ze het scenario had doorgenomen en haar ‘yes’ werd een aantrekkingspool voor de rest van de cast, of toch tenminste de cast members met gekende namen : Jennifer Aniston (onlangs nog uitgeroepen tot de knapste vrouw ter wereld), Jason Sudeikis, Kate Hudson, geef toe het zijn niet van de minste.  Verder herken je allicht ook Hector Elizondo, overigens te zien in alle (!) films die Gary Marshall ooit heeft gemaakt als regisseur en dat zijn er tot op vandaag toch achttien…

Mother’s Day

Niettegenstaande het feit dat het scenario niet expliciet melding maakte van de locatie van de film werd door de makers gekozen voor Atlanta, Georgia, overigens een stad die voor heel wat films en televisie-series dienst doet als achtergrond.  Op het moment dat “Mother’s Day” bijvoorbeeld er werd opgenomen vonden opnames plaats van maar liefst 14 of 15 films.  Heeft naar verluidt te maken met het feit dat de ‘crews’ er van de allerbeste zijn die er te vinden zijn, naast de aanwezigheid van verschillende vijfsterren-hotels en de aanwezigheid van restaurants met chefs die een nationale reputatie genieten.  Wat je daarenboven als filmmaker ook wil van opname (in een park, een waterscène, één in hartje centrum,…), het ligt allemaal heel dicht bij elkaar.  Dus vanuit praktisch oogpunt ook een bijzonder interessante locatie.

“Mother’s Day” is de beste moederdagfilm op dit moment in de zalen maar tegelijk ook één die snel vergeten zal zijn waarbij, met moederkensdag in het verschiet, het kopen van een bios-ticketje voor deze film een oplossing kan bieden voor wie maar weinig inspiratie heeft om iets te doen dat passend is op de feestdag van alle moeders.  De kans dat je jouw moeder-situatie niet herkent in “Mother’s Day” is wel heel, heel erg klein maar dat had je natuurlijk al begrepen.  Hoe het ook zij, ook van ons via deze weg : proficiat aan de mama’s.  Alle mama’s…

Koenraad Adams
Weekend Box Office VS
29-04-2016 Plaats 4 $ 8.369.184
06-05-2016 Plaats 3 $ 11.087.076
13-05-2016 Plaats 5 $ 3.287.342
20-05-2016 Plaats 10 $ 1.139.283