Maid in Manhattan
verdeler
acteur/actrice (11)
regisseur (1)
producent (3)
uitvoerend producent (2)
director of photography (1)
scenarist (1)
beeldmonteur (1)
productieontwerper (1)
kostuumontwerper (1)
componist (1)
's Morgens wakker worden naast Jennifer Lopez, het zal je maar overkomen. Het overkwam Ralph Fiennes tijdens de opnames van Maid in Manhattan, het glimlachje die rond zijn mond te zien is zal wel niet volledig gespeeld zijn en doet vermoeden dat de Oscarwinnaar (The English Patient) ook wel genoot van zo'n moment waar de doorsnee potente man een spreekwoordelijke moord voor zou doen. Het is meteen ook de knapste Lopez-verschijning van de ganse prent die al vrij laat in de film gemonteerd zit. Niet dat er een ganse intrige aan vooraf gaat of je dit niet kon verwachten, integendeel zelfs. Maid in Manhattan is een film waar zelfs iemand die maar om de vijf jaar een film bekijkt, met gegarandeerd succes de afloop kan voorspellen als hij er nog maar vijf minuten van gezien heeft. Omdat de kans dat je het begin van de film kunt voorspellen als je de twee enkel zag wakker worden heel onwaarschijnlijk is, toch nog één en ander over wat voorafging aan de ontwakende Lopez.
Marisa Ventura (J. Lo) is een alleenstaande moeder die voor haar zoon Ty moet zorgen en werkt als kamermeisje in het prestigieuze Beresford Hotel. Dit betekent hard werken en weinig tijd om op haar lege krent te zitten. 's Morgens vroeg al wordt de planning voor de komende werkdag uit de doeken gedaan aan het kleine legertje maids en worden de accenten gelegd die verschillen naargelang de nieuwe gasten van die dag. De belangrijkste twee nieuwkomers zijn Caroline Lane, een verwaande trut die denkt dat ze Jennifer Lopez is én Christopher Marshall. Die is begonnen aan de laatste rechte lijn naar een plaatsje in de Senaat, dus de suite die hij heeft gereserveerd zal dus wel iets meer zijn dan een kamer om in te eten en te slapen. Hotelgasten met veel centen vragen soms wel eens een extraatje aan het personeel en dat doet ook Caroline bij Marisa. Die wil haar met peperdure kledij op pad sturen maar Stephanie, Marisa's collega kan haar overtuigen eerst het kostuumpje nog eens zelf aan te trekken. Het zit als gegoten natuurlijk en net op dat moment komt Christopher Marshall binnengewandeld die zo'n mooi lijf in zo'n pak wel ziet zitten voor hem... De twee maken een afspraakje in 'Central Park' (onze politicus geeft Ty, Marisa's 10-jarige zoon die ook rondhangt in het hotel, de mogelijkheid om even zijn hond uit te laten) en de paparazzi in de buurt doen de rest: in no time lekt de nieuwe relatie van Marshall uit in de sensatiepers...
Het oorspronkelijke scenario voor Maid in Manhattan verschilde lichtjes van de definitieve versie omdat het eerst ging om een Britse Prins die verliefd werd op een kamermeisje. De makers maken zich sterk dat Maid in Manhattan meer is dan een romantisch filmpje en beweren dat er wel meer aan de hand is. Het gaat naar hun zeggen ook over twee personages die zich bijzonder onwennig voelen omwille van de veranderingen in hun leven: Marisa Ventura die plots uitzicht krijgt op een functie binnen het management, Christopher die zijn gewoontes van alledag moet bijsturen naar wat van een Senaatskandidaat wordt verwacht... Niet onbelangrijk dat de twee elkaar leren kennen op zo'n belangrijk moment in hun leven...
Maid in Manhattan werd opgenomen in New York. Het aantal keer dat je de skyline van de stad zit voorbijkomen getuigt van de bijzonder sterke liefde voor deze grootstad, ondanks het verdwijnen van de WTC-torens en de kloof die hierdoor niet allen in de stad werd geslagen maar ook is achtergebleven in het hart van de doorsnee Amerikaan. Het Waldorf-Astoria Hotel in Park Avenue had als hotel met de grootste personeelsbezetting van Manhattan de eer om cast en crew te mogen ontvangen voor de duur van de opnames en bleek zelfs in staat het hotelleven van elke dag min of meer te kunnen verderzetten. Het huis van Lopez in de film vond men in de 'Bronx' (!), terwijl de scène waarin Lopez als een prinses haar intrede doet op het galabal, werd gefilmd in het Metropolitan Museum of Art.
De belangrijkste reden om deze Cinderalla/Asseposter-film te gaan zien blijft natuurlijk Jennifer Lopez, de actrice die er vorig jaar nog als eerste in slaagde om in één en dezelfde week niet alleen te zien te zijn in de best bezochte bioscoopfilm, maar ook nog de beste verkopende cd achter haar naam te hebben in de States. Wij verkiezen dan weer haar eerdere films als My Family en Selena in tegenstelling tot dit product dat niet alleen gemaakt is voor, maar (zeker niet onverwacht) ook bezocht wordt door de grote massa, tot spijt van wie het benijdt...
13-12-2002 | Plaats 1 | $ 18.711.407 |
20-12-2002 | Plaats 3 | $ 10.712.011 |
27-12-2002 | Plaats 4 | $ 12.524.396 |
03-01-2003 | Plaats 4 | $ 8.621.757 |
10-01-2003 | Plaats 7 | $ 5.144.633 |