The Lost Daughter

Gewoon
The Lost Daughter
2021
15/12/2021
langspeelfilm
121 minuten
drama
speelfilm

Courtney Kivowitz

verdeler

WW Entertainment WW Entertainment

acteur/actrice (16)

Olivia Colman Olivia Colman → Leda
Dakota Johnson Dakota Johnson → Nina
Ed Harris Ed Harris → Lyle
Peter Sarsgaard Peter Sarsgaard → professor Hardy
Alba Rohrwacher Alba Rohrwacher
Jessie Buckley → jonge Leda
Dagmara Dominczyk → Callie
Paul Mescal → Will
Jack Farthing → Joe
Robyn Elwell → Bianca
Ellie Blake → Martha
Oliver Jackson-Cohen → Toni
Panos Koronis → Vassili
Athena Martin → Elena
Alexandros Mylonas → professor Cole
Nikos Poursanidis

regisseur (1)

Maggie Gyllenhaal Maggie Gyllenhaal

producent (4)

Maggie Gyllenhaal Maggie Gyllenhaal
Charles Dorfman Charles Dorfman
Osnat Handelsman-Keren
Talia Kleinhendler

director of photography (1)

Hélène Louvart

uitvoerend producent (5)

Olivia Colman Olivia Colman
David Gilbery
Marlon Vogelgesang
Christos V. Konstantakopoulos
Tmira Yardeni

beeldmonteur (1)

Affonso Gonçalves

productieontwerper (1)

Inbal Weinberg

artdirector (1)

Monica Sallustio

kostuumontwerper (1)

Edward K. Gibbon

componist (1)

Dickon Hinchliffe
The Lost Daughter

Uit ‘vrouwen aan de top’-oogpunt is The Lost Daughter een nagenoeg perfecte film. Maggie Gyllenhaal waagt voor het eerst haar kans achter de camera en ze schreef zelf het script gebaseerd op de uit 2006 stammende roman La Figlia Oscura van de mysterieuze Elena Ferrantes, waarvan algemeen wordt aangenomen dat het een pseudoniem is waar een vrouw achter schuilgaat. En de film biedt aan Olivia Colman een uitgelezen kans om een stempel te drukken met een rol met acteervlees aan, zoals dat heet.

Uit kwalitatief oogpunt is The Lost Daughter helaas geen super trouper. Colman kruipt in de zonnebadende huid van een professor taalkunde die een vakantiehuisje huurt op het Griekse eiland Spetses voor wat ze zelf een werkvakantie noemt. Ze raakt er geïntrigeerd door een maffia-achtige clan vakantiegangers waartoe ook Dakota Johnson en haar dochtertje behoren. De gevoelsmatig met zichzelf in de knoop zittende Colman ziet zich door haar observatie van en ontmoeting met Johnson volledig teruggekaatst naar haar eigen verleden. En als kijker zie je dat verleden ook dankzij de wonderbaarlijke wereld van de flashback waarin Colman er plots als Jessie Buckley uitziet - die trouwens ook het achterste van haar acteertong mag openbaren.

The Lost Daughter

The Lost Daughter is het meest interessant als Gyllenhaal de voyeuristische kaart trekt. De focus op een de omgeving afspiedende Colman levert een symbiose op die het midden houdt tussen psychologisch drama en onderhuidse thriller. Door slechts gradueel mee te geven welke demonen Colman meedraagt wekt The Lost Daughter voor een tijd de schijn op van een gelaagde en zelfs geslaagde film te zijn. De onthullingen over Colmans gefaald moederschap en huwelijk bevatten immers een stevige voedingsbodem voor wat een sterke ‘naar de keel grijp’-film zou kunnen zijn, maar het blijft uiteindelijk teveel steken in goede bedoelingen.

Na een intrigerende start lost de film steeds meer de rol, en begint het allemaal zelfs wat te frustreren omdat de karakterdefiniërende acteerprestaties van Colman en Buckley een betere film verdienen. Ze blijken allebei sterker dan het materiaal waar ze moeten mee werken met als gevolg een rare spreidstand waarin twee actrices zich het vuur uit de sloffen acteren in een film die nooit echt vlam weet te vatten.

The Lost Daughter

En dan leidt het finaal ook nog eens naar nog een slotconfrontatie tussen Colman en een al bij al teleurstellend vlakke Johnson die ook wat meer oempf en stamina kon gebruiken. Te weinig redenen om de loftrompet boven te halen dus.

Gezien op Film Fest Gent.

Alex De Rouck


Synopsis

Tijdens een zomervakantie aan zee kijkt hoogleraar Leda van onder haar parasol bewonderend naar de idyllische relatie van een jonge moeder en haar dochtertje. Langzaam ontwikkelt zij een obsessie met de twee en Leda wordt overweldigd door haar eigen herinneringen aan de intensiteit van het moederschap waar zij op jonge leeftijd mee te maken heeft gehad. Door een impulsieve daad belandt Leda in een vreemde en onheilspellende wereld van haar eigen geest waarin zij wordt gedwongen de keuzes die zij heeft gemaakt en de daarbij behorende gevolgen onder ogen te zien.