The Krays

Middelmatig
The Krays
1990
15/11/1990
langspeelfilm
drama

acteur/actrice (4)

Billie Whitelaw
Tom Bell
Gary Kemp
Martin Kemp

regisseur (1)

Peter Medak

producent (2)

Dominic Anciano
Ray Burdis

De Spandau Ballet-broers Gary en Martin Kemp (geen tweeling-broers...) hebben zich met hun vertolking als Ronald en Reginald Kray 'gewaagd' aan hun cinema-debuut.  Het zijn dus blijkbaar niet alleen de giganten als Madonna (Desperately Seeking Susan, Shangai Surprise, Who's That Girl, Dick Tracy, enz...), David Bowie (Absolute Beginners, Labyrinth, The Hunger, Christiane F., etc...) en noem maar op die hun drang naar zelfbevestiging ook als acteur/actrice willen etaleren voor de buitenwereld.

Gary en Martin deden het in ieder geval met succes.  Film mag dan misschien een vlucht uit de realiteit zijn, de Spandau-bassist en gitarist slagen er hier bijzonder aardig in een uit het leven gegrepen, natuurgetrouw beeld te geven van The Krays die destijds het leven van menig Engels burger zuur maakten.  De autobiografie neemt een aanvang in de jaren dertig.  Mommie loves you, you two little monsters zijn de woorden van Violet, de moeder van onze moord-tweeling.  De broers gaan zich al van jongsaf aan manifesteren in een crimineel milieu : op 12-jarige leeftijd hanteerde het duo reeds een luchtkarabijn om vanuit een rijdende trein enkele voetgangers neer te schieten.  Eén jaar later wordt een bloederig gevecht geleverd waarbij afgebroken flessehalzen en fietskettingen als wapen fungeren.  Op 16-jarige leeftijd verscheen het duo voor het eerst voor het gerecht...

De wreedaardige ingesteldheid van het duo neemt in de film echter slechts een aanvang bij hun eerst kennismaking met het leger (bovenstaande feiten werden vervangen door andere echt gebeurde wreedheden...). De schreeuwende adjudant krijgt, onder de ogen van de andere recruten, al gauw een mot op zijn gezicht, wat de Krays in de cel doet verdwijnen.

Door hun wreedaardige aanpak weten Ron en Reggie zich al vrij snel een plaatsje te veroveren in het clubcircuit van hun buurt en meteen ook te integreren in het misdaadmilieu van de stad, waar de ene bende optornt tegen de andere. Zelfs in hun eigen club viert het geweld hoogtij : na een korte voorstelling van de baas van de tent (in casu een ezel), ontstaat er een handgemeen met één van de aanwezige gasten. De mesjes worden bovengehaald en onze onschuldige gast krijgt een vlijmscherp exemplaar tussen de tanden (letterlijk), waardoor het bloed terug rijkelijk kan vloeien en de brave man onherkenbaar verminkt wordt. Het ene broertje kan de ander ergens niet volgen over het waarom van dit alles en de kleine woordenwisseling wordt afgesloten met why don't you go back to the club and talk to the donkey ?...

The Krays is een film die overtuigt. Niet door zijn trucages, zijn grootst opgezette stunts of de grote name die voorbijrollen op het einde, maar gewoon door de zin voor realiteit van regisseur Peter Medak, die dit perfect wist over te brengen bij al zijn acteurs en actrices.

Koenraad Adams


Synopsis

Gedurende de jaren zestig werden de Londense onderwereld gedomineerd door twee broers - tweelingen -, Ronnie en Reggie Kray, gebonden door bloed en een gezamenlijke passie voor geweld en misdaad.Hun macht was absoluut en ze stonden bekend als de 'Koningen van de Misdaad'. Vandaag zitten ze in de gevangenis een levenslange straf uit voor koebloedige moord. The Krays is hun verhaal. Een waar verhaal.Ronnie en Reggie Kray werden geboren en groeiden op tijdens de harde oorlogsjaren in de Londense wijk East End. Aangemoedig door hun dominante moeder Violet, die het niet erg vond dat ze op school in vechtpartijen betrokken raakten, zolang ze maar wonnen, ontpopten ze zich als brutale leidertypes, altijd bereid hun gezag met hun vuisten te handhaven.Ze kwamen al snel in aanraking met de politie, maar hun verblijven in de gevangenis dienden vooral om kontakten te leggen met andere harde jongens, die ze rond zich verenigden in de al snel beruchte misdaadfabriek 'The Firm'.Het eerste doelwit van de Krays werd de Italiaanse maffia die in het begin van de jaren zestig het Londense clubcircuit controleerde. Met een typische gewelddadige actie, waarbij de Krays persoonlijk hun tegenstanders met sabels te lijf gingen, verkregen ze de controle over het clubcircuit, dat de hoeksteen van hun rijk zou vormen.Na jaren de Londense East End in een greep van terreur te hebbne gehouden kwam er uiteindelijk serieuze oppositie van de Richardson-familie, een bende die het zuiden van Londen controleerde en aan terreuruitbreiding begon te denken.Reggie en Ronnie probeerden zich vast te klampen aan hun macht, maar tevergeefs. Na twee bijzonder gruwelijke moorden werden ze gearresteerd en in 1969 veroordeeld tot 30 jaar gevangenis. Reggie zit die straf uit in eenzame opsluiting, Ronnie in een streng bewaakte psychiatrische kliniek. In 1982, na jaren van elkaar gescheiden te zijn geweest, zien ze elkaar terug bij de begrafenis van hun moeder Violet. Violet, die haar zoons het credo voor hun macht had ingefluisterd : 'Als mensen bang van je zijn, kun je je alles permitteren. Onthou dat'.