Kong - Skull Island (Blu Ray)

Bijna zeer goed
UK Ultra HD + Blu-ray + Digital HD
Kong - Skull Island (Blu Ray)
2017
12/07/2017
Blu-ray
118 minuten
actie
avontuur
16:09

acteur/actrice (14)

Tom Hiddleston Tom Hiddleston →  James Conrad
Samuel L. Jackson Samuel L. Jackson →  Preston Packard
John Goodman John Goodman →  Bill Randa
Brie Larson Brie Larson →  Mason Weaver
John C. Reilly John C. Reilly →  Hank Marlow
Toby Kebbell Toby Kebbell →  Jack Chapman
John Ortiz John Ortiz →  Victor Nieves
Shea Whigham Shea Whigham →  Cole
Thomas Mann Thomas Mann →  Slivko
Jing Tian →  San
Corey Hawkins →  Houston Brooks
Jason Mitchell →  Mills
Eugene Cordero →  Reles
Terry Notary

regisseur (1)

Jordon Vogt-Roberts

producent (4)

Thomas Tull Thomas Tull
Mary Parent Mary Parent
Jon Jashni
Alex Garcia

director of photography (1)

Larry Fong

uitvoerend producent (1)

Eric McLeod

scenarist (3)

Dan Gilroy
Max Borenstein
Derek Connolly

beeldmonteur (1)

Richard Pearson

productieontwerper (1)

Stefan Dechant

kostuumontwerper (1)

Mary Fogt

componist (1)

Henry Jackman
Kong : Skull Island

Apes Rule.  Dat kan zo’n beetje de conclusie zijn nu de (film-)vakantie zich goed op gang heeft getrokken.  Terwijl in de bioscopen “War For the Planet of the Apes” de topper van het moment is voltrekt zich, parallel als het ware, een gelijkaardige situatie in de thuisbioscoop.  Want daar is “Kong – Skull Island” toch wel een must have.  Akkoord, het mag dan misschien maar één aap zijn, het is er één die meer dan tot de verbeelding spreekt en niet alleen omwille van het formaat.  Ahoewel… size matters.

Bill Randa (John Goodman) is een wetenschapper die voor een nieuw project langs gaat bij een Senator om de nodige centen los te weken van de overheid.  Die voelt er aanvankelijk niet veel voor maar na wat aandringen geeft hij toch groen licht.  Het lijstje met mogelijke vondsten op het eiland waar Randa zijn expeditie naar toe wil sturen trekt de politicus over de streep waarna Randa zijn team kan samenstellen om de nieuwe uitdaging aan te gaan. Inbegrepen een escorte van gewapende troepen die hem en zijn team op een veilige manier moet droppen op een eiland in de Stille Oceaan.

We schrijven 1973 wanneer Preston Packard (Samuel L. Jackson) een voor hem bijzonder telefoontje beantwoordt.  Resultaat : géén terugkeer naar de States maar in de plaats daarvan een nieuw avontuur, allicht minder spannend en gewelddadig dan de strijd die hij en zijn team al met de Vietcong uitvochten.

Even lijkt het er op dat het team wetenschappers, soldaten én ‘tracker’ James Conrad (Tom Hiddleston) zullen moeten afzien van hun plannen wanneer op weg naar het eiland bijzonder dreigende onweerswolken aan de hemel verschijnen.  Maar het is bevelhebber Packard die er voor zorgt dat men toch voet aan land kan zetten.  Na na het droppen van soort van seismische bommen bekomt men enerzijds wel interessante data wat betreft de plaatselijke ondergrond, anderzijds maakt men er ook de belangrijkste bewoner van het eiland mee wakker : Kong, een reuzenaap die zich in een eerste confrontatie met de menselijke, ongewenste bezoekers van zijn sterkste kant laat zien in een kort gevecht met de troepen van Packard wat leidt tot enorme verliezen aan menselijke kant.  Kong is niet alleen te sterk voor Packard en Co, Kong is ook koning.  King.  King Kong.

Kong : Skull Island

Verrassend voor deze nieuwe Kong-prent is de naam van de regisseur : Jordan Vogt-Roberts.  Hij is met deze prent pas aan zijn tweede film toe (!).  Dat hij met “Kong – Skull Island” bijna tot een viersterrenresultaat komt is niet alleen zijn verdienste maar ook die van de getalenteerde crew die hem omringde.  Zo bewees cameraman Larry Fong eerder al zijn kunnen in “Batman V Superman : Dawn of Justice”, deed productie-ontwerper Stefan Dechant ook al zijn ding voor “Avatar” terwijl Richard Pearson met films als “United 93” en “The Bourne Supremacy” als beeldmonteur zijn stempel had gedrukt op het eindresultaat.

“Kong – Skull Island” is ee zo’n film waar je best zo weinig mogelijk van af weet wanneer je hem  vanuit je luie zetel bekijkt.  Precies daarom ook was de trailer absoluut spoiler-proof en gaf die net genoeg prijs om je nieuwsgierigheid te prikkelen en de verdeler te verzekeren dat ook jij hem zou gaan zien.  Want er valt in “Kong – Skull Island” heel wat meer te beleven dan de strijd tussen mens(heid) en aap.  En… blijf zitten tot het absolute einde van de film ! 

In deze nieuwstee Kong-film verschijnen er nogal wat creaturen ten tonele op een imposante, indrukwekkende manier.  Maar op geen enkel moment is er een beweging, een reactie, een uithaal van wie of wat dan ook die ervoor zorgt dat je de wenkbrauwen fronst omdat die niet goed of niet natuurlijk zou overkomen.  Nochtans heeft men het zich op vlak van scenario niet makkelijk gemaakt, er is water, er is vuur, er is… enfin, je merkt het zelf wel…

Ook Samuel L. Jackson voldoet alweer aan onze verwachtingen alhoewel we liever wat meer one liners in het scenario hadden gehad, à la “Snakes on a Plane” bijvoorbeeld.  Nu blijft dit beperkt tot eentje maar, vogel gerelateerd, rings a bell als mijnheer Jackson die op je loslaat…  Verder is het ook leuk Brie Larson die ons destijds met verstomming sloeg met “Room” nog eens terug te zien, deze keer als de oorlogsfotografe die in de missie naar het bijzondere eiland een interessante afsluiter ziet voor haar werk in oorlogsgebied.  Ook John C. Reilly als achtergebleven strijdkracht Hank Marlow maakt een goede beurt.

Leuk zijn ook de verwijzingen naar eerdere (King) Kong-films.  Gemakshalve had men uit het King Kong-vaatje van 1976 kunnen tappen en Brie Larson als een vernieuwde of moderne versie van Jessica Lange in het scenario te schrijven maar dat deed men niet.  Er zijn dus wel raakpunten maar er wordt niets klakkeloos gekopieerd…

Kong : Skull Island

De extra’s bieden een prima ondersteuning voor de film.  In ‘Creating a King’ staat Koning Kong centraal, in één stukje als icoon, in een ander als God zeg maar.  Men gaat iets dieper in op de tijdsgeest van 1973 toen een vorige Kong-film werd uitgebracht maar kijkt ook naar de technische kant van de aap uit 1933…

In ‘On Location : Vietnam’ hebben cast en crew het over de Aziatische locatie en zie je ook hoe de plaatselijke bewoners reageerden op het maken van de film in hun spreekwoordelijke achtertuin.

Tom Hiddleston heeft het in zijn extra ook al over Viëtnam en Australië, ondersteund met heel wat beeldmateriaal ‘behind the scenes’.

Brie Larson en haar Leica camera staan centraal in ‘Through the Lens…’.  Larson wordt de hemel in geprezen door de regisseur, allemaal ondersteund met foto’s van op de set(s).  Want die Leica camera was echt wel écht, er zaten filmrolletjes in en er werden dus échte foto’s gemaakt.  En die kan je dus zien in dit stukje, of althans een deel ervan.

De Monarch Files 2.0 zijn een soort van korte documentaires die je doen geloven dat het allemaal echt gebeurd is, vergelijk het met nieuwsflitsen.

Naast een viertal niet-ondertitelde deleted scenes kan je de film tenslotte ook (opnieuw) bekijken met audiocommentaar van de regisseur.  Interessant want dan kom je dingen te weten die jan (film-)modaal dan weer niet weet.

Kong is na Peter Jackson’s “King Kong” van 12 jaar geleden nu dus helemaal terug met “Kong – Skull Island” en trakteert de kijker op een pak leuke extra’s.

Koenraad Adams

Extra's

  • Creating a king (11'39 + 12'47)
  • On Locatie : Vietnam (5'38)
  • Tom Hiddleston : The Intrepid Traveler (6'53)
  • Through the Lens : Brie Larson's Photography (2'19)
  • Monarch Files 2.0 (companion archive) (7'58)
  • Commentary Director's Commentary, Deleted Scenes (3'45)