The Invisible Man

Goed
The Invisible Man
Mogelijk schadelijk tot 16 jaar
Geweld
Angst
04/03/2020
2020
Langspeelfilm
124 minuten
Horror
Science-Fiction
Thriller

Verdeler

Sony Pictures Releasing

Acteur/Actrice (19)

Elisabeth Moss → Cecilia Kass
Aldis Hodge → James Lanier
Storm Reid → Sydney Lanier
Oliver Jackson-Cohen → Adrian Griffin
Harriet Dyer → Emily Kass
Michael Dorman → Tom Griffin
Renee Lim → Dokter Lee
Nick Kici → Taylor (ober)
Vivienne Greer → Schreeuwende vrouw
Nicholas Hope → Hoofdarts
Cardwell Lynch → Politieman
Sam Smith → Rechercheur Reckley
Zara Michaels → Verpleegster
Serag Mohammed → Bewaker
Anthony Brandon Wong → Slachtoffer van ongeval
Xavier Fernandez → Rechercheur
Benedict Hardie
Brian Meegan
Cleave Williams

Regisseur (1)

Leigh Whannell

Producent (2)

Jason Blum
Kylie du Fresne

Director of Photography (1)

Stefan Duscio

Uitvoerend Producent (6)

Leigh Whannell
Cooper Samuelson
Beatriz Sequeira
Jeanette Volturno
Rosemary Blight
Ben Grant

Scenarist (2)

Leigh Whannell
Leigh Whannell

Beeldmonteur (1)

Andy Canny

Productieontwerper (1)

Alex Holmes

Art Director (1)

Alice Lanagan

Kostuumontwerper (1)

Emily Seresin

Componist (1)

Benjamin Wallfisch
The Invisible Man

Merci, Tom Cruise, merci. Indien deze superster drie jaar terug immers niet tekort had geschoten met The Mummy, dan hadden we nu een peperdure Dark Universe onzichtbare man gehad met Johnny Depp in de titelrol en met cameo’s van andere leden van Hotel Transylvania. Maar na het makke onthaal van Cruises mummiefilm werden de plannen voor een monstercyclus netjes aan de zijlijn geschoven. Universal besloot alsnog iets te doen met de vele monsters in hun catalogus, zij het niet langer verbonden. Standalonefilms nemen nu de plaats in tot wanneer er opnieuw een kink in de recettekabel komt.

The Invisible Man

Met The Invisible Man schoot Universal in elk geval al raak. Het gros van de filmjournalisten is enthousiast over de update van het uit H.G. Wells’ boekenuniversum geplukte gegeven, en het publiek komt in winstgevende getale opdraven. Nog een belangrijk verschil: het totale budget van The Invisible Man - ruw geschat op 7 miljoen dollar - is waarschijnlijk even groot als de kapperskosten voor Cruise op de set van The Mummy. Toch deed Leigh Whannel (Insidious 3, Upgrade) wonderen met het budget dat hij van coproducent Jason Blum kreeg toegespeeld. Het vertrouwen van Blum in Whannell was trouwens zo groot dat de cineast zowat carte blanche kreeg, ook voor het uitwerken van het scenario.

Politiek correct is het scenario wel. De hoofdrol is weggelegd voor een sterke vrouw, en ook de Afro-Amerikaanse medemens krijgt een heldenrol. En de slechterik van dienst is zowaar een heteroman. In metoo- en politiek correcte tijden krijg je daar sowieso al applaus voor. Vrouw met ballen van dienst is Cecilia (Elizabeth Moss), partner van een narcistische psychopaat die uit zijn bol gaat om het minste en het geringste, en die niet vindt dat Cecilia recht heeft op een eigen mening of een eigen leven. Waarop Cecilia besluit om de chauvinistische controlefreak te verlaten. Maar dat laat de man niet zomaar gebeuren natuurlijk. Integendeel, de rapklapper fingeert zijn eigen dood (neen, dit is geen spoiler maar logische plotanalyse) en besluit om Cecilia vanuit het graf verder te terroriseren. Wat hij kan doen, daar hij met de hulp van zijn innerlijke whizzkid een technologie heeft ontworpen die hem onzichtbaar maakt. Niet moeilijk dat Cecilia denkt dat ze - om het in Freddie Mercury termen te zeggen - slightly mad aan het go’en is.

The Invisible Man

Het oeroude gegeven van een wetenschapper die zodanig door zijn uitvinding geobsedeerd is, krijgt in de handen van Whannell een lichte draai: de uitvinder van dienst was immers al lang voor zijn uitvinding een klojo. Door de draai maatschappelijk relevant te maken is The Invisible Man evenzeer een horrorthriller als een geëmancipeerd drama. Niet dat de film zich vergallopeert in breedsprakerige issues: Whannell zorgt voor een 2020-context, maar levert in de eerste plaats wel degelijk tijdloos entertainment af. Met suggestieve spanningsmomenten die evengoed uit de Conjuring, Insidious of Paranormal Activity-reeksen zouden kunnen komen, maar die toch een eigen smoel hebben. Al dan niet omdat Whannell zich in de bevoorrechte positie bevindt dat hij alles letterlijk onzichtbaar moet houden en dus ook niet moet investeren in klop- of andere geesten.

Vernieuwend is The Invisible Man niet, entertainend des te meer. Whannell speelt amusante kat-en-muisspelletjes met het verwachtingspatroon van het publiek en toont zich een volleerd meester in het afmeten van de aanloop naar de springschrikmomenten. En hij doet dat zo goed dat het gevoel dat de film gerust een half uur korter kon niet eens storend werkt. Bij momenten leunt alles dicht aan bij een ninetiesthriller waarin alles trager en gezapiger was in vergelijking met vandaag en waarin het laatste kwartier steevast onderdak boodt aan serpentijnse plottwisten.

Alex De Rouck
Weekend Box Office VS
28-02-2020 Plaats: 1 $ 28.205.665
06-03-2020 Plaats: 2 $ 15.132.340
13-03-2020 Plaats: 4 $ 5.890.805
Totale weekend omzet VS: $ 49.228.810

Synopsis

Cecilia Kass, gevangen in een gewelddadige, controlerende relatie met een rijke en briljante wetenschapper, ontsnapt in het holst van de nacht en verdwijnt ondergedoken, geholpen door haar zus, hun jeugdvriendin en haar tienerdochter.

Maar wanneer Cecilia's mishandelende ex zelfmoord pleegt en haar een groot deel van zijn enorme fortuin nalaat, vermoedt Cecilia dat zijn dood een grap was.

Wanneer een reeks angstaanjagende toevalligheden uiteindelijk dodelijk worden en een bedreiging voor de levens van degenen die ze liefheeft zijn, begint Cecilia's geestelijke gezondheid te ontwrichten in een wanhopige poging om te bewijzen dat ze wordt opgejaagd door een persoon die niemand kan zien.