Flight of the Phoenix

Middelmatig
Flight of the Phoenix
2004
20/04/2005
langspeelfilm
113 minuten
actie

verdeler

20th Century Fox 20th Century Fox

acteur/actrice (5)

Dennis Quaid Dennis Quaid →  Frank Towns
Giovanni Ribisi Giovanni Ribisi →  Elliott
Tyrese Gibson Tyrese Gibson →  AJ
Miranda Otto Miranda Otto →  Kelly
Hugh Laurie Hugh Laurie →  Ian

regisseur (1)

John Moore

producent (4)

John Davis John Davis
Wyck Godfrey Wyck Godfrey
William Aldrich
T. Alex Blum
Flight of the Phoenix

Voor Kapitein Burns is dit de zoveelste routineklus. Alle werknemers en hun spullen gaan ophalen in Mongoli?, de plaats waar ze eigenlijk al veel te lang zoeken naar olie. Boren zonder resultaat, gevolgd door iemand die eens zijn rekenmachine bovenhaalt en een snelle kosten/ baten analyse maakt, het logische gevolg is het stopzetten van de boringen. Burns doet dit soort werkjes wel meer en wanneer het landingsgestel van zijn C-119 vrachtvliegtuig de grond raakt van de werkvloer in de ruimste zin van het woord, dan weet iedereen dat het tijd is om in te pakken. Zonder morren want Kapitein Burns heeft een reputatie opgebouwd bij dit soort opdrachten die maar weinig ruimte laat voor discussie. Wanneer de complete vracht is ingeladen duikt er plots nog een extra mannetje op, een klein bond kereltje. Waar die vandaan komt ? Dat is een lang verhaal zegt Kelly (Miranda Otto - Eowyn uit The Lord of the Rings : The return of the King) en Burns en zijn co-piloot AJ (Tyrese Gibson uit 2 fast 2 furious) besluiten om hem ook maar mee te nemen. Vluchten over de woestijn zijn vanzelfsprekend niet zonder risico. Niet alleen belangrijke defecten aan de vliegmachine maar ook de weersomstandigheden kunnen flink wat roet in het eten gooien. Of zand in dit geval, want tijdens de vlucht boven de Gobi-woestijn duikt er plots een zware (zand)storm op . Burns wil geen tijd verliezen door terug te keren om bij te tanken en probeert boven de storm uit te gaan vliegen, echter zonder succes... Een afknappende antenne is nog zo erg niet maar wanneer ook de linkermotor het laat afweten is er maar één uitweg meer. Naar beneden. Tel bij de elf passagiers nog twee bemmaningsleden (13 weet je wel...), hou in gedachten dat het vliegtuig na het neerstorten onherstelbaar lijkt, men maar voor een beperkte tijd voedsel en water heeft én dat juli de warmste maand is in deze bijzonder onherbergzame woestijn en je weet dat deze pechvogels - om een gepaste uitdrukking te gebruiken - ver van huis of nog niet thuis zijn. Tot de persoon die het laatst werd toegevoegd aan de passagierslijst met een krankzinnig voorstel voor de dag komt...

Flight of the Phoenix

De originele Flight of the phoenix dateert al van 1965 en werd geregisseerd door Robert Aldrich. De zoon van Robert, film-producent William Aldrich had samen met zijn bedrijf 'The Aldrich Group' en Fox de rechten voor een remake en deed in 1996 voor het eerst het voorstel aan de Fox-top om werk te gaan maken van een nieuwe versie van de film. Toen producent John Davis tijdens het maken van Behind Enemy Lines aan regisseur John Moore vertelde dat werd gewerkt aan een nieuwe versie van Flight of the Phoenix was Moore, zelf een verwoed vliegtuigliefhebber, bijzonder gemotiveerd om voor dit project in de regisseursstoel te mogen plaatsnemen. In de 21e eeuw nog een (voor een langspeelfilm) bruikbare C-119 vinden was natuurlijk geen makkie. De zoektocht leidde dan toch tot resultaat wanneer de makers op een vliegtuigkerkhof in Tucson Arizona nog een drietal exemplaren van het vrachtvliegtuig dat in de jaren '50 werd geïntroduceerd, konden bemachtigen. Net zoals het vierde exemplaar dat destijds was inbeslaggenomen door de Keniaanse overheid werden de 20 ton zware vliegtuigen volledig ontmanteld en overgevlogen naar de woestijn in Namibië, de belangrijkste locatie voor Flight of the Phoenix. Er werden voorde film uiteindelijk drie verschillende versies van 'The Phoenix' gebouwd. Nadat de drie maand waren verstreken waarin Flight of the Phoenix werd opgenomen keek de filmmaker er nauwgezet op toe dat geen sporen werden nagelaten door de crew van 500 man die er zo lang aan het werk waren geweest. Meer nog, zelfs lokaties die in het verleden door toeristen waren aangetast werden door Moore en zijn ploeg terug in zijn oorspronkelijke staat hersteld, iets wat hem de officiële dankbetuigingen van de Namibische Minister van Toerisme opleverde.

Flight of the Phoenix

Dennis Quaid heeft iets met rampenfilms. Vorig jaar was hij al eens de held in The day after Tomorrow en nu komt hij opnieuw in een penibele situatie terecht. Maar of dit een echte ramp is ? Hm... laat ons zeggen dat de slachtoffers het allemaal nog niet zo erg lijken te vinden. Of het (acteer)talent niet hebben om het zo op de kijker te laten overkomen. Met een gammel transportvliegtuig in het midden van de woestijn terechtkomen, honderden kilometers verwijderd van het dichtste levend wezen zou in de realiteit allicht tot andere taferelen leiden dan wat we in deze remake te zien krijgen. Maar het moet natuurlijk ontspannend blijven. En daar zorgen de crash-scène en een aantal fraaie woestijn-shots ook wel voor. Flight of the Phoenix flopte in de States (nummer 8 in zijn openingsweekend) en ook in België hoeft men niet lang aan te schuiven om een zitje te bemachtigen voor de 'Phoenix'-zaal. Het gebrek aan echt grote namen op de affiche zal hier wel iets mee te maken hebben. En de bijzonder onthullende trailer ook trouwens die zowel begin als einde van de film onthult waardoor er geen verrassingen meer overblijven. Het zal dan ook enkel de titel zijn die ons binnen enkele weken zal helpen herinneren over wat het in deze film weer ging...

Koenraad Adams
Weekend Box Office VS
17-12-2004 Plaats 8 $ 5.019.430