The Exorcism of Emily Rose
verdeler
acteur/actrice (9)
regisseur (1)
producent (5)
3 uur 's nachts is niet alleen een onaangenaam uur voor wie bij de overschakeling van zomer- naar winteruur 's moet werken en misschien zelfs een uur minder betaald was. Ook voor Pastoor Moore heeft 03:00 AM een bijzonder betekenis. Het is zo'n beetje de Duivelse tegenhanger van drie uur in de namiddag, iets wat voor de Christenen dan weer een bijzonder belang heeft. De betekenis van drie uur 's nachts is voor gelegenheids-exorcist Moore bijzonder goed gekend. Hij heeft de belang-rijke taak op zich genomen om de duivel uit te drijven die van het lichaam van Emily Rose bezit heeft genomen. Hij heeft er haar toelating én die van haar ouders voor. Deze hebben zich na alle ge-neeskundige probeersels en genomen medicijnen die zonder effect bleven, ten einde raad tot de Priester van de parochie gewend. Alleen... het loopt helemaal fout af, Emily schiet er het leven bij in en het is maar de vraag of haar ziel nu richting hemel of hel gaat.
Dat is alvast niet de vraag voor het Openbaar Ministerie. Zij brengen Pastoor Moore voor de rechtbank en stellen hem verantwoordelijk voor Emily's dood. De plaatjes die de wetsdokter heeft genomen van het stoffelijke overschot zijn niet fraai en het soort bewijsmateriaal waarmee je als openbaar aanklager flink wat punten scoort op het ogenblik dat je ze met veel zwier en zwaai voor de eerste keer aan de jury mag tonen. De meesten onder hen zullen daarbij gegarandeerd hun blik afwenden, enkelingen zullen het beeld opslaan in hun ge-heugen en geen moeite doen om hun afgrijzen te verbergen. Maar... zover is het nog niet.
Pastoor Moore zou van het 'Bisdom' een pro deo advocaat kunnen krijgen maar uiteindelijk wordt Erin Bruner (Laura Linney) er op af gestuurd. Indien haar aanpak de jury tot een gunstig vonnis kan doen besluiten, biedt dit voor haar persoonlijke perspectieven in het advocatenkantoor waar ze werkt. In een eerste gesprek met haar cliënt maakt de verdachte haar al duidelijk dat hij niet van zinnens is om schuldig te pleiten, noch om het op een akkoordje te gooien met de Procureur. 'Father Moore' wil het verhaal van Emily vertellen, dat is voor hem het belangrijkste, hij wl gehoord worden... Erin kan het gesprek dat Ethan Thomas (Campbell Scott...) met haar aanknoopt op café (voor pleiters en Procureurs dé ontmoetingsplaats bij uitstek in Amerikaanse films...) dus heel kort houden. Geen deal, geen onderhandelingen, geen toegeving op welk vlak dan ook. Het belooft dus een harde strijd te worden voor de rechtbank...
Regisseur Scott Derrickson noemt Akira Kurosawa als zijn favoriete regisseur, Rashomon is volgens de filmmaker de beste film die hij ooit heeft gemaakt. Wie die heeft gezien zal misschien bepaalde vergelijkingspunten zien met The Exorcism.... Derrickson vergelijkt zijn film zelfs met The Exorcist (toen nog met een opmerkelijke Linda Blair). De speciale effecten en de make-up realisaties in die film waren volgens Derrickson zo verregaand dat ze bij de kijkers het gevoel opriepen van ongeloof. Maar ondanks het gewelddaddige en extreme aan de uitdrijvingsscène in The Exorcism of Emily Rose wordt hier makkelijker geloof aan gehecht volgens Derrickson die stelt dat de buitengewone acteer-prestatie van Jennifer Carpenter er mee voor zorgt dat de film niet afhankelijk is van speciale effecten alleen. Over de kleuren in de film werd wel degelijk nagedacht. Regisseur Scott Derrickson bezorgde 'Production Designer' David Brisbin een aantal schilderijen van Francis Bacon en stelt dat het kleurenpallet van The Exorcism of Emily Rose in verschillende zones is ingedeeld... Let maar eens op het oranje wanneer Emily naar de kapel/kerk rent.
Het gerechtsgebouw is dus vrij onverwacht een belangrijke locatie ge-worden voor deze film. Het leek er zelfs even op dat we het met heel weinig beelden van de jonge vrouw uit de titel zouden moeten stellen. Maar dat verandert vanaf het ogenblik dat men de klok gaat terug-draaien in een onvermijdelijke flashback-aanpak. Een gemakkelijke oplossing misschien als filmmaker maar de beste aanpak voor dit soort films. Eens The Exorcism of... op kruissnelheid is gekomen krijgen we bij vlagen sterke suspense cinema. De scène waarin Laura Linney wakker wordt (om 3 uur 's nachts, jawel) is een film-moment waar de spanning te snijden is, er mocht wat ons betreft wel wat meer van dat in The Exorcism of Emily Rose. De boog mag dan spreekwoordelijk misschien niet altijd gespannen staan, hoe strakker de spanningsboog in een thriller staat, hoe sterker de film.
Pleit-scènes zijn een geknipte kans voor acteurs en actrices om te bewijzen wat ze kunnen maar voor de minder getalenteerden betekent het dat je hopeloos door de mand kunt vallen. Laura Linney hoeft na Kinsey, Absolute Power, You Can Count on Me en Mystic River al niets meer te be-wijzen maar Campbell Scott hadden we liever op vakantie gezien op de Bahamas dan in deze rol van advocaat van het volk. De brave man slaagt er niet in te imponeren, heeft geen 'présence' genoeg om het muisstil te doen worden tijdens zijn pleidooien en we hopen maar dat hij wat meer overtuigingskracht had om deze rol te versieren dan wat hij aanwendt om de jury tot een voor hem gunstige uitspraak te doen besluiten. Jennifer Carpenter vertolkt de duivelse rol van Emily Rose, duidelijk een ander paar mouwen dan White Chicks natuurlijk. Voor Laura Linney is Jennifer Carpenter alvast geen onbekende want ze werkten al samen in het Broadway-stuk The Crucible van Sir Richard Eyre.
The Exorcism of Emily Rose is dus best wel een 'Scary Movie' en had door de klemtonen iets anders te leggen en een betere casting een thriller- en of horror-topper kunnen worden.
09-09-2005 | Plaats 1 | $ 30.054.300 |
16-09-2005 | Plaats 2 | $ 14.851.719 |
23-09-2005 | Plaats 5 | $ 7.488.102 |
30-09-2005 | Plaats 7 | $ 4.380.280 |