Deux jours, une nuit

Goed
Deux Jours, Une Nuit
2013
21/05/2014
langspeelfilm
95 minuten
drama

verdeler

Cinéart Cinéart

acteur/actrice (9)

Marion Cotillard Marion Cotillard → Sandra
Catherine Salée → Juliette
Fabrizio Rongione → Manu
Fabienne Sciascia → Nadine
Pili Groyne → Estelle
Simon Caudry → Maxime
Baptiste Sornin → mijnheer Dumont
Alain Eloy → Willy
Myriem Akheddiou → Mireille

regisseur (1)

Luc Dardenne

producent (3)

Jean-Pierre Dardenne
Luc Dardenne
DenisFreyd
Deux Jours, Une Nuit

Het is mooi om te zien hoe het broederpaar Jean-Luc en Pierre Dardenne met hun minimalistische cinema internationale gensters blijft slaan en moeiteloos in één adem wordt vernoemd met Ken Loach als vaandeldragers van de (hedendaagse) Europese sociale cinema. Sinds “La Promesse” uit 1996 - hun weinig geziene vroege films rekenen we even niet mee – plaatsen ze groezelige armoede en sociale onrechtvaardigheid in de kijker, en hun fanclub is er met de jaren alleen maar groter op geworden. Misschien ook omdat ze hun hermetische stijl gaandeweg licht hebben aangepast: de camera zit niet meer zozeer in de neusgaten van de personages, maar toch nog altijd dicht op de huid. Net als “Le Gamin Au Vélo” van drie jaar terug is “Deux Jours, Une Nuit” daardoor vrij toegankelijke cinema. Water bij de wijn, maar zeker geen landverraad: eerder een natuurlijke evolutie.

“Deux Jours, Une Nuit” vertelt het verhaal van Sandra (Marion Cotillard), een arbeidster in een firma die zonnepanelen produceert. Als gevolg van een depressie was ze lange tijd afwezig, en bij haar terugkeer krijgt ze te horen dat ze – uit economische noodzaak - ontslagen is. Enkel als de meerderheid van haar zestien collega’s er mee akkoord gaat om hun bonus op te geven, mag ze blijven. Iets waar het merendeel van die zestien echter geen zin in heeft. Om velerlei redenen: ze kunnen het extra geld zelf goed gebruiken, ze vinden Sandra geen toffe, ze hebben geen empathie enz. Sandra heeft gelukkig ook medestanders. Een daarvan is Juliette (Catherine Salée, de moeder van Adéle in “La Vie D’Adèle), en die slaagt erin om de bedrijfsleider zover te krijgen een nieuwe stemming te organiseren omdat de ploegbaas (Olivier Gourmet) een paar van de arbeiders heeft geïntimideerd. Op vrijdag belooft de baas een nieuwe stemming op maandag. Wat betekent dat Sandra twee dagen heeft om haar zaak te bepleiten bij haar collega’s. Iets waar ze zich mentaal niet sterk genoeg voor voelt, al laat ze zich uiteindelijk toch overhalen door haar echtgenoot Manu (net als Olivier Gourmet een Dardenne-habitué). Waarop ze het weekend vult met het huis-aan-huis opzoeken van haar collega’s met de vraag om ze hun bonus willen laten vallen zodat ze haar werk niet verliest.

Deux Jours, Une Nuit

De Dardennes breken hier duidelijk een lans voor solidariteit en geven tegelijkertijd de cynische uitwassen van de economie een schrijnende veeg uit de pan. Eén van de redenen dat Sandra opzij wordt geschoven is bijvoorbeeld de vaststelling dat het werk perfect met zestien kan worden gedaan, en een zeventiende werkkracht eigenlijk overbodig is – waarop zij als meest labiele het gelag moet betalen. Een beetje suspension of disbelief is echter vereist: de meeste bedrijfsleiders zouden Sandra immers gewoon ontslaan, en geen zin hebben in een interne oorlog tussen de werknemers. Of hoe het cynisme en het drama hier eigenlijk een beetje stilzwijgende naïviteit vragen van de toeschouwer.

Deux Jours, Une Nuit

Tegelijkertijd leidt dit ertoe dat de urgentie ontbreekt: waar bijvoorbeeld de zoektocht van een jongen naar zijn vader in “Le Gamin Au Vélo” emotionele gensters sloeg, kan je nu makkelijk tegenargumenteren dat een ontslag het eind van de wereld niet is. Hoe erg het ook is dat Sandra haar baan (en een stuk eigenwaarde) verliest, het klikt nooit volledig dat ze zich blijft vastklampen aan die ene job. Zeker niet omdat ze er niet alleen voor staat: als haar echtgenoot haar steunt door haar te overhalen om haar collega’s op te zoeken, dan kan hij haar evenzeer steunen om samen naar een nieuwe werkplaats te zoeken. Al heb je dan natuurlijk een ander verhaal en krijg je niet het “eigen loon eerst”-dilemma waarmee de Dardennes nu uitpakken. Waardoor dit eigenlijk de eerste keer in hun carrière is dat de broers iets te zichtbaar manipuleren. Ook de zelfmoordneigingen van Sandra lijken een doorzichtige manier om iets meer sympathie op te wekken, en zelfs haar status als barmhartige Samaritaanse wordt in het laatste deel wel heel open en bloot uitgespeeld.

Kritiek die echter geen breekpunt is: “Deux Jours, Une Nuit” blijft ondanks het wat bij de haren gesleurd uitgangspunt overeind als indringende studie van de menselijke natuur. Marion Cotillard is trouwens uitstekend als de tegelijkertijd sterke en kwetsbare Sandra, en de verschillende vignettes waarin ze haar collega’s opzoekt zijn mooi uitgebalanceerd. Dit mag dan nog verre van de beste Dardenne zijn, wie fan is van de broers – of van sociale cinema in het algemeen – krijgt genoeg lekkers in de hand gestrooid om zich heupwiegend naar de bioscoop te begeven.

Alex De Rouck


Synopsis

Sandra, met de hulp van haar man, heeft slechts één weekend om haar collega’s op te zoeken en hen ervan te overtuigen om hun premie te weigeren zodat zij haar werk kan behouden.

Een film uit de 'Officiële Selectie' op het Filmfestival van Cannes (2014).
Winnaar van de 'Sydney Film Prize' op het Filmfestival van Sydney (2014)

Genomineerd voor de BAFTA van Beste Buitenlandse Film.

Genomineerd voor 1 Oscar (Beste Actrice) : Marion Cotillard.