Centurion (DVD)

Middelmatig
Centurion (DVD)
Mogelijk schadelijk tot 16 jaar
Geweld
Grof taalgebruik
13/01/2011
DVD
93 minuten
Actie
Dolby Digital 5.1 Ⓡ
2.35

Acteur/Actrice (6)

Dominic West →  Virilus
Michael Fassbender →  Quintus
Olga Kurylyenko →  Etain
David Morrissey →  Bothos
Ulrich Thomsen →  Gorlacon
Noel Clarke →  Macros

Regisseur (1)

Neil Marshall

Producent (1)

Christian Colson
Centurion

Het gebeurt niet vaak dat het artwork op de hoes van een dvd dat van de originele filmposter overtreft. Zelf vragen wij ons nog altijd af waarom in de meeste gevallen het originele artwork niet wordt gebruikt voor de dvd- of Blu-ray-releases. Zeker bij vintage klassiekers of films uit de jaren zeventig en tachtig wordt heel wat mooi posterwerk achteloos bij het vuilnis gekieperd en ingeruild voor meestal ongeïnspireerd photoshopwerk. Een ergernis die er niet is bij “Centurion”. Integendeel, de robuuste postercompositie op de hoes is beter gelukt dan de wat kleurloze poster die in de multiplexen hing tijdens de bioscooprelease. Je ziet: Filmfreak heeft oog voor alles.

Al kan de posterupgrade niet verhinderen dat “Centurion” de minste film blijft uit het oeuvre van de Britse koppensneller Neil Marshall. Die levert voor de vierde keer een ‘survivalthriller’ is af, en andermaal doet hij dat binnen de krijtlijnen van een met hoog testosterongehalte omgeven subgenre. Met als resultaat dat Marshall zijn cv naast dit sandalenepos dusver bestaat uit een weerwolffilm (“Dog Soldiers”), een monsterfilm (“The Descent”) en een hybride sf-vehikel (“Doomsday”).

Centurion

Mindere film of niet, kans op vervelen is er weliswaar niet bij in “Centurion”. Marshall hangt zijn verhaal op aan de historisch gedocumenteerde verdwijning van het Romeinse negende legioen, dat destijds spoorloos verdween nadat ze via de muur van Hadrianus Schotland waren binnengemarcheerd. De ene bron vermoedt dat het regiment uit elkaar is gevallen door massale desertie, anderen denken dat ze zijn omgekomen na gevechten in Duitsland, weer anderen zien hun nederlaag in het verre Oosten na een strijd tegen Perzië. Veel geschiedkundige academici achten het echter heel goed mogelijk dat het legioen werd uitgedund na een bloederige strijd op Brits grondgebied, en het is op die kar dat Neil Marshall gretig springt. Niet om het officiële verhaal te vertellen (verre van zelfs), maar wel om het onbekende lot van het negende legioen te gebruiken als trekhaak voor een bloederige actiefilm. De film speelt zich af in het brutale jaar 117 na Christus: het negende legioen is gestationeerd in de Schotse hooglanden waar ze het vuur aan de schenen probeert te leggen van de Picten, geleid door de meedogenloze Gorlacon (Ulrich Thomsen). Soldaat Quintus Dias (bezige bij Michael Fassbender) vervoegt na zijn ontsnapping uit het kamp van Gorlacon het legioen dat wordt geleid door Virilus (Dominic “The Wire” West). De Picten blijken echter niet voor een gat te vangen, en tijdens een harde strijd moeten de Romeinen de duimen leggen. Dias en een paar getrouwen slagen erin levend uit de hel te komen, maar veilig zijn ze zeker niet. De Picten zetten de achtervolging in, en het achtervolgend groepje wordt geleid door de kille en stille wreekster Etain (Olga Kurylenko uit “Qantum Of Solace”) die als een bezetene jacht maakt op elke Romein nadat haar ouders op gruwelijke wijze werden afgeslacht.

Zelf noemt Marshall “Centurion” een eerbetoon aan “Southern Comfort” (Walter Hill wordt netjes bedankt tijdens de eindgeneriek) maar eigenlijk is dit op en top een Marshall-film: weinig tijd en aandacht voor de personages, en heel veel nadruk op bloederige ‘sturm und drang’. Ditmaal misschien zelfs iets teveel: het bloed spat bijna constant alle kanten uit als kelen worden overgesneden, hoofden worden losgerukt en navels worden uitgepluisd. Zelfs Russell Crowe zou zich niet op de slagvelden wagen die Marshall uit zijn geschifte koker laat rollen. Marshall mag er dan van genieten om gore actie op een biosscherm te etaleren, hij zorgt er voor dat het nooit echt shockerend wordt door steevast de knipoogmodus ingedrukt te houden. Net als bij “Doomsday” werkt dat machomechanisme aanstekelijk, zij het tot op zekere hoogte. Een echte adrenalinetsunami blijft uit omdat de personages te karikaturaal zijn, de voice over compleet overbodig is en de verhaalcirkel te krom verloopt. Euvels die al vrij snel duidelijk zijn trouwens: zo kan Fassbender ergens in het eerste halfuur ontsnappen uit het kamp van Gorlacon, maar hoe hij dat huzarenstukje heeft aangepakt ... de Vestaalse maagden mogen het weten.

Centurion

Leuk is wel dat Marshall trouw blijft aan zijn Schotse setting, want net zoals bij zijn vorige drie prenten vond een groot deel van de buitenopnames plaats in Schotland. Voor de stafkaartliefhebbers: richt de wandelstok naar welluidende namen als Badenoch, Stratshspey en de Cairngorms om te weten waar Marshall zijn camera’s neerpootte. Ook opvallend: een groot deel van de figuranten die gestalte gaf aan de vechtersbazen (zowel Romeinen als Picten) werd gerekruteerd bij clubjes waarvan de leden in hun vrije tijd historische veldslagen ensceneren. Iets zegt ons dat ze zich goed geamuseerd hebben tijdens de opnames.

Hoe dan ook, indien Marshall af en toe iets subtieler een fijn penseel had gehanteerd in plaats van anderhalfuur lang met de grove borstel te regisseren, dan had “Centurion” aan het eind van de rit misschien wel de gegeerde derde ster uit de brand gesleept. Voorlopig blijft het nog steeds redelijk magistrale “The Descent” echter de te kloppen film uit ’s mans oeuvre. Ook door hemzelf.

En ook A-Film heeft al betere releases uitgebracht dan deze kale release waarbij de film enkel maar vergezeld is van de trailer. Beeld en geluid (én cover) zijn echter top.

Alex De Rouck
Slecht
Trailer (2’ 09”)

Zie ook...