Captain Fantastic
verdeler
acteur/actrice (12)
regisseur (1)
producent (4)
director of photography (1)
uitvoerend producent (2)
beeldmonteur (1)
kostuumontwerper (1)
Ben Cash (Viggo Mortensen) heeft er jaren geleden voor gekozen om zijn kinderen een alternatieve opvoeding te geven. Hij leeft samen met zijn kroost in de bossen van de Pacific Northwest, heel concreet in een gebied dat volledig geïsoleerd is van de bewoonde wereld. En dit al sinds een tiental jaar waardoor de jongste twee kinderen, Zaja (9) en Nai (7), eigenlijk al hun ganse leven hebben doorgebracht in deze omgeving. De manier van leven munt uit op vlak van soberheid en discipline. Er wordt enkel geconsumeerd wat zelf gekweekt, gevangen of gedood wordt. Geen bezoekjes dus aan de plaatselijke supermarkt, geen koelkast, geen fast food, geen… niets eigenlijk. Elke morgen is er een soort van appel en wordt iedereen bij het ochtendgloren op een specifieke plaats verwacht en dan best nog geen seconde te laat. Op fysiek vlak heeft Ben ook wel een en ander voorzien voor de kinderen. Specifieke oefeningen en doorgedreven trainingen moeten ervoor zorgen dat ze gehard zijn, gewapend ook tegen de dingen die hun ooit in de andere wereld te wachten staan. Ze hebben het lichaam, de conditie en het uithoudingsvermogen van een topatleet volgens Ben. Maar de opvoeding van de zes gaat nog een stuk verder en breder dan enkel het fysieke aspect. Ook op academisch vlak heeft vader Ben een specifieke aanpak : hij heeft ze zelf(s) bijgebracht wat ze verondersteld worden geleerd te hebben in school en onderlinge interactie tussen de kinderen moet ervoor zorgen dat ze de materie blijvend beheersen. Ook de manier waarop hij communiceert met hen wordt gekenmerkt door eerlijkheid en openheid. Geen enkel begrip of woord is taboe en als zelfs een zevenjarige specifieke vragen heeft over filosofie, sex of wat dan ook, dan geeft Ben op een korte maar zo duidelijk mogelijke manier een woordje uitleg over het begrip in kwestie. Enkele bijkomstige regels maken de ‘way of life’ van de zeven af : als men eet dan doet men dit niet naakt bijvoorbeeld…
En toch is er iets wat ervoor zorgt dat het ganse gezin op een dag hun vaste stek verlaat. En dus trekken ze met hun bus – jawel, eigenlijk een mega-mobilhome – naar de stad. Daar worden ze geconfronteerd met alles wat hen tot hiertoe werd onthouden en een pak dingen die hen volledig onbekend is. Rellian is de eerste die de manier van leven in vraag begint te stellen maar ook zijn oudere broer heeft zonder het medeweten van zijn vader al aan zijn persoonlijke toekomst gedacht. De trip naar de buitenwereld was dan wel noodzakelijk, het wordt voor Ben moeilijker en moeilijker om alles nog in de hand te houden, de levensvisie van de afgelopen tien jaar te blijven verdedigen en door te gaan met de opvoeding zoals hij die sinds lang heeft aangehouden en verdedigd…
Regisseur Matt Ross schreef ook het scenario voor de film. Niet zo verrassend want er zijn wel enkele raakpunten met de manier waarop hij zemf destijds opgroeide in gemeenschappen in Noord-Californië en Oregon. Ook dat was zo’n beetje “in the middle of nowere” wat gelijk stond met een afwezigheid van bijvoorbeeld televisie en de modernste technologieën. Ook bij Ross ontbrak het sociale aspect door een gebrek aan leeftijdsgenoten, zeker in de fase waarin hij zich aangetrokken begon te voelen tot het andere geslacht. Een beetje zoals Bo in de film dus.
Matt Ross studeerde fim aan de Universiteit van New York en schreef én regisseerde hierna acht kortfilms waaronder “The Language of Love” die in première ging op het Sundance Film Festival. Zoals al eerder vermeld heeft Ross zijn (eerste) sporen al verdiend als acteur. Zo was hij te zien in “The Aviator” van Martin Scorsese, “Good Night, and Good Luck” van G. Clooney en “American Psycho”. En dat hij als regisseur nog heel wat te bieden had wist men al bij Variety toen hij dit jaar in het lijstje stond van ’10 Directors to Watch’…
Viggo Mortensen bereidde zich voor zijn rol in “Captain Fantastic” voor op de best mogelijke manier. Ross bezorgde hem een doos met boeken en teksten van ondermeer Tom Brown (schrijver van ‘Tom Brown’s Field Guide to Wilderness Survival’), taalkundige- filosoof Noam Chomsky én schrijver en Pulitzer Prijs-winnaar Jared Diamond. Alhoewel de noodzakelijke research omtrent het leven in de bossen en op een comfortabele manier verblijven in de natuur eerder beperkt bleef, gelet op het feit dat Mortensen zelf opgroeide in Noord-Idaho wat eigenlijk een omgeving is die niet zo heel veel verschilt van die in de film.
Er werd nogal wat aandacht besteed aan het optrekken van de sets waarbij alles werd getoetst aan de authenticiteit en de haalbaarheid ervan. Mortensen was zelf(s) aanwezig bij het bouwen van de set in de bossen (die overigens nog steeds bestaat en kan bezocht worden door toeristen) en heeft er zelfs een tijd verbleven. De fameuze bus van het gezin Cash bleek niet echt een makkie maar uiteindelijk werd er gekozen voor een Bluebird, de klassieke, Amerikaanse schoolbus… Ook de kledij tijdens eh… de ‘dienst’ zeg maar (algemene term gebruikt omwille van spoiler-redenen) was een belangrijk gegeven voor Courtney Hoffmann die verantwoordelijk was voor de kostuums. Toen ze in een gekke bui zei “Ik denk dat hij de kledij zou moeten dragen die hij droeg op zijn huwelijksfeest, wat dat ook mag geweest zijn” werd ze op haar wenken bediend
Mortensen stuurde haar een foto door met vooraanzicht van het bewuste western-shirt met rood motief uit de jaren ’70 die hij droeg tijdens op zijn eerste trouwpartij. Het meer dan geslaagde resultaat zie je in de film…
Ben en zijn zes jonge kinderen leven geïsoleerd van de samenleving in de bossen van het Pacific Northwest. Ben is een toegewijde vader die zich toelegt op de academische en fysieke opvoeding van zijn kinderen. Wanneer een tragedie zich aandient, is hij verplicht zijn zelf gecreëerde paradijs te verlaten. Geconfronteerd met de echte wereld, begint Ben aan een nieuwe uitdaging als ouder om zijn gezin de geschikte opvoeding te geven.