Blue Ruin

Bijna zeer goed
Blue Ruin
07/05/2014
2013
langspeelfilm
87 minuten
Thriller

Verdeler

Remain in Light

acteur/actrice (9)

Macon Blair →  Dwight
Devin Ratray →  Ben Gaffney
Amy Hargreaves →  Sam
Kevin Kolack →  Teddy Cleland
Eve Plumb →  Kris Cleland
David W. Thompson →  William
Brent Werzner →  Carl Cleland
Stacy Rock →  Hope Cleland
Sidne Anderson →  Officier Eddy

regisseur (1)

Jeremy Saulnier
Blue Ruin

Het nemen van wraak, het zoeken naar vergelding, naar gerechtigheid. Wraakfilms zeg maar. Ze zijn van alle tijden en vormen de basis van het scenario. Zelfs in grote 'franchises' werd er al expliciet naar verwezen (Transformers : Revenge of the Fallen, Star Wars Episode III Revenge of the Sith, Revenge van Tony Scott uit 1990 met Kevin Costner en Madeleine Stowe en ja, zowel de haai (Jaws - The Revenge), de panter (Revenge of the Pink Panther), Wyatt Earp (Wyatt Earp's Revenge) als de vier musketeers bijna veertig jaar geleden werden al met het wraakgegeven in de filmtitel geconfronteerd (The Four Musketeers - The Revenge Of Milady).

Zo ook Dwight in Blue Ruin alhoewel voor wie de synopsis van de film niet vooraf heeft gelezen, het in het begin van de prent toch wel even goed opletten is om de start van deze thriller niet te missen. Dwight is een man die ronddoolt in de tegenwoordige tijd zoals zijn leeftijdsgenoten dat deden in de verleden tijd, lang voor er scheermessen waren en badkamers bestonden. Maar mét een Amerikaanse Pontiac, niet toevallig een blauwe, in een aftandse staat waar je niet in wil gezien worden, zelfs maar om naar het containerpark te rijden met je vuilste vuilnis.
Dwight leeft en slaapt in zijn auto en wordt op een dag van straat geplukt door de Politie die hem vriendelijk vraagt mee te komen naar het Politiebureau. Daar krijgt hij de korte mededeling dat hij vrij komt. De boodschap is al bijna even kort voor hem als de informatie beperkt voor de kijker en meer dan een kort inzoomen v/d camera op een krantenartikel in zijn auto met als kop moordenaar vrijgelaten na dubbele moord even later krijg je niet.

Blue Ruin

Er is iets geknakt in de man, zoveel is duidelijk. En dat vertaalt zich in wat hierop volgt. Hij koopt een kaart van Virginia en vat na enige tijd (maar op tijd) post aan een gevangenis. Het flesplassen geeft zijn vastberadenheid voor het uitvoeren van zijn plannen aan én toont aan dat hij al geruime tijd de wacht houdt aan de penitentiaire inrichting.
Een sjieke, luxueuze limo haalt de man af waar het voor Dwight allemaal om te doen is, de man die zijn ouders heeft vermoord 20 jaar geleden en nu terug wordt losgelaten in de maatschappij. Voorzichtigheidshalve vermelden we afsluitend dat die zijn rentree onder de brave mensen wel anders zal voorgesteld hadden. Kwestie van ver genoeg van eventuele spoilers af te blijven en het kijkplezier dat ons door de Persverantwoordelijke van de nieuwe distributeur Remain in Light persoonlijk werd toegewenst, niet te verknallen.

Blue Ruin wijkt af van de platgetreden wraakfilms-paden, meteen al een eerste reden waarom deze thriller de bij ons toch wel hoge verwachtingen heeft ingelost. Geen Revenge in de titel, geen klassiek scenario waarin de slechterik waar het de protagonist om te doen is in het laatste ultieme kwartier (of minder) het hoekje wordt om geholpen, geen hoofdpersonage dat in een onwaarschijnlijke tijdspanne van brave huisvader wordt opgevormd tot iemand die de meest professionele huurmoordenaar een poepje kan laten ruiken, geen scenario dat zo door iemand die veel punten scoorde in het vak 'opstel(len)' had kunnen neergeschreven worden, niets van dat alles.
Neen, Blue Ruin is Blue Ruin, met een eerste rechtstreekse confrontatie in - wat zou het geweest zijn - het eerste kwartier misschien, met een hoofdpersonage dat niet feilloos is in het beramen en vooral uitvoeren van zijn plan(nen), en met genoeg haarspeldbochten in het 'script' om gul om te springen met het aantal Filmfreak-sterren na het schrijven van deze recensie.

Blue Ruin

Blue Ruin verrast dus op heel wat vlakken maar is ook een ruwe, brutale film. Het geweld wordt zeker niet verheerlijkt en het is maar hoe de situatie zich aanbiedt en de middelen waarover Dwight beschikt die zorgen voor een passend en aanvaardbaar film-vervolg. Het gaat op vlak van verhaal ook heel snel allemaal en al na pakweg het eerste kwartier stel je je de vraag wat men nog allemaal in petto kan hebben voor de tijd die rest als men de belangrijkste troeven van een klassieke wraakthriller al op tafel heeft gegooid. Maar Blue Ruin is zoals gezegd op geen enkel vlak klassiek en dat zint ons natuurlijk ongelooflijk. De film is heel confronterend en Macon Brail (in de rol van Dwight) mag er dan na een uiterlijk beangstigende metamorfose een stuk menselijker uitzien, hij zet een ijzersterke rol neer met weinig woorden. No speeches. No talkin'. You point the gun. You shoot the gun.

Regisseur Jeremy Saulnier, geboren en getogen in Virginia, is met deze Blue Ruin (na de cult-horror-komedie Murder Party uit 2007) pas aan zijn tweede langspeelfilm toe en lijkt op basis hiervan een nobele onbekende. We kunnen enkel maar hopen dat dit na het maken van deze sterke film maar een tijdelijk gegeven is, zeker als je weet dat hij ook het scenario schreef van de film. Idem voor Macon Blair die de rol vertolkt van Dwight en na zijn slapstick-rol in Saulniers eerste film zeker ook al een niet voor de hand liggende keuze was. Het is in elk geval ook de verdienste van de film dat die op het Filmfestival van Cannes vorig jaar zijn kans ging (en kreeg, d.m.v. de 'Director's Fortnight' prijs). Zelf hoopt Saulnier dat Blue Ruin hem wat losmaakt van zijn eerste prent. De man krijgt van ons niet alleen flink wat Filmfreak-sterren toegeworpen bij wijze van appreciatie, we kijken nu al uit naar zijn volgende film. Zonder twijfel een 'Must See', deze Blue Ruin !

Koenraad Adams

Synopsis

Het rustige leven van Dwight, een eenzame zwerver, wordt overhoop gegooid wanneer hij verneemt dat de moordenaar van zijn ouders wordt vrijgelaten. Plots heeft hij maar één doel: terugkeren naar zijn ouderlijk huis om zijn familie kost wat kost te beschermen. Hoewel hij geen enkele ervaring heeft, ontluikt hij zich tot een spontane amateur moordenaar.