The Black Dahlia (DVD)

Goed
The Black Dahlia (DVD)
Mogelijk schadelijk tot 16 jaar
06/02/2007
DVD
115 minuten
Thriller
Dolby Digital 5.1 Ⓡ
DTS Ⓡ
1.78

Acteur/Actrice (10)

Josh HartnettJosh Hartnett →  Bucky Bleichert
Hilary SwankHilary Swank →  Madeleine Linscott
Scarlett Johansson →  Kay Lake
Aaron Eckhart →  Lee Blanchard
Mra Kirshner →  Elizabeth Short
Mike Starr →  Russ Millard
Fiona Shaw →  Ramona Linscott
Rachel Miner →  Martha
Victor McGuire →  Bill Koenig
Kevin Dunn →  Cleo Short

Regisseur (1)

Brian De Palma

Producent (4)

Art Linsen
Avi Lerner
Moshe Diamont
Rudy Cohen
The Black Dahlia

De meest recente prent van Brian De Palma had het niet onder de markt. Vooraf zag het er allemaal wel zeer veelbelovend uit (De Palma die zijn cinematografisch talent en vernuft ten dienste stelde van een ongepolijste film noir), maar helaas vonden de meeste recensenten het maar niets (en flopte de film genadeloos aan de kassa's). Andere critici (de die-hard De Palma fans zeg maar) hadden dan weer woorden te kort om de film op te hemelen als zijnde het nieuwe langverwachte meesterwerk van de maestro. We zullen het er maar op houden dat de waarheid ergens in het midden ligt... eigenlijk is The Black Dahlia tegelijkertijd zowel een slechte goede film als een goede slechte film. Als rabiate De Palma-fans zullen we deze film in geen geval met de grond gelijkmaken (daarvoor is hij te mooi en te typisch De Palma), maar we geven wel ridderlijk toe dat er ook wat aan schort: vooral de finale zit niet snor. Maar toch is en blijft The Black Dahlia genoeg in zijn mars hebben om voor twee uur onversneden filmpret te zorgen: de reconstructie van het Los Angeles anno 1947 alleen al verdient vlag, wimpel en loftrompet.

Het verhaal in een notendop: Bucky Reichert (Josh Hartnett) en Lee Blanchard (Aaron Eckhart) zijn twee inspecteurs van het LA-korps die elkaar pas echt goed leren kennen na een door het korps gesponsorde bokswedstrijd. Na het robbertje knokken worden ze vrienden, en dat is blijkbaar wel naar de zin van Lee's liefje Kay Lake (Scarlett Johansson) die al snel een flinke boon heeft voor Bucky. Wanneer het speurdersduo zich verdiept in de mysterieuze moord op starlet Elizabeth Short, komt de onderlinge verstandhouding in een stroomversnelling terecht. Lee, geplaagd door een paar geheimen uit zijn verleden, raakt geobsedeerd door de moord op de jonge actrice (annex call girl), en wanneer Bucky een relatie begint met een mysterieuze femme fatale (Hilary Swank) die als twee druppels water op Elizabeth lijkt, komt ook hij in emotioneel drijfzand terecht...

The Black Dahlia

Het uitgangspunt van The Black Dahlia is de nooit opgehelderde moord op de 22-jarige wannabe actrice Elizabeth Short. Haar in twee stukken gezaagde lijk werd op 15 januari 1947 gevonden op een braakliggend veld in Los Angeles. Een ander opvallend detail was het feit dat haar mondhoeken van oor tot oor waren opengesneden. De zaak nam al gauw 'Jack The Ripper'-proporties aan en is nog steeds 'hot stuff' in Hollywood. Zo stond Orson Welles ooit op de lijst van verdachten en in 1998 kwam er zelfs een Black Dahlia-videogame op de markt. Hardboiled auteur James Ellroy (L.A. Confidential) publiceerde in 1987 een fictieve roman over de moord. De Hollywoodrechten werden onmiddellijk verkocht, maar de verfilming werd telkens opnieuw op een zijspoor gerangeerd. De meest ambitieuze versie zou ongetwijfeld die van David Fincher zijn geweest, die opteerde voor een versie van drie uur in zwart-wit. Uiteindelijk kwam het project bij de Palma terecht, en hij slaagt er (niet zo verrassend uiteraard) in om praktisch op elke scène zijn keurmerk te plaatsen. Soms zeer uitdrukkelijk (de moord in de trappenhal - een typische De Palma-touch, in het boek speelt die scène zich immers in Mexico af), soms zeer subtiel (geen gebrek aan lange travelling shots), maar zo goed als altijd 'on the money'. Hoogtepunt is de scène die begint met de ontdekking van het lijk van Elizabeth Short, vervolgens overgaat in een niet gerelateerde shoot out, en pas daarna de draad weer oppikt.

De Palma slaagt er niet altijd in om het vooral naar het einde toe holderdebolderscenario van Josh Friedman (die meeschreef aan Spielbergs War Of The Worlds) coherent te vertellen. In het laatste halfuur stapelen de toevalligheden zich te veel op en was wat meer duiding zeker welkom. Dit euvel kan inderdaad een reden zijn om de film teleurgesteld uit de dvd-speler te ejecten, maar dan ga je wel voorbij aan het reeds hoger beschreven cinematografische moois. En zelfs al is de cast vaak niets meer dan pionnetjes in De Palma's visuele vacuum, het zijn wel verdomd mooi aangeklede pionnetjes: Hartnett slaagt er zelfs in om na een vrijpartij terug zijn gleufhoed op te zetten. Over forties cool gesproken. Voor de echte fans heeft De Palma trouwens nog twee leuke inside verrassingen in petto. Zo is het leuk om William Finley, een van zijn vroegste fetisjacteurs (Sisters, The Phantom Of The Paradise) nog eens aan het werk te zien (in een cruciale rol dan nog wel). En de maestro zelf is onzichtbaar van de partij: hij verzorgt de off-screen stem van de regisseur die de audities van Elizabeth Short afneemt.

The Black Dahlia

De DVD-release is dus een mooie kans voor iedereen die de film op het grote witte doek miste om zijn schade in te halen in de borrelnootprivacy van de home cinema. Maar dan mag je wel geen beeldpurist zijn, of de frustratie begint al van voor dat de eerste scène is afgelopen. Distributeur Dutch Filmworks heeft immers de onhebbelijke gewoonte ontwikkeld om het oorspronkelijke beeldformaat (2.35:1) niet te respecteren, maar te 'verknippen' tot een 1.78:1-versie. Hierbij sneuvelt beeldmateriaal links en rechts van het scherm. Heel wat echte filmfans kopen dan ook liever een importversie dan zich tevreden te stellen met een gemutileerd Benelux-beeld.

En ook voor de extra's in deze in een steelbook verpakte duodisc hoef je niet echt gretig in de beugel te tasten, want ze stellen helaas bitter weinig voor. Er is 'A Look Inside' (2'21). Rekening houdend met de tijdsduur van dit item is het wel een zeer korte kijk (en eigenlijk niets meer dan een veredelde trailer). 'Behind The Scenes' (7'14) is ook typisch DFW: we zien camera's die de camera's van The Black Dahlia filmen. Niet echt boeiend, zeker niet voor zeven minuten aan een stuk. Dit materiaal wordt infeite gemaakt door de opnameploeg om als korte flashes te worden gebruikt in langere making of's, terwijl er meestal iemand iets vertelt over de opname. DFW vindt het blijkbaar interessant om dat beeldmateriaal altijd in ruwe versie aan hun extra's toe te voegen. 'Interviews met cast en crew' (23'48) is de interessantste extra, maar is helaas ook geen echte hoogvlieger. Tien medewerkers van de film geven een paar standaardantwoorden op standaardvragen (die we te zien krijgen via een tekstplancarte). Ook hier weer hoofdzakelijk promomateriaal dus dat door DFW nogal inspiratieloos wordt gebracht. De bioscooptrailer (2'19), tien tekstpagina's en nog wat foto's vervolledigen het pakket. Wat een verschil toch alweer met de interessante featurettes op de UK-editie waarin onder meer James Ellroy zelf aan het woord komt om de volledige achtergrond van zijn verhaal uit de doeken te doen.

Alex De Rouck

Uitvoering

The Special 2-Disc Edition
Slecht
Trailer (2' 19), A Look Inside (2' 21), Interviews cast & crew (2' 48), Behind The Scenes (7' 14), Liner notes, Photo gallery, Also Available

Zie ook...