Anna (Blu-ray)

Goed
Anna
Mogelijk schadelijk tot 16 jaar
Geweld
Grof taalgebruik
08/01/2020
2019
BLU-RAY
118 minuten
Actie
Misdaad
Thriller
DTS Ⓡ
2.40

Blu-ray-/DVD verdeler

Belga Films

Acteur/Actrice (4)

Helen Mirren Helen Mirren → Olga
Sasha Luss → Anna
Luke Evans → Alex Tchenkov
Cillian Murphy → Lenny Miller

Regisseur (1)

Luc Besson

Producent (2)

Luc Besson
Marc Shmuger

Director of Photography (1)

Thierry Arbogast

Beeldmonteur (1)

Julien Rey

Productieontwerper (1)

Hugues Tissander

Kostuumontwerper (1)

Olivier Beriot

Componist (1)

Eric Serra
Anna

Luc Besson is een van de pechvogels van het afgelopen jaar. Met Anna leverde hij nog eens een hoogst bekijkbare film af, en er kwam nauwelijks een kat op af. Het verschil met pakweg Lucy kon niet groter zijn: een vervelende film die wel een kassucces werd. En over Valerian doen we er netjes het zwijgen toe. Dit maar om te zeggen dat Anna Bessons meest genietbare film in jaren is. En eentje die netjes aanleunt bij golden oldies als La Femme Nikita en Léon.

Met op het voorplan spionnen, dubbelspionnen en trippelspionnen. Besson doet zijn op zich ingewikkeld en veelvuldig in de tijd terugspringend puzzelverhaal eigenlijk vrij duidelijk uit de doeken. Elke wat was dat nu weer-vraag krijgt netjes een ah, dat dus-antwoord. Niet van enig anachronisme gespeend plant Besson een koudeoorlogplot neer die begint in 1985 en uitwaait tot ergens midden jaren negentig.

Anna

Centraal staat de Russische Anna Poliatova (vertolkt door het Russisch fotomodel Sasha Luss) die na een bewogen nacht wordt opgepikt door een KGB-ronselaar omdat ze het juiste profiel heeft. Anna groeit uit tot een – zoals dat in het jargon heet meedogenloze moordmachine – die als model naar Europa wordt gestuurd zodat ze daar een paar KGB-vijanden kan liquideren. Van het een komt het ander en terwijl Anna probeert om niet compleet gaga te worden door het vele bloedvergieten komt ook nog eens de CIA op de proppen.

Besson tikt veel potentieel aanstootgevende elementen aan, maar hij brengt alles vrij braaf in beeld. Seksuele promiscuïteit, lesbische liefde, aderlatend geweld uit de John Wick en Atomic Blonde-stal … het wordt al bij al netjes beschaafd in beeld gebracht. Wat ergens nog beter doet opvallen dat Besson best wel de nodige aandacht besteedt aan de machinaties van zijn script. In een tijd waarin blockbusters steeds vaker grossieren in onsamenhangende verhaalpunten doet het deugd om nog eens een old school-script te zien dat werkt binnen de zelfopgelegde beperkingen.

Anna

Ook de cast is geïnspireerd. Luss doet wat ze moet doen om het titelpersonage de nodige panache mee te geven. De centrale bijrolspelers zijn de kers op de taart: Luke Evans en Cillian Murphy als respectievelijk KGB- en CIA-strateeg weten perfect welke grimas ze moeten trekken om het verhaal op smaak te houden. Al is de grootste smaakmaker ontegensprekelijk Helen Mirren - getooid met een bril die nog drie keer groter is dan de exemplaren van Nana Mouskouri tijdens haar schlagerhoogdagen – die haar KGB-oneliners met een zichtbaar gemak laat balanceren tussen camp, kitsch en echte vreesaanjagende angst. Truble Never Sends Eei Warningk : kijk in haar ijzige ogen en probeer maar om haar eens niet te geloven.

Waar je niet per se moet naar kijken: de extra’s. De interviews stranden in promotalk en de featurettes zijn zo kort dat ze niet eens de vlag die de lading moet dekken kunnen dekken.

Alex De Rouck

Extra’s 

 

  • Trailer (2’07”)
  • Interview met Luc Besson (15’23”)
  • Interviews met de cast (5’47”)
  • Car Stunts (2’05”)
  • Costumes (2’15”)
  • Behind The Scenes (1’29”)
  • Secret Services (1’58”)

Zie ook...