Het eerste meesterwerk op het filmfestival is er ! (Troubled Water)

Het eerste meesterwerk op het filmfestival is er ! (Troubled Water)
06/10/2009

(Update 6 oktober) De eerste uppercut op het Festival is gearriveerd. En het is een competiefilm. Zelfs zonder de rest van de competitie te hebben gezien, durven we nu al zeggen: geef die film een prijs. Nu, als het kan. Lovende woorden die richting Noorwegen verhuizen, naar Erik Poppes “Troubled Water” om precies te zijn. Een film ophangen aan de redemptie van een kindermoordenaar is niet zonder risico. Erik Poppe grijpt met “Troubled Water” echter resoluut naar het nekvel. Al van in de eerste scènes (waarin de misdaad gradueel uit de doeken wordt gedaan) is duidelijk dat dit meer is dan zomaar een moralistisch drama over een kindermoordenaar (een sterke vertolking van Pal Sverre Valheim Hagen) die als orgelspeler in een kerk met zichzelf in het reine probeert te komen. Poppe kiest voor een ijzingwekkend sterke filmtaal: strak, secuur afgemeten en met een treffende symbiose tussen de innerlijke tweestrijd van de personages en de muzikale omkadering (de orgelversie van Simon & Garfunkels “Bridge Over Troubled Water” gaat door merg en been). Dé vondst komt echter halverwege: net wanneer je denkt dat Poppe willens nillens zijn heil zal moeten zoeken tot voor de hand liggend tranengetrek (genre ‘hoe lang gaat het duren vooraleer de dader zijn verleden zal opbiechten aan de vrouw waar hij verliefd op wordt’) verlegt hij de focus (via de “Pulp Fiction”-kunstgreep dan nog wel) naar de moeder van het slachtoffer. De fenomenale interpretatie van Trine Dyrholm als de getormenteerde moeder die koste wat kost wil achterhalen hoe haar kind stierf, maakt van “Troubled Water” een ijzingwekkend drama. Ook al is het even wennen wanneer Poppe aan het eind de kaart van het actiegenre dreigt te trekken om de verhaalcirkel rond te krijgen, de kans dat er dit jaar een nog meer hartverscheurend einde uit een biosprojector komt snorren is klein. Een meesterlijke parabel over vergeving, verlossing en verzoening die het verdient gezien en geleefd te worden.

Je kan de tranen laten stromen op 13 oktober in Kinepolis (17u30) en 15 oktober in Sphinx (22u30).

Info over tickets en andere praktische zaken is te vinden op www.filmfestival.be.