Marguerite Duras
Marguerite Donnadieu

Marguerite Duras
° 04-04-1914
Giadinh
Vietnam
+ 03-03-1996
✞ Leeftijd bij overlijden: 81
genomineerd Oscars ® 1961
1 keer genomineerd voor een Oscar

Marguerite Duras werd geboren in Indochina, het latere Vietnam, ze groeide op in Saigon. Haar ouders waren Franse leerkrachten. Op zeventienjarige leeftijd trok ze naar Frankrijk. Ze studeerde er wiskunde en politieke wetenschappen aan de Sorbonne, werkte bij uitgevers en als burgerbediende bij het Ministerie voor koloniale zaken. Tijdens de tweede Wereldoorlog sloot ze zich aan bij het verzet, in 1945 werd ze lid van de Communistische Partij. In 1943 bracht ze haar eerste roman uit en verwierf hiermee internationale bekendheid. In 1955 produceerde ze haar eerste toneelstuk. In 1959 leverde ze haar eerste bijdrage aan een film in de vorm van het sterke scenario voor Hiroshima mon amour van Alain Resnais. Duras was ook betrokken bij scenario’s voor Peter Brook en Henri Colpi.
Soms schreef ze een scenario alleen, andere keren in samenwerking met een collega van haar. In veel gevallen gebruikte ze haar werk in verschillende fases. Wat meestal begon met een roman werd herwerkt naar een toneelstuk, een stuk voor televisie of een filmscenario, of zelfs de drie vermelde vormen na elkaar. In veel gevallen stond de relatie tussen de personages en meestal die tussen man en vrouw centraal in haar werk, eerder dan het uitwerken van een plot. Romantiek en passie stonden meestal voorop en werden frequent gebracht door middel van poëtische dialogen. In de gevallen waar haar pennevruchten niet door haar zelf werden gebruikt of uitgewerkt gebeurde dit door anderen. Zoals bij Barrage contre le pacifque/La Diga sul Pacfiico/This Angry Age/The Sea Wolf maar ook The Sailor From Gibraltar (1967) van Tony Richardson.

In 1966 begon Duras dan met het zelf regisseren van films. Die werden gekenmerkt door de snelle manier waarop ze werden gemaakt, waren vormmatig experimenteel, inhoudelijk eerder literair. Het laatste was niet verrassend gelet op de achtergrond van Duras. He scenario en de atmosfeer primeerden op de gebruikte cameratechnieken. Haar werk sloeg niet altijd bij iedereen aan, er waren believers en non believers. De eerste groep vond het elke keer weer bijzonder mooi, de anderen vonden het ronduit pretentieus.

Haar roman L’amant/The Lover werd verfilmd in 1992.

Oscars ® 1961 Genomineerd Verhaal en scenario geschreven voor een film Hiroshima Mon Amour