Abraham Polonsky

Abraham Polonsky
° 05-12-1910
New York City
New York
Verenigde Staten
+ 26-10-1999
✞ Leeftijd bij overlijden: 88
genomineerd Oscars ® 1948
1 keer genomineerd voor een Oscar

Abraham Polonsky werd geboren in een Russisch-Joods immigrantengezin.  Zijn vader was een socialistisch geïnspireerde apotheker die toch een zekere invloed heeft gehad op zijn zoon. 

Polonsky schreef allerhande verhalen, essays, romans maar ook hoorspelen die hun weg vonden naar het Mercury Theatre van Orson Welles.  Hij studeerde aan de Columbia Law School en gaf ook een tijd les aan het City College in New York.

Nog voor hij zijn militaire dienstplicht tijdens de tweede Wereldoorlog vervulde tekende hij een contract bij Paramount als scenarist.  Eens terug in Hollywood ging hij in op de vraag om het scenario te schrijven van “Golden Earrings” van Mitchell Leisen maar Paramount besloot om zijn versie bij te sturen en liet het zelfs grotendeels herschrijven waardoor er van zijn initiële versie nog maar weinig overbleef in de filmversie.

Zijn tweede opdracht, het scenario van “Body and Soul”, een boksdrama met John Garfield, was op alle vlakken een schot in de spreekwoordelijke roos.  Daardoor was hij zowel voor producent Bob Robertson als voor hoofdrolspeler John Garfield de eerste keuze voor het schrijven én regisseren van “Force of Evil”.  De meningen over die film waren nogal verdeeld.  Sommigen vonden het een ordinaire gangsterfilm maar voor die tijd toonaangevende Britse filmbladen als Sequence en Sight and Sound waren uitgesproken positief.  Andrew Sarris, voor die tijd één van de belangrijkste filmrecensenten omschreef jaren na datum de film als en we citeren “one of the great films of the modern American cinema”.

Na “Force of Evil” trok de filmmaker naar Europa.  Hij schreef er een roman en verwierf de filmrechten voor het kortverhaal ‘Mario and the Magician” van Thomas Mann.  Toen hij in 1950 terugkeerde naar Hollywood tekende hij een overeenkomt met 20th Century Fox om een volgende film te gaan regisseren.

Maar dan kwam ook Polonsky in wat voor veel filmmakers een meer dan ellendige tijd zou worden.  De fameuze Commissie tot Onderzoek van on-Amerikaanse activiteiten dagvaardde heel wat mensen uit de filmwereld op basis van beschuldigingen als zouden ze sympathieën gehad hebben voor het Communisme.  Zoals een aantal van zijn collega’s bevestigde noch ontkende Polonsky een lidmaatschap van de Communistische Partij en kwam op de ‘zwarte lijst’ te staan.  Die zorgde ervoor dat werken in de filmsector sterk werd bemoeilijkt of zelfs onmogelijk gemaakt.  Alhoewel er nooit een goed moment is voor dit soort van beknotting van de individuele vrijheden kwam het voor de één op een beter moment dan voor de ander en Abraham Polonsky wordt door velen gezien als één van de belangrijkste slachtoffers.  Hij had op het moment dat bovenvermelde ellende begon nog maar één film geregisseerd waarna hij in één klap moest wachten tot 1970 (!) vooraleer hij opnieuw een film kon regisseren.  Polonsky kon nog net het hoofd boven water houden door wat voor televisie te gaan schrijven (‘You Are There’) en scenario’s van collega’s te verfijnen en vervolledigen.  Het duurde nog tot 1968 vooraleer zijn naam terug mocht vermeld worden in de eindgeneriek van een film, een eerste keer als scenarist voor “Madigan”.

Met “Tell Them Willie Boy Is Here” keerde Polonsky terug naar de filmwereld : een wat moraliserende western over een Indiaanse jongen waar een Sheriff jacht op maakt met als doel hem af te maken.

“Romance of a Horsethief” speelde zich af in Polen rond de eeuwwisseling en werd de volgende en laatste film van Polonsky.

Oscars ® 1948 Genomineerd Beste origineel scenario Body and Soul