Silver Linings Playbook

Goed
Silver Linings Playbook
2012
27/02/2013
langspeelfilm
122 minuten
drama

verdeler

A-film A-film

acteur/actrice (8)

Bradley Cooper Bradley Cooper → Pat
Julia Stiles Julia Stiles → Veronica
Robert De Niro Robert De Niro → Pat Sr.
Jennifer Lawrence Jennifer Lawrence → Tiffany
Jacki Weaver Jacki Weaver → Delores
Shea Whigham Shea Whigham → Jake
Chris Tucker → Danny
Anupam Kher → dokter Cliff Patel

regisseur (1)

David O. Russell

producent (3)

Donna Gigliotti
Bruce Cohen
Jonathan Gordon

uitvoerend producent (5)

Bradley Cooper Bradley Cooper
Bob Weinstein
Harvey Weinstein
George Para
Michelle Raimo Kouyate

beeldmonteur (2)

Jay Cassidy
Crispin Struthers

productieontwerper (1)

Judy Becker

artdirector (1)

Jesse Rosenthal

kostuumontwerper (1)

Mark Bridges

componist (3)

Alfred Newman Alfred Newman → The Moon of Manakoora
Frank Loesser Frank Loesser → The Moon of Manakoora
Danny Elfman Danny Elfman
Silver Linings Playbook

De wisselbeker voor meest succesvolle binnen het studiosysteem opererende independent regisseur staat nog steeds op de schoorsteenmantel van Steven Soderbergh. Wanneer die toch zou besluiten om er de brui aan te geven na de release van zijn Liberace-film op HBO, mag de trofee rustig verhuizen naar David O. Russell, die na The Fighter opnieuw een dikke hit te pakken heeft met Silver Linings Playbook. Niet slecht voor een man die in 1994 debuteerde met het masturbatiegeile Spanking the Monkey waarin een incestueuze relatie tussen een zoon en zijn moeder centraal stond. Of hoe Russell klaarblijkelijk een fetisj heeft (en blijft hebben) voor disfunctionele families.

Silver Linings Playbook kampeert (net als het gros van zijn oeuvre) eveneens binnen de krijtlijnen van een alles behalve voorbeeldgezin. Russell kreeg de gelijknamige roman van Matthew Quick al toegespeeld in 2008: nog voor de roman was gepubliceerd hadden Bob en Harvey Weinstein reeds de filmrechten gekocht. Oorspronkelijk zouden Sydney Pollack en Anthony Minghella produceren, maar hun voortijdige dood datzelfde jaar stak daar een stokje voor. Toch bleef Russell het project trouw, in hoofdzaak omdat hij zelf een zoon heeft die aan een bipolaire stoornis lijdt. Hij schreef naar eigen zeggen in totaal zo’n twintig verschillende scenarioversies (en maakte intussen The Fighter) vooraleer hij voelde dat de toon echt goed zat.

Silver Linings Playbook

Silver Linings Playbook is niet echt een komedie, en niet echt een drama. Eerder een tragikomedie dus, die enerzijds handelt over 'de aandoening van de week', en anderzijds een romantisch verhaal voor een breed publiek brengt. Centraal staat Pat Solitano (Bradley Cooper, in een rol die – zoals oorspronkelijk gepland – gelukkig niet naar Vince Vaughn is gegaan), die aan het begin van de film vrijkomt na acht maand opsluiting in een psychiatrische instelling. De aan een bipolaire stoornis leidende Pat kwam daar terecht nadat hij zijn echtgenote Nikki betrapte met een andere man, en die man net niet naar de eeuwige jachtvelden mepte. Hij is vastbesloten om Nikki terug voor hem te winnen: dat zijn bovenkamer nog niet helemaal op orde staat mag geen bezwaar vormen. Of hij überhaupt kan herstellen onder toezicht van zijn bazige moeder (Jacki Weaver) en zijn dwangneurotische vader (Robert De Niro) is trouwens maar de vraag. Tot wanneer hij in contact komt met Tiffany (Oscarwinnares Jennifer Lawrence die de rol overnam van collega-Oscarwinnares Anne Hathaway), die ze ook niet alle vijf op een rij heeft en misschien net daardoor wel degene is die Pat nodig heeft om te overleven in een gekke wereld. En vice versa.

Silver Linings Playbook

Silver Linings Playbook zou veel kunnen zeggen over de integratie van psychiatrische patiënten in de maatschappij, maar Russell doet dat niet, tenzij subtiel in de kantlijn. Zijn onafhankelijke roots als filmmaker mogen dan nog wel duidelijk zijn, ditmaal lijkt Russell vooral te willen bewijzen films te kunnen maken voor een groot publiek. Om dat doel te bereiken vijlde hij alle scherpe kantjes weg: kijk maar naar de heel korte flashbacks waarin hij toont hoe Pat door het lint ging. Niet lang genoeg om te schofferen, en net kort genoeg om er een cinefiele draai aan te geven.

Ook de vertolkingen lijken in de eerste plaats gemodelleerd om zo humaan en vriendelijk mogelijk te ogen. Een missie waar Cooper en Lawrence met glans in slagen (net zoals de rest van de cast trouwens). Het eindresultaat is een af en toe iets te simplistische feel good (rom)com (er is zelfs plaats voor een danswedstrijd) die zich zowel op grootmoeders als kleindochters richt, en terloops ongetwijfeld een groot aantal cinefielen zal weten te paaien. De gulden middenweg heet zoiets, en daar is eigenlijk niets mis mee. Zeker niet in tijden waarin GAS-boetes en zure maatschappelijke oprispingen al te vaak het nieuws van de dag kleuren.

Alex De Rouck
Weekend Box Office VS
23-11-2012 Plaats 9 $ 4.383.669
11-01-2013 Plaats 10 $ 5.018.527
18-01-2013 Plaats 3 $ 10.752.836
25-01-2013 Plaats 4 $ 9.444.039
01-02-2013 Plaats 3 $ 7.738.058
08-02-2013 Plaats 4 $ 6.425.271
15-02-2013 Plaats 8 $ 6.241.902
22-02-2013 Plaats 7 $ 5.750.866
01-03-2013 Plaats 8 $ 5.723.010
08-03-2013 Plaats 8 $ 3.618.171
15-03-2013 Plaats 8 $ 2.525.603


Synopsis

Het leven gaat niet altijd volgens plan. Pat Solatano (Cooper) is door de jaren heen alles verloren: zijn huis, zijn baan en zijn vrouw. Na 8 jaar in een psychiatrische instelling gezeten te hebben, trekt hij weer in bij zijn ouders. Pat is vastberaden om zijn leven weer op de rails te krijgen door positief te blijven en zijn vrouw terug te winnen. Het enige wat zijn ouders voor hem willen is dat Pat weer met beide benen op de grond komt te staan en dat hij hun voorliefde voor de Philadelphia Eagles deelt. Als Pat de mysterieuze Tiffany (Lawrence) ontmoet, een meisje met haar eigen problemen en verleden, wordt het leven van Pat over hoop gegooid. Tiffany stelt voor om Pat te helpen zijn vrouw terug te krijgen, maar alleen als hij iets belangrijks voor haar doet. Die afspraak heeft vergaande gevolgen…