No Country for Old Men

Goed
No Country for Old Men
2007
23/01/2008
langspeelfilm
122 minuten
thriller

verdeler

U.I.P. U.I.P.

acteur/actrice (7)

Tommy Lee Jones Tommy Lee Jones →  Sheiff Bell
Josh Brolin Josh Brolin →  Llewelyn Moss
Kelly MacDonald Kelly MacDonald →  Carla Jean Moss
Javier Bardem Javier Bardem →  Anton Chigurgh
Woody Harrelson Woody Harrelson →  Carson Wells
Tess Harper Tess Harper →  Loretta Bell
Garret Dillahunt →  'Deputy' Wendell

regisseur (1)

producent (3)

Ethan Coen Ethan Coen
Scott Rudin Scott Rudin
No Country for Old Men

Het is een voor de filmliefhebber interessante periode die elk jaar terugkeert. De maanden waarin wordt bekend gemaakt wie genomineerd is voor één of meer Bafta’s, één of meer Golden Globes, één of meer Oscars ofte Academy Awards. Nog belangrijker is natuurlijk wie deze prijzen daadwerkelijk wint. Filmstudio’s en –verdelers stemmen er hun marketing-campagnes op af en gaan nieuwe affiches drukken. 8 Academy Award Nominations, 2 Golden Globes, lees je in de aankondigingen. Zoiets staat natuurlijk mooi en lokt extra bezoekers naar de film in kwestie.
Het bovenstaande gaat op voor “No Country for Old Men” die uitgerekend op 23 januari in de zalen werd gedropt, in een tijd waarin (toch wat België betreft) de betere films worden uitgebracht want het zijn dit soort van producties die genomineerd zijn of met de prijzen gaan lopen. Zoals gezegd, de garantie voor flink wat (meer) kwaliteit in de zalen…

“No Country for Old Men” van Joel Coen en Ethan Coen is samen met “Atonement” een film die uitzicht heeft op het meest Academy Awards straks op 24 februari. Terecht want net als Tommy Lee Jones is het vooral Javier Bardem die zich positief laat opmerken. Tommy Lee Jones heeft zijn nominatie al op zoek voor “In The Valley of Elah” en Javier Bardem is net niet zijn concurrent voor een beeldje omdat hij genomineerd is voor een andere categorie, vreemd genoeg wordt zijn rol van Chigurgh – iets wat al even creepy klinkt als zijn personage in de film – werd door de ‘Academy’ gecatalogeerd als een bijrol (?!).

No Country for Old Men

“No Country for Old Men” gaat van start met een in voice over vertellende Tommy Lee Jones, iets wat ons al snel brengt bij een scène die door heel wat kijkers moeilijk zal kunnen geplaatst worden in de film in zijn totaliteit, zeker wat chronologie betreft. Het is de eerste kennismaking met Chigurgh (Javier Bardem), een vreemd uitziende man (met een kapsel dat afwijkt van wat gebruikelijk is) die een wel heel bijzonder kleinood bij zich heeft

iets wat lijkt op een soort zuurstoffles en verbonden is door middel van een slangetje met een metalen eindstuk. Echt lang duurt het niet vooraleer de kijker zich realiseert dat dit een wapen is. En Chigurch een psychopaat. Zijn blik en look alleen al verraden de gestoorde geest die in deze man huist.

Een andere locatie, ergens in een woestijnomgeving. Een pickup truck lijkt achtergelaten. Dode mannen liggen in het zand, ze hebben als het ware letterlijk in het zand gebeten. In één van de voertuigen zit een bloedende, nog levende man. “Agua” is iets wat hij nog net over zijn droge, bijna dode lippen kan uitbrengen. 'Niets van' denkt Josh Brolin die als Llewelyn Moss op de ‘crime scene’ is terechtgekomen. Hij is meer geïnteresseerd in de dode Mexicaan die iets verderop tegen een boom zijn laatste levensadem heeft uitgeblazen. Want bij dit lijk ligt een ‘flight case’ die tot de rand is gevuld met dineros, Money, harde Dollars… Moss gaat aan de haal met het geld en dat is natuurlijk maar het begin van alle ellende…

No Country for Old Men

“No Country for Old Men” is gebaseerd op de roman van Cormac McCarthy en werd net als de eerste film van de Coens (“Blood Simple”) opgenomen in West-Texas (en het woestijngebeid van New Mexico). Roger Deakins die tot hiertoe al vijf keer werd genomineerd voor een Oscar voor zijn camerawerk, is verantwoordelijk voor de fotografie van “No Country for Old Men”. Niet alles werd natuurlijk opgenomen op de plaatsen zoals bedoeld in de film. Zo deed de University Boulevard autoweg in Las Vegas dienst als locatie voor de grensovergang VS-Mexico nadat de gigantische metalen constructie – de brug zeg maar – werd opgetrokken op de vermelde locatie. Tot grote verbazing van de plaatselijke bevolking. En met als enige verwarring tot gevolg bij de toeristen die op dat ogenblik die streek bezochten.

Koenraad Adams
Weekend Box Office VS
16-11-2007 Plaats 7 $ 3.075.722
30-11-2007 Plaats 10 $ 4.385.290
07-12-2007 Plaats 6 $ 4.116.888
14-12-2007 Plaats 5 $ 2.827.530
29-02-2008 Plaats 8 $ 4.114.994

Llewelyn Moss stuit tijdens de jacht op een gruwelijk moordtoneel. Zijn leven verandert voorgoed wanneer hij besluit de 2,5 miljoen dollar die hij vindt, mee te nemen. Hij gaat nog wel bij zijn jonge vrouw langs, maar hij weet dat hij het op een lopen moeten zetten. Er zullen allerlei types achter hem aan komen, onder wie sheriff Bell, die hem probeert te beschermen, en ene Chigurh, wiens motieven niemand bekend zijn.

Eén van de 22 films binnen Competitie op het Filmfestival van Cannes (2007).
Genomineerd voor vier Golden Globes (Beste Drama, Beste acteur in een Bijrol - Javier Bardem, Beste Regisseur - Joel Coen en Ethan Coen, Beste Scenario voor een Langspeelfilm (Ethan Coen en Joel Coen). Javier Bardem kreeg de Golden Globe, net als Ethan Coen en Joel Coen voor Beste Scenario.



Synopsis

“No Country for Old Men” is één van de betere Coen-films tot nu toe en de film die volgens hen het dichtst bij een actiefilm komt dan ooit het geval is geweest of zal zijn. Het scenario lijkt eenvoudig (man gaat aan de haal met een gigantische som misdaadgeld en wordt achterna gezeten door slechteriken) maar er zijn verschillende elementen die het een stuk interessanter maar ook minder eenvoudig maken dan je op het eerste zicht zou denken. Javier Bardem heeft hier een groot aandeel in. Zijn personage is cruciaal in het geheel maar is bewust niet echt uitgediept waardoor iedereen wel met een aantal vragen de zaal zal verlaten (wie er nog geen heeft op het einde wordt er op getrakteerd op het ogenblik dat de eindgeneriek begint over het doek te rollen…). Javier Bardem is de gevoelloze, asgrauwe, donkere killer die op een bloederiger manier dan we van de Coens gewoon zijn voor de bloedrode gruwel zorgt. Voor Joel Coen en Ethan Coen is films maken geen bandwerk, de kunst van de goeie (regisseurs) bestaat erin om de anderen niet klakkeloos te kopiëren en er is natuurlijk veel meer om deze stelling te ondersteunen dan het alternatieve wapen waar men in deze film heeft voor gekozen… “No Country for Old Men” kan moeilijk anders dan (enkele keren) in de prijzen vallen tijdens ‘Oscar Night’.