Finding Neverland

Goed
Finding Neverland
2004
29/12/2004
langspeelfilm
110 minuten
drama

Jan A.P. Kaczmarek

verdeler

K.F.D. K.F.D.

acteur/actrice (13)

Johnny Depp Johnny Depp → sir James Matthew Barrie
Kate Winslet Kate Winslet → Sylvia Llewelyn Davies
Dustin Hoffman Dustin Hoffman → Charles Frohman
Julie Christie Julie Christie → Emma Du Maurier
Radha Mitchell Radha Mitchell → Mary Ansell Barrie
Freddie Highmore Freddie Highmore → Peter Llewelyn Davies
Kelly MacDonald Kelly MacDonald → Peter Pan
Ian Hart Ian Hart → Sir Arthur Conan Doyle
Eileen Essell → Mw. Snow
Joe Prospero → Jack Llewelyn Davies
Nick Roud → George Llewelyn Davies
Luke Spill → Michael Llewelyn Davies
Paul Whitehouse → Stage Manager

regisseur (1)

Marc Forster

producent (2)

Nellie Bellflower
Richard N. Gladstein

director of photography (1)

Roberto Schaefer

uitvoerend producent (5)

Bob Weinstein
Harvey Weinstein
Michelle Sy
Gary Binkow
Neal Israel

scenarist (1)

David Magee

beeldmonteur (1)

Matt Chessé

productieontwerper (1)

Gemma Jackson

artdirector (1)

Peter Russell

kostuumontwerper (1)

Alexandra Byrne
Finding Neverland

1904. Vanavond gaat J.M. Barrie's nieuwste toneelstuk in première. Niet alleen voor hém een belangrijk moment maar ook voor producent Charles Frohman (Dustin Hoffman). Barry heeft er maar weinig vertrouwen in, Frohman hoopt enkel dat het alsnog wat wordt. Maar het loopt uit op een fiasco. Barry slaat het gebeuren gade achter de coulissen, Charles Frohman gaat voorzichtig kijken in het theater en ziet ook al dat het niet goed is. Barry moet dus dringend zorgen voor een nieuw stuk dat zich onderscheidt van zijn vorige verhalen/scenario's die qua thema ook al weinig verschilden van elkaar. Hij trekt zich daarom regelmatig terug in de 'Kensington Gardens' van Londen om er in een rustige omgeving inspiratie op te doen voor een soort comeback op toneel-vlak. Hij ontmoet er op een middag een viertal kinderen dat vergezeld is van hun moeder en wat speelt in de prachtige groene omgeving die hen omringt. Eentje ligt er zelfs onder de bank waar Barry heeft plaatsgenomen en zit gevangen zegt hij, wat de levendige fantasie die kinderen hebben aantoont en zorgt dat er gemakkelijk een gesprek met hen kan aangeknoopt worden. Maar ook de volgende dagen is er een wederzijds verlangen om elkaar terug te zien. Stilaan groeit er een relatie tussen de kinderen en Barry. Een danspartijtje met zijn St. Bernard Porthos zorgt er voor dat de verbeelding van de kinderen nog meer wordt gestimuleerd. En is dit voor Mevrouw Davies ook het bewijs dat de leegte die haar overleden echtgenoot bij haar en de kinderen achterliet wordt ingevuld. Barrie wordt nu ook uitgenodigd bij de Llewelyn Davies familie thuis en zorgt voor nog meer spelletjes van cowboy-indiaan, piraten en zeerovers, kastelen en moedige ridders,... Maar het zorgt er ook voor dat hij minder tijd thuis doorbrengt bij zijn echtgenote die de relatie met haar man begint in vraag te stellen.

Finding Neverland

Ondertussen begint het verhaal van Barrie vaste vorm te krijgen en wordt gedacht aan het opstarten van de eerste repetities. Barrie verrast niet alleen de cast maar zeker Charles Frohman wanneer hij één van de acteurs in een hondenpak steekt en die op vier poten/handen en voeten de toneelplanken laat betreden, zelfs laat blaffen. Maar er zijn ook de elfen, het elfenstof, vliegende personages die aan touwtjes opgetrokken worden,... Frohman is de wanhoop nabij wanneer hij iedereen zo veel onzin ziet repeteren. Maar dan volgt de openingsavond (destijds op 27/12/1904 in het Duke of York theater) en worden de 25 gereserveerde zitjes op het allerlaatste moment dan toch nog bezet door evenveel weeskinderen. En die zijn héél enthousiast wanneer de zwart/wit gekleurde hond op de set verschijnt... Finding Neverland is gebaseerd op het (toneel)stuk The man who was Peter Pan van Allan Knee waar producente Nellie Bellflower na het zien ervan onmiddellijk een optie (voor het maken van een film) op nam. Finding Neverland is geen fictief verhaal en is deels gebaseerd op het leven van J.M. Barrie waarbij personages als de impressario Charles Frohman zeker niet verzonnen zijn. Frohman, vroeger gekend als The Napoleon of Drama was destijds niet alleen betrokken bij de carrière van Barry maar heeft ook zijn bijdrage geleverd aan de roem van bijvoorbeeld Oscar Wilde. Vermeldenswaard is zeker ook het rolletje van Laura Duguid in de film. Zij is het petekind van de échte J.M. Barrie en de dochter van Nico, de jongste van de vier jongens van de Llewelyn Davies familie. Het is zij die in de film na de première van de Peter Pan voorstelling suggereert dat de jonge Peter wel de échte Peter Pan moet zijn en als antwoord krijgt But I'm not Peter Pan, he is. Laura Duguid was pas acht toen J.M. Barrie overleed en verklaarde dat de tijd die ze met hem doorbracht echt wel onvergetelijke momenten in haar leven waren. Het is duidelijk dat J.M. Barrie een enorme impact heeft gehad op één en ander. Zijn verhaal was de start van een nieuw (commercieel) literatuur-genre - dat van de kinderboeken - maar zorgde er ook voor dat het woord 'Neverland' werd opgenomen in het 'American Heritage' woordenboek waar het gedefinieerd wordt als An imaginary and wonderful place

a fantasy island. Peter Pan kreeg zelfs zijn eigen attractie in Disneyland én een standbeeld in Kensington Garden... En dat Barrie het hart op de goede plaats had bewees hij door de auteursrechten voor Peter Pan na te laten aan het 'Great Ormand Street' Kinderziekenhuis in Engeland dat hierdoor al miljoenen Dollars kon aanwenden ten gunste van behoeftige kinderen.

 

Finding Neverland
Koenraad Adams
Weekend Box Office VS
26-11-2004 Plaats 8 $ 4.670.177
03-12-2004 Plaats 8 $ 2.824.222
10-12-2004 Plaats 9 $ 1.688.620


Synopsis

Er werden de laatste jaren nogal wat 'Peter Pan' films uitgebracht. Een aantal onder hen had het personage in kwestie als titel, anderen waren er op één of andere manier mee verbonden (Hook bijvoorbeeld, gebaseerd op wat zich afspeelde toen de Lost Boys en de indianen slaags geraakten met Kapitein 'Hook'). De grote lijnen van Finding Neverland vinden hun oorsprong in het échte leven van de auteur maar het gaat hem hier vooral over hoe Barrie destijds werd geïnspireerd voor het schrijven van het tijdloze verhaal. Een andere benadering dus en ook één van de betere films in de lange P.P. reeks die hiermee allicht nog lang niet aan zijn einde is gekomen. Er is meer dan louter de fantasie van de auteur die de film drijft, regisseur Marc Forster (Monster's ball) besteedt ook aandacht aan de moeilijke relatie tussen Barrie en zijn echtgenote met parallel hiermee de wederzijds gevoelens tussen hem en Llewelyn Davies en de dreiging van iets wat dit lijkt te zullen verstoren. De relatie tussen deze laatste twee is nochtans niet van het soort dat Hollywood als reuze-cliché in de meeste van zijn films inbouwt, de klemtoon ligt meer op wat men kon betekenen voor elkaar dan puur op het vlak van liefde. Johnny Depp, voor deze gelegenheid met passend Schots accent, is perfect gecast als Barry. Op één of andere manier zit hij qua look tussen een beginnende twintiger en een volwassene en slaagt er in om de centrale figuur te zijn in deze mengeling van fantasie met gebeurtenissen die zich in elk mensenleven (kunnen) afspelen. Depp's personage leunt dicht aan bij de kinderen die niet willen opgroeien wat eigenlijk ook van hemzelf kan gezegd worden. Het leidt tot verschillende stukjes filmklasse zoals de scène waarin een speciale 'Peter Pan' vertoning wordt georganiseerd bij de Davies-familie thuis, een gebeurtenis die niet alleen voor betovering zorgt maar ook voor troost en sterkte aan wie dat nodig heeft op dat ogenblik. Met het laten zien van een glimp van een klein en verrukkelijk stukje 'Neverland' als kers op de taart. En niet te vergeten de sterke slotscène met Johnny Depp en een mini-J.D. als het ware die toont dat het niet alleen de acteur uit Pirates of the Caribbean is die met alle eer moet gaan lopen in deze film.